#MFS 19 - Main Masa Solat

608 4 0
                                    

Aku mengajar sesi petang. Maka solat zohor dan asar memang kena buat kat surau sekolah la. Biasanya aku pergi surau waktu aku tak ada kelas.

Baru sebentar tadi aku pergi solat zohor di surau. Ada beberapa orang murid tahun 2 sedang solat. Aku solat di bahagian depan, murid kat belakang.

Waktu aku tengah solat, dengar suara budak-budak bergurau dan gelak ketawa masa mereka solat. Fuh, pantang betul aku kalau murid main masa tengah solat. Siap je solat, terus aku panggil budak-budak tu.

"Awak kalau nak solat, solat betul-betul. Kalau nak main, baik tak payah datang. Bukan semua tempat awak boleh bermain dan bergurau!" keras aku memberi amaran.

Mereka mengangguk-angguk tanda faham. Terus menuju ke pintu, pakai kasut dan stoking. Sambil-sambil mereka pakai stoking aku terdengar perbualan mereka.

"Cikgu ni, macam la dia kecik-kecik dulu tak pernah main masa solat, kan?"

"Haah la. Aku rasa cikgu kecik-kecik dulu pun main juga masa solat," sahut kawan mereka seakan berbisik.

"Apa kamu cakap?" soal aku dari dalam surau.

Mereka ingat aku tak dengar agaknya. Tiada jawapan yang aku dengar. Yang kedengaran hanya tapak kaki murid-murid berlari.

Walaupun aku tak nampak, tapi aku pasti larian mereka sungguh laju. Berani sungguh.

(TEASER) Cikgu Kelas Sebelah - Fadli SallehWhere stories live. Discover now