Bab 5

180 6 5
                                    

Kelam kabut Alisa menyumbatkan roti yg bersalut kaya ke dalam mulutnya. Setelah menyumbat kembung pipinya seperti hamster menyimpan stok kuaci.

Laju kakinya menuju ke pintu untuk memakai kasut tumit tinggi tak berapa nk tinggi tu. Neneknya memanggil dari dalam rumah. "Ya ada apa mak? " kata Alisa tidak jelas, mana tidaknya bukak mulut terkeluar sedikit roti tersebut. Agaknya bunyi suaranya telah diserap oleh roti kot hehehe.

Neneknya tiba di depan pintu hanya menggeleng kepala melihat Alisa. Bukan jarang terjadi sudah banyak kali bibirnya membebel si Alisa jangan bangun lambat, tetap juga tak dengar kata, Dasar cucu degil hahah.

Alisa menyalami tgn neneknya. "Haa gi lu tau" suaranya masih lagi diserap oleh roti kaya. Alisa memang lambat mengunyah, walaupun dialah yg paling awal mula makan nasi sepinggan, tetap dia paling last basuh pinggan dan disebabkan dia last, haa bertimbunlah pinggan dalam singki sekiranya dia makan di rumah ibunya.

Alisa mengangguk dan terus masuk ke dalam kereta selepas neneknya berkata "Hati-hati, jgn bawak kereta laju sangat".

Setelah sampai ke pejabat, Alisa terkocoh kocoh ke tempat punch card. Sekarang ni ada lagi ke yg guna sistem punch card, mana ada dah dekat keyyel ni. Sistem berkomputer je semuanya.

Fuhhh, letih. Pagi pagi dah kelam-kabut. Apa yg aku fikir semalam smpi tidur lmbt eh? Dhia berjalan ke arah Alisa.

"Ai perangai lama dah menjelma ni apasal? Jarang datang lambat"Perli Dhia. Alisa membuat muka cemberut, membebel kalah bos lah dia ni.

"Haa buat muka, aku ni bukan apa, rindu namateyyy la dekat kau, two weeks without you, hmm bosan bakhangg". Hilang penat-lelah Alisa mendengarnya.
"Haa macam tu lahh, senang telinga ni dengar, awal pagi dah bebel, tgh praktis nak jadi mak budak ke apa? " sindir Alisa.
Dhia dan Alisa mengorak senyuman dan saling berpelukan melepaskan rindu.

Tanpa sedar, Hadi bersandar di pintu bilik kerja mereka berdua. Mereka tersedar dan tersengih sambil dhia ke pantri utk membuat air minuman. Alisa perasan Dhia sengaja keluar utk memberi ruang kepada Hadi. Aishhh Dhia ni saja nk rasa aku sepak dia smpi rooftop kot.

Hadi mengorak langkah ke dalam dan mendekati Alisa. Mereka saling berpandang sebentar sebelum Hadi bertanya soalan.
"So, lossa dah breakfast? " tanya Hadi.
"Yup" Hadi mengangguk faham. Hadi meletakkan tangan di atas meja kerja Alisa dan mengeluh.
"Kenapa ni? " Alisa pelik selalunya pagi-pagi macam ni Hadilah yg paling bersemangat.

"Saya patut beritahu awak ke? " Suara Hadi kedengaran sangat kecewa. Hadi jarang nak terasa dengan orang lain ataupun merajuk. Dia sangat sangat baik, cool, pemaaf, sopan , dan bos yg baik. Alisa jatuh simpati pada Hadi, mukanya semacam resah.

"I can try being a good listener" pujuk Alisa supaya Hadi tidak berasa kekok menyuarakan masalahnya.

"Lepas abis kerja nanti, teman saya to somewhere? If you want to" kata Hadi sambil bergerak keluar meninggalkan Alisa yg curious.

Dari jauh Dhia melihat Hadi keluar dari bilik itu dan dia bergerak masuk. Alisa memandang Dhia tak puas hati.

