Bab Tiga

133 0 0
                                    

Setelah tiba disebuah rumah banglo besar Uqasya telopong. Mak aii bapok besar rumah ni.
"Kau buat apa tercegat kat situ masuk lah." Arah Anam sedikit tinggi. Tak marah cuma pelik dengan perangai Uqasya.
"Assalamualaikum" Salam Anam.
"Waalaikumussalam.... sekejap..!!" Jawab seseorang didalam. "Ehh Anam masuklah kenap duduk luar.??nikan rumah Anam.."Tanya wanita sedikit berusia itu.pelik tuan nya tak masuk.
"Mak Nah Anam tak Balik nanti malam so Anam nak mak Nah kunci pintu. Erm kenal kan mak Nah ni kawan Anam Akisya. Akisya ni pembantu rumah ni." Balas Anam apabila mak Nah Sudah mrmandang pelik ke arah Uqasya.
"Ohh Ye lah.. Anam nak kemana tak balik.?" Tanya mak nah.
"Rasanya tak elok kalau Anam duduk rumah Jika ada akisya kami bukan muhrim. Bukan tu ke mak Nah ajar." Balas Anam lembut. Mak Nah tersenyum.
"Baik lah.. kalau macam tu mak Nah masuk dulu nak siapkan bilik untuk Akisya.." pamit mak Nah. Anam mengangguk Setelah kelibat mak nah tiada Anam berlalu keluar.
"Anam...!!" Panggil Uqasya. Anam menoleh.
"Apa."
"Thanks again." Ucap Uqasya.
"For what?" Tanya Anam.
"Sebab kau bagi aku tmpat brrteduh n selamat kan aku tadi.." balas Uqasya tunduk.
"Hmm" balas Anam terus berlalu keluar. 'Tu je dia balas. Sombong. Ni Kisya kata dia sayangkan Anam kata baik la apa lah. Hergh dasar..' marah Uqasya dalam hati.
"Kisya.. Kisya.." Panggil mak nah.
"Sorry kisya tak dengar... Kenapa panggil kisya" balas kisya sedikit terkejut. Malu. Mak Nah tersenyum.
"Takpe.. masuk Kisya mandi lepas tu rehat okey.." jawab mak Nah. Termenung lah tu.
"Baik lah.kalau macam tu jom masuk mak nah." Ajak Uqasya menarik mak Nah masuk.

##################################################

UQASYA menggeliat atas katil. Besar kot. Uqasya membuka mata lalu pejam balik.

1
2
3

"Huuaargghh.." jerit Uqasya terduduk memeluk lutut. Menggigil.

Tokk!! Tokk!! Tokk!!

"Kisya..!! Kisya okey ke tu.." tanya mak Nah diluar bilik mngetuk pintu. Terkejut mungkin. Uqasya mengerut kan dahi.

PUUKK!!

Uqasya mengetuk dahi. 'Kenapa aku boleh lupa ni. Aduhyaii' Bebel Uqasya dalam hati. Uqasya bangun menuju ke pintu bilil tumpangan itu.

"Kisya okey?" Tanya mak Nah perihatin.
"Kisya okey je. Ada cicak tadi tepi Kisya. Maaf Ye mak Nah kalau Kisya buat mak Nah terkejut.." jawab Uqasya memeluk lengan mak Nah. Mak Nah tersenyum.

"Takpe la. Ni alang alang dah bangun pergi mndi yee." Arah mak jah.

"Baik lah.." balas Uqasya terus menutup pintu.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Uqasya Turun tangga dengan perlahan. Tersenyum dia melihat Anam bergurau senda bersama pembantu rumah itu. 'Sekarang aku tau Kenapa kau suka dia Kisya.' Omelet Uqasya sendiri. Tanoa dia sedar air mata dia mengalir.

"Kisya..?? Kenapa ni.? Sakit ker?" Tanya mak Nah risau. Kisya memeluk mak Nah. Senyum.

"Takde pape Kisya okey je.. cuma Kisya rindu mama..!!" Balas Kisya bohong. Tersenyum mak Nah dibuat nya.

"Ehemm.." Kisya tersentak lalu melepas kan mak Nah dekat oleh 'deheman' Anam.

"Makan cepat nnti aku hantar kau balik." Kata Anam berlalu naik ke biliknya. 'Dah kenapa dia ni. Tak habis habis nak dingin ngan aku.' Bebel Uqasya. Geram.

------------------------------------------------------------------------

Mak Nah memeluk Uqasya. Sedih.
"Terima kasih mak Nah sebab jaga kisya macam anak mak jah sendiri." Ucap Uqasya bersama sendu. Mak Nah membalas pelukan Uqasya.

"Sama sama sayang. Lain kali lawat lah mak Nah kalau Kisya ada masa yerluang ke.." balas mak Nah dengan air mata. Ya. Dia jatuh sayang pada Uqasya kerana Uqasya amat mirip dengan anak perempuan arwah majikan nya.

