LAS ×2×

56 8 3
                                    

"Naisyaa! Tunggulah mier! Sampai hati kan! Dapat gula² dari mummy terus lari!"

"Bluweekkk! Siapa suruh panggil sya Naisya? Kan dah kataaa, Nasya lahhhh!"

"Tak kiraa bagi balik loolopop tu kalau tak mier tarik seluar naisyaa!"

"Heyy apaa nii tak maluu! Mummy tengok mierr tarik seluar orang! Peviet ehh apa tu pervart ekk apa² lahh! Tengok nii habis nampak kaki orangg! Hwaaaaaaaa!"

"Alaa naisya jangan la nangish kita tak sengaja!
Meh kita pakaikan seluar tu balikk!"

•••

Bukkkk!

"Aduhh sakit gilaa jatuhh katill" Kata Nasya sambil mengurut kawasan kejadian.

"Hmm.Tengok tu.Mimpi Mier lagi.Tapi mimpi kali ni tak leh bla.Agaknya kau bahagia tak sekarang mier? Lama aku tak jumpa kau.Mungkin kau dah berpunya? Dengan qiela ke? AHAHAHAHAH aku ship korang nih dari taska kot.Cliche sungguh aku ni." Nasya melalut sorang².

"Masya Allah Nasya! Apa nak jadi ni? Rambut serabai, kaki kangkang , lelaki ke perempuan ni?
Dah pukul 9 pagi dah! Abi pun dah pi kerja!
Nasib harini Nasya takde tuisyen! Dah pergi mandi cepat! Spongebob Squarepants menunggumu~"
Umi Nasya sengaja sebut spongebob squarepants.

Nasya tu peminat setia spongebob.Setiap pagi sabtu pukul 10 dah terpacak depan tv.Tanyalah dia semua pasal spongebob, gerenti dia boleh jawab.

"Seyis la umi?! O yeahh spongebob here I come!
Kau dating tak ajak aku siap kau bob!Aku siang malam tunggu kau jemput aku tak datang². Tapi kali ni kau datangg~" Nasya sekali lagi merapu lantas bersiap² untuk menunggu jejaka hatinya spongebob squarepants kat tv nanti.

Pintu tandas ditutup.Tuala? Dah ada kat dalam tandas.Lalu terjadilah babak di mana Nasya menyanyikan lagu,

Spongebob Squarepants,
Spongebob Squarepants,
Spongebob_... Squarepants!

Tengku Amira Alisya hanya menggelengkan kepalanya.Dah official 16 pun masih taksub dengan kartun tu.

•••

Nasya P.O.V

"Jdidbwkkxjddjdjduxhjeidbecjdjfjfj kdkjfkdjdjdjdkdjd! Apakahh? Nasya tak boleh terima kartun ni dah habis! Umii tengok bob tinggalkan Nasyaa!" Aku menjerit macam orang kena histeria.
Ada ke?! 15 minit je cerita tu?! Tak puas langsung!

"Dahlah Nasya oii.Kira dah tengok tu kira ok lah.
Takkan lah takde cerita lain?" Umi membalas dari dapur.Wuish umi dengar rupanya.Ohok2.

"Takde la umi! Hanya bob yang bertakhta di hati Nasya!" Aku membalas.Tak kira! Bob je boyfriend aku satu satunya.Ahaks.

"Habistu Mier? Dahlah meh tolong umi buat lunch.Nanti abi balik makan tengah hari.Daripada menunggu jejaka hati yang tak kunjung tiba baik tolong umi ni haa.Anak dara sorang je yang ada kat dalam rumah tak nak tolong?" Aahh tu dia umi dah balas.

Jap.Umi sebut Mier ke tadi? Aikk umi ingat lagi? Ingat dah lupa dah bakal menantu dia.Ehh?
Gurau² memang taklah.

"Yela umi terchenta.Nasya tolong umi.Btw umi nak masak apa harini? Sup Ayam? Emm yum yum."Sebagai anak yang solehah, aku bertanya.Tolong tak pasti lagi.Hahah gurau².

"Ehh pandai teka.Mana tau? Dah jom tolong.Cakap pun tak guna kalau tangan tak bergerak."Umi cakap mesti win punya.

Lalu kaki pun menjalankan peranan untuk melangkah ke dapur untuk membantu ibu terchenta.

•••

Bila makanan dah siap masak,maka aku lah yang menjadi tukang hias + rasa.Jangan pandang rendah kat Nasya ekk.Sekali dia hias makanan,maka kau pun terliur. Tapi malangnya kat sekolah Nasya takde subjek kulinari.Poor Nasya.

Letak hirisan tomato sikit, lepastu untuk last touch letak daun parsley sikit.
And siap!

"Hmm pandai anak umi.Nanti sambung belajar ambik bidang kulinari!" Cadangan yang baik diutarakan.

"Aishh lama lagi la umi.Nasya baru form 4.SMA pun tak lepas lagi" Nasya memberi alasan yang memang takleh diterima.

"Oklah umi Nasya naik atas jap solat zuhur.Nanti abi balik roger tau! Nasya nak makan sekali."

"Okok roger².Nanti umi panggil.Solat tu jangan lupa doa!" Umi sempat lagi mengingatkan.

"Roger ma'am!" Aku membalas lalu terus pergi ke bilik.Tandas dituju.Selesai ambil wudhu', aku bentang sajadah lalu pakai telekung dan angkat takbiratul ihram untuk berhubung dengan yang- Esa.

Assalamualaikum Warahmatullah, Assalamualaikum Warahmatullah.

Usai memberi salam, aku duduk bersila dan beristighfar beberapa kali.Yelah, tak semestinya ibadah yang kita lakukan perfect always kan?
Jadi kenalah beristigfar untuk mohon keampunan dari Allah takut² kita ada lakukan kesalahan bila solat.

استغفر الله.

Perkataan yang digariskan tulah yang bermaksud 'ampun'.Jadi Astagfirullah bermaksud?

Mohon ampun kepada Allah.

Ehh²,Dah terbuat halaqah pulak.

Selesai berdoa, Nasya turun ke dapur untuk makan tengah hari.Dilihatnya umi nya sedang berehat di atas sofa.Hmm penat sangat lah kot.

"Aikk? Ayah tak balik lagi? Dah pukul 2.10 p.m. dah ni.Ajak umi makan dulu lah.Perut dah tsunami rasanya.Laparr sangatt." Aku bermonolog.Perut pun apa kurang.Meronta nak diisi.

"Umii, jom makan dulu nak? Dah pukul 2 dah ni.Umi tak boleh makan lambat sangat kan?"Bahu umi aku goncang perlahan².

Aik jap jap.

Kenapa umi tiba² jadi chubby macam bantal nih?
Wait a minute_...

"Nasya! Apa cakap sorang² dengan bantal panjang tu? Sebut nama umi pulak tu! Haa umi dah suruh simpan kat bilik taknak, nak jugak peluk waktu tengok spongebob squarepants tu haa," Suara umi kedengaran dari dapur.

"Laa ni bantal panjang Nasya rupanya! Hidup hidupan Nasya ingat umi dah chubby!" Aku ketawa tergolek² kat lantai.Apa yang lawak pun tak tahu.
Agaknya sebab tersalah sangka umi jadi bantal panjang?Chubby pulak tu.

"Amboi sedap gelakkan orang nampak?" Aipp umi marah ke?

"Alolo my lovely umi sweety pie, janganlah marah~
Sekali sekala je~" Dengan sisa tawa yang hampir habis, aku pujuk umi.

Tokk! Tokk! Tokk!

Aku dan umi masing² pandang pandang pintu kat ruang tamu.Siapa tu? Kuatnya ketuk? Boleh sakit jantung aku dibuatnya.Tak pernah² pun abi atau abang mahupun kakak (masya allah ayat) ketuk macam tu?

Jangan jangan__...















Menantu umi?
AHAHAHAHAHAHA.

•••

Fuh Alhamdulillah.
Chap 2! Sis tahu ianya sangat² hambar.My bad.
Idea tak kunjung tiba.
Idea tak bekerjasama dengan otak.
Idea merajuk tak nak keluar.

Ehh?

Semua ada.

Vote?
Comment?

Dengan hormatnya dipersilakan.

Your-not-so-beloved-author,
zkyhilys_×










Life 4t SchoolWhere stories live. Discover now