Sapphire eyes
Kap 1
Jag vaknade till ljudet av fåglarnas vårsång ute i den kalla morgonen. Solen lyste in genom de vita tygerna som omgav rummet. Ett par halvt transparanta gardiner i varje fönster, så det kändes som att vakna upp i ett himmelrike. Men jag visste att det var mitt rum jag låg i, och att den ren bäddade sängen tillhörde mig. Vad jag inte förstod var hur jag hamnat här. Jag hade ju somnat på balkongen igår kväll?
Motvilligt drog jag av täcket och satte ner mina nakna fötter på det iskalla golvet. Trots att solen inte stod högt på himlen kände jag värmen smeka kroppen när jag tassade över till min överfulla och stökiga garderob. I ljusstrålarna svävade ett tunt moln med damm omkring i flyktiga rörelser. Irriterat slängde jag omkring kläderna tills samtliga låg på andra sidan och försökte nå fram till skohyllan som på något sätt hamnat bakom min sprillans nya hängare där alla mina favoritplagg hängde prydligt på galgar.
Lite ordning var det i alla fall...
Iskalla droppar låg som en dimma över glaset ute på balkongen utanför mitt rum. Jag drog missnöjt på munnen åt reparatörerna som fortfarande inte hade kommit, trots mammas utbrott förra veckan.
Som vanligt var det alldeles tyst i huset.
När mamma sov vill säga, eller höll på att fixa ute i trädgården.
Jag sken genast upp när jag hittade vad jag letade efter. Jag trodde aldrig att jag skulle bli så glad av att hitta mina lurviga slippers!
Det var obekvämt att trycka in mina stenfötter i en mjuk, tjock massa, men efter ett tag spred sig värmen som en löpeld i tårna och hälarna.
''Nooova!'' Jag gjorde en grimas åt mammas gälla röst.
''Jaaaa!''
Först steg upp för trappen, lite rasslande utanför dörren, innan ett skinande leende dök upp i dörr öppningen. Jag lutade trött huvudet åt sidan och gnydde åt mammas pigga morgon humör.
''Har du glömt?''
Hon log, med de gyllene lockarna uppsatt i en slarvig knut mitt på huvudet. Jag gäspade stort och gnuggade mig i ena ögat.
... Shit!
Jag snubblade fram genom rummet, slet åt mig den redan framlagda outfiten och störtade genom den öppna badrumsdörren, för att slutligen smälla igen dörren
''Hur mycket är klockan!?''
''Halv sex!''
*kneek...*
Jag drägglade tandkräm när jag öppnade dörren och såg på mamma.
''Phu, det där skrämde mig!'' Jag pustade ut och föll ner till golvet. ''Du kunde sagt det från början.''
Min kära mor Anette var den hetaste singelmamman i hela stan, och det var långt ifrån en nyhet. Och nu hade hon sin charm virrat runt mitt lillfinger när hon ryckte oskyldigt på axlarna så de ljusblå ögonen liknade ett litet barns.
''Men jag hann inte, som vanligt tänker du med huvudet sist.''
Det var inget illa menat, för det var helt omöjligt för mamma att överhuvudtaget säga något elakt till en annan människa.
Aldrig någonsinn
Men som vanligt svängde mina ännu ihärdiga hormoner i kroppen.
''Men jag blev ändå vettskrämd!'' Väste jag en aning vassare än jag tänkt mig. Och nu börjades gulligullet.
YOU ARE READING
Sapphire eyes ~ON HOLD~
FantasyNovalie är en direkt ättling från den renaste blodslinjen feer i den magiska världen Angora. Utan kunskap om detta lever hon med sin mor i människornas värld i form av en helt vanlig, snart 17 årig tjej med samma bekymmer och problem som sina vänner...