"Baik lah mak Nah." Jawab Uqasya melepaskan pelukan nya.

"Okey lah mak Nah Anam minta diri dulu hantarkan Kisya." Pamit Anam sopan terus meloloskan diri masuk ke kereta peninggalan arwah papanya. Uqasya membototi Anam Setelah bersalaman dengan mak Nah. Mak Nah menghantar pemergian Uqasya bersama air mata. Sesungguhnya dia amat merindui anak perempuan majikan nya itu setelah hilang beberapa tahun lalu.

💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞

Hari ini Uqasya terpaksa berjalan kaki ke sekolah kerana Puan Suraya tidak dapat menghantar kerana perlu keluar meeting awal pagi. Uqasya terkejut ada motor disebelahnya. Lelaki itu membuka helmetnya.

"Kau nak pergi mana?" Tanya Anam. Pelik biasanya dia akan Nampak puan Suraya yang hantar kan tapi hari ini tidak pula.

"Pasar beli ikan.." jawab Uqasya selamba. Anam senyum sinis. Anam mengejar Uqasya yang menjahui dia. Laju betul dia ni berjalan.

"Buat lawak.. hahahaha..."perli Anam bersama katawa yang dibuat buatnya.

"Cepat naik..aku hantarkan." Balslas Anam selapas tiada sebarang respon daripada Uqasya.

"Pergi mana?" Tanya Uqasya.

"Pasar beli ikan." Uqasya menjeling perli lah tu.

"Pergi sekolah lah... aku tahu kau penat bukan dekat sekolah tu. Jom pevi sekali." Ajak Anam lembut selepas dia melihat muka Uqasya berubah. Comel.

"Taknak" balas Uqasya

"Naik" arah Anam tegas.

"Taknak lah.. aku ada kaki. Boleh pegi sendiri.." tolak Uqasya agak kasar.

"Kau ni memang degil kan. Dari dulu lagi. Aku nak tolong kau. Itu pon Susah ke. Jom lah dah lambr ni nanti bunyi pulak loceng." Bebel Anam sedikit tegas. Uqasya angkur. Takut pulak kalau lambat nanti.

🐞🐞🐞🐞🐞🐞🐞🐞🐞🐞🐞🐞🐞

Dari jauh Adam hanya memerhati keakraban Anam sahabatnya bersama gadis pujaan Uqasya dari jauh. Daniel menegurnya pun tak dilyan akibat perasaan cemburunya.

"Bro..!" Panggil Daniel. 'Aik dia ni melampau ni. Aku panggil pon tak dengar'bebel Daniel Sakit hati.

"Bro.. kau tak payah lah simpan perasaan dekat dia. Tak guna." Ucap Daniel bersahaja. Adam tersentak.

"Apa maksud kau?" Soal Adam keliru.Daniel tersenyum sinis.

"Perempuan macam dia tak layak untuk kau.." Adam tersentak. 'Ya memang aku tak layak untuk perempuan sehebat dia. Aku memang miskin tapi cinta aku kaya but dia.' Balas Adam dalam hati.

"Dan apa yang kau fikir sekarang tu salah. Aku bukan nak menghina kau tapi cukup aku tahu Akisya itu cukup hina untuk bersama lelaki macam kau.." terang Daniel tanpa berselindung. Adam mrngerut kan dahinya. Adam memusingkan badan nya menghadap Daniel.

"Apa maksud kau?.. kau kalau suka dekat dia jugak tak payah hina dia macam tu.." balas Adam sedikit meninggi.Daniel senyum sinis.

"Jugak..? Memang tak dinafikan memang ramai yang suka kan dia tapi bukan atas cinta atas nafsu. Kau tahu dia salah satu pekerja pays aku dulu. Kau pun bahawa maklum dulu papa aku penah buka club kan. Akisya tu adalah salah satu dari pekerja dai situ." Terang Daniel sedikit sinis. Ya dua benci kelihat rakan rakan nya menaruh hati kepada perempuan itu.

"Jaga mulut kau Daniel.. sebelum aku hilang sabar." Ugut Adam mencekam leher Daniel. Daniel senyum sinis.

"Kau n pukul aku gara gara perempuan tang takde maruah.." belum sempat satu penumbuk melekat di muka nya. Pelajar dikeliling memandang pelik. Tukut.

"Lagi sekali kau hina dia tak teragak agak untuk bunuh kau.. mulai hari ini kau bukan kawan aku..." tengking Adam sebelum berlalu pergi. Daniesnyum sinis. 'Kau akan menyesal Adam. Akisya wait n see. Aku akan pastikan kau mati. Ini peluang aky unruk balas dendam untuk papa aku dan abang aku yang meringkuk dalam penjara Afiq Lee.' Balas Daniel dalam hati penuh dendam.

🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝🐝

(SORRY GUYS KALAU CERITA NI TAK BEST😁OUTHOR EXITED NAK HABISKAN CERITA INI)

BUKAN AKU TAPI DIA..Where stories live. Discover now