Julia, jiran lama aku. Kami memang rapat and tau baik buruk masing-masing. Family kami pun macam isi dengan kuku. And one more, Julia dari tadika sampai Form 5 satu sekolah dan satu kelas dengan aku. Muak juga lah muka sama je. Tapi sejak keluarga aku pindah dua tahun lepas hubungan kami suam suam but still contact each other. Mama Julia selalu ambil berat pasal aku. Selalu Whatsapp and tanya khabar Ibu.
Ada satu rahsia yang hanya kami dua keluarga tahu pasal Julia. Tentang penyakit yang dihidapinya. Julia merupakan anak bongsu daripada tiga beradik. Abang sulungnya, Jamsyir, kakaknya, Julnar dan akhir sekali Julia.
Hubungan Julnar dengan Julia rapat gila ibarat Elsa dan Anna dalam Frozen. Jamsyir pula sibuk belajar untuk jadi contoh terbaik untuk adik-adik. Masa waktu lapang Jamsyir lebih suka lepak dengan kawan-kawan di ruang tamu dekat loteng rumahnya. Jarang sekali Jamsyir bermain dengan dua adik perempuan dia tu. Satu je, Jamsyir akan ke bilik Julnar and Julia bila hujan lebat dan kilat sambung menyambung sebab dua orang adik perempuannya tu takut dengan situasi tu sejak azali. Jamsyir jugak tak kisah kalau dia perlu jadi driver untuk adik-adiknya.
Julnar hari-hari akan menyiapkan Julia ke sekolah dari baju sampailah dandan rambut kecuali lepas Julia masuk asrama. Tapi lepas masuk asrama selalu juga Julnar datang and diorang selalu sangat contact each other. Jarak umur antara Julnar dan Julia yang 10 tahun jauh membuatkan Julia menjadi seorang adik yang alahai manjanya. Aku pun tak tau macam mana nak uruskan dia masa mula mula kami masuk asrama dulu. Sumpah. Kalau balik bermalam mesti abang dengan kakak dia jemput. Aku tumpang sekali laa. Rumah dekat, pe ade hal.
Sampai lah waktu form 4 satu incident yang tak kitaorang sangka jadi. Aku simpati. Kakak Julia terlibat dalam kemalangan masa nak pergi resepsi kahwin kawan dia. Julnar pergi menaiki kereta bersama kawan-kawan dia yang lain. Menurut Mama, Jamsyir dah volunteer nak drive tapi Julnar teringin sangat nak pergi dengan kawan dia, siap plan nak on vacation lepas resepsi tu. Mama tak sedap hati tapi merelakan dek keterujaan yang terpampang kat muka Julnar. Kemalangan tu sangat tragis melibatkan kereta diaorang dan sebuah lori balak. Nak nak pula hari hujan dan lantai semestinya licin.
Waktu tu baru habis rehat and tengah waktu Sejarah. Tiba-tiba sorang pengawas masuk kelas and terus cakap something kat cikgu. Julia blur waktu cikgu arah dia untuk ikut pengawas ke bilik Hal Ehwal Pelajar (HEP) yang berada di bawah kelas kitaorang. Maklumlah orang yang kena panggil pergi HEP biasanya ada buat salah. Aku buat bodoh sambil curi-curi makan keropok lekor bawah meja.
Tak lama lepas tu aku dengar bunyi raungan. Aku tahu itu Julia. Raungan yang padu duh Julia. Tau sangat macam mana dia meraung, ketawa semua.Salah satu faktor lain adalah sebab HEP terletak hanya di bawah kelas kitaorang. Semua yang tersengguk dengar cikgu baca buku Sejarah terus angkat muka. Aku tak ambil masa lama. Segar. Aku terus pergi kat cikgu Sejarah and minta izin nak tengok Julia. Disebabkan frienship aku dengan Julia yang semua sedia maklum, tukang kebun pun tahu kot. Cikgu terus bagi greenlight. Aku berlari mendapatkan Julia yang banjir air mata kat HEP tu. Waktu tu aku turut sedekahkan air mata lepas cikgu bagi tau yang Julnar dah pergi menghadap Ilahi dan bagitau abang Julia otw ambil Julia. Aku tak boleh ikut. Kena sekolah beb. Friendship tak friendship.
***
Seminggu Julia tak mai asrama wei. Aku tanya Mama keadaan Julia. Mama kata Julia murung and sedih sangat sangat. Aku dengar esakan Mama kat hujung talian. Aku terus suruh Mama sabar. Kalau lah aku dalam kasut diorang. Aku mula terkejut bila Mama kata Julia start to talk to herself. Sampai macam tu sekali ke effect dia kat Julia?
Aku cakap kat Mama jangan lah tipu. Mama tak tipu. Mama dah hantar Julia pergi pakar dan Julia disahkan menjadi member baru Delusional Disorder. Maka dengan itu Julia punya cuti bertambah tambah sampai dia pulih. Mama suruh aku tutup mulut and for sure aku tutup! Sampai sekarang takda siapa tahu tentang ni. Tentang sakit Julia.
Dengan rawatan yang rapi,hari demi hari Julia semakin pulih tapi tak bermakna Delusional Disorder dia tak boleh datang balik. Julia perlu selalu dalam keadaan tenang,ceria dan tak boleh depress. If not aku akan kehilangan Julia yang aku kenal. Kalau Julia mengalami trauma yang teruk sekali lagi susah untuk Julia membezakan fantasi dan realiti. Mungkin Julia takkan kenal aku lagi.
To be continued...
YOU ARE READING
Silam
Teen FictionThis cerpen bersiri 'Silam' is about a girl who really loves hotel and milo where she always being haunted by her past which involved her bestfriend too. She is struggling to help her friend from being victim of Delusional Disorder hence the main mi...