السلام عليكم 😂😂👏👏
أهلاً و مرحباً بكم في تاني جزء من Q&A chapters😂👋
هجاوب علي كام سؤال جالي كدة، يلا بينا.
-منين نقدر نجيب صور واضحة؟
--طيب هي الطريقة الوحيدة اللي نقدر نجيب بيها صور واضحة و high quality الـdownload، يعني ممكن لو عملنا سكرينشوت أو كدة متبقاش الـquality حلوة.
أنا زي ما ذكرت قبل كدة أنا بستخدم UC Browser، دة browser زي google chrome و كدة بس أنا بحبه جداً لإنه بيخليني أنزل الصور من علي جوجل و بالـquality العالية بتاعتها.
طبعاً في حاجات تانية زي We Heart It و Tumblr و Pinterest، دول برضو بيخلونا ننزل الصور من عليهم و بكواليتي حلوة.
**
-مصطلحات التصميم عشان نقدر نجيب مكملات التصميم؟
--هو أكتر حاجة شائعة الـpng و هي بتبقي صورة لشخص أو أي حاجة بمعني أي حاجة إنتوا عايزينها من غير خلفيتها بحيث إن إنتوا تحطوا الخلفية اللي إنتوا عايزينها.
لو إنتوا بقا عايزين أي حاجة عشان تحطوها في الكوڤر مش محتاجين مصطلح معين عشان تجيبوها اكتبوا اسمها علي جوجل بالإنجلش و هتطلع حاجات حلوة إن شاء الله.
**
-ازاي بيجيلي إلهام لشكل الكوڤر؟
-طيب هو الموضوع دة بيبقا صعب جداً عامةً😂😂
بس مش مستحيل، يعني مثلاً الرواية لو سحر و فيها حاجات من دي ممكن أحط الشخصية و أغير ف شكلها حاجات زي لون الشعر و العين و كدة و أحط معاها قمر و wolf مثلاً و انها تبقا ف غابة، طب دة ليه؟ عشان دي تعتبر زي رموز السحر كدة.بمعني إن أنا بشوف الرواية ببتتمحور حوالين إيه و بحطه في الكوڤر يعني لو بتتلكم عن مبني مهجور أحط خلفية مبني مهجور و الشخصية قدامه فهمتوا الفكرة؟
أحياناً بقا الرواية مبيبقاش فيها حاجة أحطها ساعتها ببدأ أدور في صور الشخصية و أنقي png حلو و بجيب خلفية حلوة برضو لايقة و أبدأ أدمجهم مع بعض و effects و كدة.
**
-نقدر ننزل الفوتوشوب علي الموبيل؟
--طيب هو قبل ما أجاوب أنا عايزة أقول إن الفوتوشوب دة برنامج مـعـقـد جـداً، يعني مليان tools و options بالهبل و أتا بقالي شهور منزلاه و مكتشفنش فيه غير حاجات بسيطة كدة بتساعدني اشتغل بس😂😂
غير بقا إن الفوتوشوب دة بيستخدموا الناس اللي بتعمل إعلنات و كدة يعني هو مش مجرد بapp دة كدة برنامج كامل شامل😂😂و حجمه لا يصلح طبعاً للموبيل دة غير إنك مش هتعوفي تستخدميه علي الموبيل لإنك محتاجة تبقي بتشتغلي علي مساحة أكبر فهو أحسن حاجة يبقا علي اللابتوب أو الـPC.
**
كدة أنا جاوبت الأسئلة، و لو حد عنده أسئلة تاني يكتب و أنا هجاوب عليهم التشابتر الجي إن شاء الله👏
و هبدأ أجهز للـtutorial الجي إن شاء الله.
يلا see ya💕.
أنت تقرأ
Covers Classic Magic (Slow Updating)
Acakهعلمكوا ازاي تعملوا كوڤرز ، هعلمكوا و هتعلم منكوا كمان ، انا مش بالمهارة دي بس عايزة اشارك تزويد مهارتي معاكوا :) PicsArt Tutorials!