Hamd ve Şükür

211 52 29
                                    

  Değerli dostlar, bu bölüm ile kitabımızı Allah'ın izni ile tamamlamış bulunuyoruz. Bu kitabı yazarken yapmış olabileceğimiz hatalardan; söylediğimiz halde özümüze uymayan sözlerden; yazdığımız dini bilgilerde vukuu muhtemel kusurlardan; bizi riyaya götürmüş olabilecek hareketlerimizden Rabbımızın affına sığınırız. Gene Rabbımızdan, bizi ve okuyucu kardeşlerimizi ilmi ile amil olanlardan kılmasını, bize vebal yüklememesini talep ederiz. En ufak yararı dokunduysa ne mutlu. Allah hepimizin yar ve yardımcısı olsun. Allah azmimizi daim, imanımızı kaim, sabrımızı baki, davamızı mübarek eylesin. Selam ve dua ile...

  Ey hakikat yolcusu kardeşim! Allah sana ve her birimize muvaffakıyet versin. Altı tehlikeli mıntıkayı anlatmaya çalıştık. Eğer anlatılanları ve merak ettiysen araştırdıklarını dikkate alıp gönül rızası ile yapmaya başladıysan ne mutlu sana. Hak yoluna girmeye başladıysan inanıyorum ki kötü huyları kendinden uzaklaştırdın. İbadetler ettin, muazzam bir sermaye sahibi oldun. Aynı zaman da bu sermayeni çoğu tehlikeden korudun. Şimdi bu muazzam nimete karşılık Allah'a şükretmeli, ona olan minnet borcunu ödemelisin. Allah'ın nimetlerine şükretmek iki büyük fayda sağlar: 1- Nimetin devamına sebep olur. 2- Nimetin artmasına sebep olur. Nimetler şükürle kayıtlıdır yani nimetler, şükredilirse devamlı olur. Şükredilmezse zail olurlar, kuldan geri alınırlar. Allah buyurur: "Bir kavim özlerindeki hal ve ahlakı değiştirip bozmadıkça Allah şüphesiz onun halini değiştirip bozmaz (Rad Suresi - 11)" , "Allah o memleketi size bir ibret örneği olarak miras eder ki o, korkudan emin ve sakindi. Rızkı da kendisine her bir yandan bol bol geliyordu. Fakat o, Allah'ın nimetlerine nankörlük etti. Allah'ta ona halkının işlemekte ısrar ettikleri kötülükler yüzünden açlık ve korku libasını giydirip olanca acıları tattırdı (Nahl Suresi - 112)" , "Şükreder, iman ederseniz Allah sizi niye sıkıntıya bıraksın? Halbuki Allah şükredenlerin mükafatını verir. Onların ne yaptıklarını hakkıyla bilir (Nisa Suresi - 147)" 

  Peygamberimiz buyurur: "Nimetin vahşeti vardır. Vahşi hayvanlar gibi kaçar, onu şükür bağı ile bağlayınız" Şükürle nimetin artması hususuna gelince; madem ki şükür nimeti bağlayan bir bağdır o halde şükür nimetin artması sonucunu verir. Allah buyurur: "Hatırlayınız ki Rabbınız size şunu bildirmişti: And olsun, şükrederseniz elbette nimetinizi arttırırım. And olsun nankörlük ederseniz, hiç şüphesiz benim azabım çok çetindir (İbrahim Suresi - 7)" , "Hidayeti kabul edenler, Allah onların muvaffakıyetini arttırmış, onlara ateşten nasıl kaçacaklarını ilham etmiştir (Muhammed Suresi - 17)" , "Bizim uğrumuzda mücadele edenlere gelince, biz onlara elbette yollarımızı gösteririz. Şüphesiz Allah ihsan erbabıyla beraberdir (Ankebut Suresi - 69)" 

  Kainatın mutlak sahibi Allah, kuluna verdiği nimetin şükrünü eda ettiğini görünce ona ikinci bir nimet verir ve bunu ona layık görür. Eğer kişi nankörlük ederse nimeti keser. Nimetler iki kısımdır: 1- Dünyevi nimetler. 2- Dini nimetler. Dünyevi nimetler de iki kısımdır: 1- Faydalı olacak şeylerin verilmesi. 2- Zararlı olacak şeylerin şeylerin verilmesi. Allah'ın kullarına verdiği ve onların yararına olan şeyler de ayrıca iki kısımda incelenir: 1- Vücudun sıhhat ve sağlığı. 2- Yenilecek, içilecek ve zevklenilecek çeşitli nimetler. Allah'ın kullarını koruduğu zararlı şeyler de iki kısımda incelenebilir: 1- Tabii afetlerden koruması. 2- İnsanlardan, cinlerden ve vahşi hayvanlardan gelecek zararlardan koruması. 

  Dini nimetler de iki kısımdır: 1- Allah'ın kuluna hidayet vermesi. 2- İmansızlık, şirk, bid'at, dalalet ve diğer günahlardan koruması. Allah'ın kuluna hidayet vermesi; ona önce İslamlığı nasip etmesi sonra İslam ahlakını öğretmesi daha sonra da İslam yolunda yürütmesidir. 

  Bunlar, Allah'ın kullarına olan nimetlerinin kısaca sınıflandırılışıdır. Nimetler o kadar çok ve sayısızdır ki, adet olarak tümünü yalnız Allah kendisi bilir. Nitekim buyurur: "Allah size istediğiniz şeylerin hepsinden verdi. Eğer Allah'ın bunca nimetini birer birer saymak isterseniz imkansız, siz onları icmalen bile sayamazsınız. İnsan çok zulümkar, çok nankördür (İbrahim Suresi - 34)" Bu sayısız nimetlerin devamı ve artması onların kadrini bilmek ve şükretmekle olur. Nimetlere şükür mademki bu derece kazançlar sağlıyor, onların devamına ve artmasına sebep oluyor o halde bu vazifeyi yapmakta gaflet göstermek olmaz. 

Müslüman OlmakHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin