Hoofdstuk 5
Rob van Asten
'Doei mam... ja... ja zal ik doen... ja doeg... kusjes... ja tot over een weekje', mompelde ik aan de telefoon terwijl ik druk aan het rondrennen was door het huis. Mam was een weekje weg voor haar werk en papa was vergeten dat ze al vertrokken was, dus vandaar dat ik alleen was.
Pff... mensen onderschatten de term 'verantwoordelijkheid' nogal. Normaal smeerde Ingrid altijd mijn boterhammen in de ochtend, maar gezien ze er niet was, moest ik alles zelf doen. Ik had me verslapen, kwam in tijdnood en was als een kip zonder kop naar al mijn spullen aan het zoeken.
'Pling!' mijn telefoon ging af. We hadden het eerste lesuur uitval! Met een zucht liet ik mezelf op een stoel vallen. Ik kon eindelijk even rustig doen. Het eerste uur geschiedenis viel uit, uiteraard vond ik dat geen ramp. Want dat de docent een kleffe, betastende man was, was al snel duidelijk geworden tijdens zijn lessen. Kalmpjes at ik mijn ontbijt op en liep nog een rondje met Pip. Toen we terugkwamen stond Anne al voor de deur. Pip rende kwispelend op haar af en likte haar gezicht. 'Ook goedemorgen, Pippie', zei ze vrolijk.
Ik verzamelde al mijn boeken en schoolspullen en stopte ze in mijn tas. Al die tijd was Anne aan het zeuren over haar rooster. De eerste week was het rooster nog niet officieel en konden er nog veel dingen veranderen. Maar nu was het de tweede week en vele roosters waren nog flink aangepast in het weekend. Anne had helaas veel tussenuren gekregen, waardoor ze bijna elke dag langer op school zat. Ik daarentegen had juist bijna exact hetzelfde rooster als vorige week.
Isabelle stond fris en fruitig buiten te wachten. 'Goeiemorgen schat!' riep ze enthousiast.
'Nou zeg, die is eens een keer met het goede been uit bed gestapt. Het is een wonder', grinnikte Anne.
'Zeg dat wel', mompelde ik terug.
Op de fiets vertelde Izzy weer over Lucas. En ergens kon ik er om lachen, omdat Lucas mijn nieuwe danspartner was. We dansten elke donderdag en zaterdag en soms nog maandag als we beiden niet hoefden te werken. Hij was heel gezellig en begripvol, zaterdag na het dansen bleef hij nog even kletsen. Ik realiseerde me toen pas hoe soepel en nonchalant hij bewoog en hoe modebewust hij was. Misschien was dit alleen maar de eerste paar keer omdat hij een goede indruk wilde maken, maar tot nu te ging dat hem heel goed af.
Izzy zou binnenkort met hem naar de bioscoop gaan om een typische meiden jank film te kijken, en blijkbaar vond hij dat goed, zonder enig protest. Welke jongen gaat zo maar een meiden jank film kijken?! Hij moest of zielsveel van haar houden of... gay zijn. Ik had het besproken met Anne en ze vond dat ik helemaal doorsloeg. Ze zei dat ik een typisch vooroordeel had gemaakt, ze noemde het ook wel mijn 'gay-theorie'. Ik kon er wel om lachen.
De schooldag ging snel voorbij. Tijdens levensbeschouwing was meneer Dijks heel de les aan het praten over 'de zin van het leven' en zelfs na een heel dat uur trok hij geen conclusie, wat ja wat is de zin van het leven? Ik wist het antwoord wel: Netflix. Helaas kon hij mijn snelle conclusie niet waarderen. Tijdens Nederlands had mevrouw De Laar leerlingen eruit gestuurd, waaronder Isabelle, alweer... En tijdens economie hebben we ijsjes gegeten terwijl we uitleg kregen over de arbeidsmarkt en de verkoopmarkt, met, hoe toepasselijk, ijsjes als voorbeeld.
Uiteindelijk ging de bel en daarmee startte de grote pauze. Ik liep nerveus naar de afdelingsleider. Meneer van Asten zat weer druk te typen achter zijn computer. Ik klopte voorzichtig op de deur.
'Binnen', mompelde hij. Hij draaide naar de deur en zette zijn bril af. Een grote glimlach kwam tevoorschijn op zijn gezicht. 'Hey vleermuis, wat kan ik voor je doen?' Hij wees naar de stoel bij het bureau, als gebaar dat ik mocht gaan zitten. Ik ging voor hem zitten en zette mijn tas op de grond.
JE LEEST
Teach me how to Love
Roman pour AdolescentsSophie Verhoof begint aan het vierde jaar van VWO. Het jaar begint meteen lekker met een botsing midden in de gang, toevallig met een hele hele hele knappe gast. Helaas blijkt hij haar Engels docent te zijn... Maar wat als zij een uitwisseling naar...