Bab 2

445 7 17
                                    

Alisa terjaga dari tidur. Terlelap rupanya semalam. Harini cuti dan pada pagi cuti dia akan berjoging di taman titiwangsa. Setelah selasai bersiap Alisa keluar rumah dan memakai sport shoesnya.

"Lisa, Alisa nak pergi mana tu? "Bebel mak dari dapur sambil berjalan ke arah pintu setelah melihat kelibat Alisa keluar rumah.

"Mak, ita nak pergi jog mcm biasa. Nak pesan pape ke? " Alisa menyalami tangan neneknya yang dipanggil mak. Sejak kecil dia tinggal bersama neneknya.

"Haa mak nak pesan, kamu tu jaga diri, perempuan bahaya lah keluar sorang sorang, pergi dengan sapa ni, Ira ada teman? " tnya mak.

Apa pulak mak ni, Ira manade kat sini, aduyaii. Tkpe lisaa kau bawak bersaboo. "Takpe mak doakan keselamatan ita yaa, ok ai lap you makk muah cked." Alisa mencium pipi nenek kesayangannya yang berumur 70an tu.

Alisa memandu kereta Swift biru cairnya ke taman. Sampai di taman dia mula jog dan berehat seketika sebelum pulang. Dia memandang ke tasik yang luas itu. Teringat dia kepada seseorang yang masih dia tunggu. Flashback

"Okay harini, latihan kawad kaki krs, semua beratur ikut ketinggian. "Kata kopral amir dan cik bob. "Macam mana kita nak latih depe ni bagi paham! Aku udah pikir memacam cara ni, masih terabur lagi ni bob" sembang kopral tu dengan cik bob.

"Atikah keluar baris" cik bob beri arahan utk senior form 4.
"Kamu ada kenal sesapa yang ada pangkat utk krs dalam sekolah ni? " atikah angguk.

"Siapa? "

"budak baru pindah sini". " ok panggilkan dia dekat kelas".

Seorang budak lelaki berlari bersama Atikah dan berhenti di depan pasukan kawad yang duduk kerana lenguh berdiri. "Eh Al, budak baru ni lah" muka Amira teruja kemain. Alisa hanya buat tak tahu. Malas nak layan minah ni.

Kelihatan kopral, cik bob, adik angkat cik bob hazim, dan budak baru tu bincang strategi untuk seragamkan pasukan krs ni. Berterabur mcm taik lembu kata kopral amir.

Setelah strategi dicuba, keseragaman dapatlah dicantikkan sikit berbanding dulu. Setiap petang latihan kawad kaki diadakan.

Dua minggu latihan kawad kaki berlalu. Budak baru selalu mengacau Alisa. Alisa entah kenapa merasa benci kepadanya. Alisa rasa terganggu dengan kehadirannya mungkin kerana mereka sering bergaduh dan bertikam lidah.

Alisa masih ingat, budak baru yang bernama ramadi tu menipunya utk masuk baris padahal tiada siapa pun yg berlatih oleh sebab cuaca hujan yang lebat. Alisa duduk di atas motor bersama Amira sambil bersembang.

Tiba tiba Ramadi kacau dia "wehh masuk baris sekarang". Alisa tak percaya langsung sebab ternampak hazim bermain melarikan kasut sekolah budak kawad kaki yg lain di dalam hujan.
Amira hanya memerli "ye ye je hg ni"
Alisa sekadar mengangguk setuju.

" Eh eh betul okay! " muka ramadi serius.  "Tipu jelah keje hg ni, baling kasut kangg! " Alisa membuka kasut sekolah acah hendak melempar ke arah ramadi.

"Ekelehhh, aku pun adalahh" ramadi membuka kasutnya. Bukan setakat kasut stokin pun dibukanya lalu disua ke muka Alisa. "Aku baling stokin ni kangg" sambungnya. Alisa mencebik, eiiii kotol main dengan stokin.

Alisa tersentak dari mengelamun. Sejak Hadi melamarnya, dia hendak memikirkan apa yang patut dilakukannya, adakah Hadi jodohnya, ataupun org yang selama ni dia nantikan?

Dia bergerak ke kereta dan pulang ke rumah.

nak saya ke tak sebenarnya ni ?Where stories live. Discover now