Selepas mandi dan bersiap untuk tidur, gadis itu menerima satu sms dari nombor yang tidak di kenalinya.
Farhan: Sombongnya tadi, can I see your smile over lunch next week? ;)
Gadis itu gelak kecil,
Gadis: Sure..see you, goodnight.
Farhan: Night.
Sebelum gadis itu tidur, dia save nombor Farhan tadi.
Satu minggu kemudian.
Gadis itu menerima sms daripada
Farhan: Selamat Pagi, I datang amik you eh nanti.
Gadis: Kenapa nak kena amik..?
Farhan: Sebab I nak ajak you tempat makan special.
Gadis: Ok.
Setelah bersiap, gadis itu pun turun ke bawah, sudah 5 minit menunggu, Farhan pun datang. "Sorry I lambat.." "Hm..." itu saja yang dikatakan gadis itu. "Jom..." ajak Farhan. Gadis itu mengekori Farhan, kelihatan sebuah kereta mewah berada hadapannya. Farhan pun membuka pintu untuk gadis itu. Sebelum masuk gadis itu bertanya, "Kereta siapa ni..?" Farhan jawap, "Kereta I lah..." Gadis itu pun masuk ke dalam kereta. Waktu mereka berada di dalam kereta tiada perbualan di antara mereka. Gadis itu pun bersuara, "kalau ni kereta you, kenapa itu hari you naik bas?" "Oh, that time I baru balik kerja..pergi kerja I tak bawa kereta." "Oh, kenapa pula dah ada kereta tak nak guna?" "Hm, well actually I ni anak boss..my father owns a company." Farhan sambung, "So I tak berapa suka lah nak menunjuk-nunjuk..I ni orangnya sederhana je..sebelum balik rumah pun I tukar baju dulu." gadis itu hanya mengangguk. Giliran Farhan pula bertanya.. "So, nama you siapa...?" "Aina" gadis itu senyum. "Aina, sedap nama tu.." "kite nak pergi makan kat mana ni..?" "nanti dah sampai you tengok sendiri la eh.." Setelah sekitar 40 minit mereka sampai ke destinasi mereka. Farhan membuka pintu untuk Aina. Aina melihat disekeliling tempat itu. Ada pondok-pondok kecil dan ia berdekatan dengan pantai, sungguh romantik sekali. Farhan menajak Aina menuju ke tempat duduk mereka yang telah di tempah oleh Farhan melalui online. "jemputlah duduk.." kata Farhan. "thank you.." Farhan pun memanggil waiter. "orderlah, I belanja." Aina membelik-belik menu itu, terlihat harga-harga makanan di restoran itu sangat mahal. "um, ok ke kita makan sini..?" "ok lah, kenapa tak boleh pula?" Farhan memandang Aina yang kelihatan risau melihat menu itu. "Tak apa Aina, I belanja...order je apa you suka.." Farhan senyum. Aina pun memilih Nasi Goreng Seafood yang harganya tidaklah terlalu mahal. Sementara menunggu makanan sampai Farhan dan Aina berbual-bual gelak ketawa. 'ternyata Aina ni bukanlah orang yang sombong. Ceria dan sangat comel.' kata Farhan di dalam hati sambil melihat Aina gelak. Makanan pun sampai. Aina melihat yang makanan yang di pesan oleh Farhan sama dengannya, air pun sama. Aina tanya Farhan, "ni makanan dan miniman kegemaran you jugak ke?" Farhan mengangguk kepala. "jemput makan.." kata Farhan. Aina dan Farhan menjamu selera. Seletah habis makan, Farhan meminta diri untuk pergi membayar bil makanan. Sementara menunggu Farhan, Aina melihat jam. Sudah hampir pukul 9 malam. Farhan pun datang, "jom.." "pergi mana..?" "um, kita jalan-jalan tepi pantai kejap..." "tapi dah malam dah ni, kita balik je la.." "jomla, sekejap je.." "hm, okaylah..." mereka pun menuju ke tepi pantai, angin bertiupan dan bunyi ombak, rasa tersangatlah tenang. Tiba-tiba Farhan tanya, "you suka mandi laut..?" Aina rasa sungguh aneh soalan Farhan itu, dia hanya menggeleng kepala. Aina perasan yang Farhan sembunyi-sembunyi melihatnya. Aina rasa tidak selesa. 'sebelum apa-apa jadi baik aku cakap aku sakit perut dan nak balik cepat' "um Farhan..." melihat Farhan yang sedang menenungnya, Aina pun seperti terpaku.Tak jadi Aina nak mengatakan niatnya untuk pulang tadi. Mereka melihat satu sama lain, mata bertentangan tanpa berkelip. Farhan pun bersuara, "Aina..."
YOU ARE READING
Pandang Pertama
Short StorySeorang lelaki bernama Farhan, nakal dan playboy. Namun pada suatu hari dia terpandang seorang gadis sangat cantik yang lain dari pada perempuan-perempuan yang dia 'date' sebelum ni. Adakah gadis itu cinta pandang pertama Farhan? Bolehkah Farhan ber...