"Alaaa sorry laa, tkde niat pun nk tinggalkan kau dengan bos tadi" Dhia sengaja buat suara kanak-kanak.
" Buat air ke beli air dekat kedai mamak negara India? "Perli Alisa sambil tersenyum senang mendengar pujukan Dhia. Dah nak kawin pun perangai macam geng bas sekolah.

"Pisskkk, wehh bos kata pe tadi? " bisik Dhia.
"Eiii sibuk jee hahaha"Alisa buat muka taknak bagitahu. Dhia mencubit lengan Alisa. "Auchhh, sinilah sikit aku cerita".

Alisa menceritakan segalanya kecuali part ajakan untuk ke somewhere tu. Selepas itu meereka terus sambung kerja. Mana boleh gaji jalan tapi curi tulang kan kan.

Alisa berjalan ke arah kereta. Dhia dan Alisa berpisah di dalam lift kerana Dhia turun di lobi pejabat, Alisa pula memandu sendiri perlu ke parking basement manakala Dhia, Encik tunang ambiklah.

Alisa berjalan ke keretanya. Baru hendak menbuka pintu kereta, kelihatan kereta Hadi berhenti di depan keretanya. Hadi keluar dan menuju ke arah pintu sebelah penumpang dan membuka pintu. Motif?

"Jom, jimat minyak kan"katanya seraya menutupkan pintu setelah Alisa masuk ke dalam keretanya. Kereta pun meluncur pergi meninggalkan pejabat kerja mereka.

Setelah sampai, rupa-rupanya Hadi membawanya ke tasik berdekatan pejabat. Kira jauhlah juga tapi itulah satu-satunya tasik yg ada, nama pun KL mesti besar kan.

Mereka duduk di sebuah kerusi sambil memerhati pemandangan tasik. Alisa memandang je arah Hadi yang hanya sunyi sepi dari tadi.
"Bos" lamunan Hadi tersentak.
"Apa pula bos, sekarang bukan masa kerja" jawab Hadi.
"Em orait. Awak ada masalah apa? " tanya Alisa bersalah.

Hadi hanya memandang Alisa. Mereka saling berpandangan, naik malu Alisa. Hadi hanya ketawa melihat Alisa blushing.

Alisa turut tersenyum. "Awak dah lah tu gelak, kata nak cerita" Alisa muncungkan bibir, mana tidaknya orang gelak tak sampai seminit, dia nak dekat lima minit tak nampak tanda nak berhenti gelak.

"Saya rasa nak sambung gelak lepas tgk muncung awak tu. Comel sangatt" suara Hadi saja dimanjakan sambil mengenyit mata.

Alisa hanya menunduk malu. "Heyy, look at me my dear" Hadi menyentuh bahu Alisa yg berlapik tu dengan harapan Alisa memandangnya seperti tadi.
Alisa mengangkat muka dan memandang lelaki itu. Aku suka dia ke, pikir Alisa.

"Haa tenang muka saya pandang awak" kata Hadi perlahan, manisnya senyuman Hadi. Tapi Hafi tak. Hahaha memilih kan.

Alisa hanya mencebik tanda tak percaya dengan ayat Hadi. "Erm, awak tak jawab lagi soalan saya dekat pejabat tadi"
"Soalan? "Terpacul dari mulut Alisa. Otaknya ligat berfikir.

"Ooooo, soalan yg mana eh? " tnya Alisa. Biul punya perempuan, perli diri seniri.
"Ingatkan oooo kemain panjang dah ingatlah, hampeh hahaha, should I tell you ?" Kata Hadi

"Yes, I wanna know what is it truly from my heart" kata Alisa ikhlas, mungkin aku memang patut buka hati untuk terima lelaki sebaik Hadi.

Hadi seperti berat hati untuk memberitahu kepadanya. Hadi sempat mengeluh sebelum berkata "pasal kita".

"About us? " tanya Alisa pelik.

"I love you damn much but I even dont have any chance to have you" kata Hadi sebak.
"Heii kenapa cakap macam tu? " Alisa makin pelik.
"Saya... Sayaa kena paksa kawin dengan anak kawan mama" makin sebak suara Hadi sambil menunduk.

Alisa tersentak.

nak saya ke tak sebenarnya ni ?Where stories live. Discover now