"Nur Khairana!!"
Hampir terkeluar jantung Khairana ketika itu apabila disergah oleh Cikgu Diana.Dia melihat wajah gurunya sambil tersenyum manis.Cuba untuk meraih simpati.
"Awak terang balik apa yang saya cakap dekat depan tadi!" arah Cikgu Diana tegas.
Khairana telan liur payah.Aduhh!!Mampus aku!Dah la aku tidur tadi.Macam mana nak terang balik?Sepatah ayat pun aku tak dengar!Aduhh!!Redho je lah kalau macam ni.
Wajah wanita tua itu dipandangnya takut-takut.
"Sa saya tak taulah cikgu"balas Khairana gagap.Kepala ditunduk menekur lantai.Tidak sanggup rasanya untuk memandang wajah Cikgu Diana yang seperti singa kelaparan itu.
" Tulah..Lain kali,jangan tidur dalam kelas saya.Dah!Pergi berdiri dekat luar kelas!"
Khairana terpempan.
"Ala cikgu...Janganlah denda macam tu.Malulah saya" Khairana cuba membantah.Gila tak malu?! Dalam kelas pun semua dah pandang semacam.Inikan pulak dekat luar kelas.
"No!Berdiri dekat luar sekarang!No excuse!"
"Tapi-"
"I said now!" Jeritnya lantang.
Khairana menghela nafas berat.Nak tak nak aku ikutkan jugak arahan Cikgu Diana tu.
Sepanjang dia berdiri di luar kelas ni,tak jemu-jemu dia menjeling orang yang lalu lalang di hadapan kelasnya. Mana tidaknya kalau setiap kali mereka lalu,pasti dia akan dengar suara-suara sumbang mengutuknya. Taulah jeles,tapi tak perlu kot nak tunjuk sangat.
"Hey!Tengoklah siapa yang tengah berdiri dekat luar ni?" Perli seseorang tanpa mempedulikan perasaan Khairana.
Khairana mendongak.Senyuman sinis dia berikan.Budak ni rupanya. Memang nak mati awal agaknya.Kau tunggulah balik sekolah nanti.Memang nahas kau!
"Kau ni mesti kena denda kan?" soal Syafiq menduga.
"Eh!!Takdelah.Aku berdiri dekat sini Sebab nak ngorat anak pengetua.Kau ada nampak tak mamat hensem tu?" aku berpura-pura bertanya.Kalau budak ni tak faham-faham yang aku tengah loyar buruk,aku tak taulah nak cakap apa lagi.
"Entah.Mana aku tau.Anyway,better kau masuk kelas balik.Sebab aku confirm yang anak pengetua tu tak hadap la dengan kau ni.Dah la kasar. Ada hati nak ngorat anak pengetua. Ceh!" Kutuk Syafiq kaw-kaw.Khairana menjuihkan bibirnya.
Ada aku kesah?Ingat aku hadap sangat ke dengan anak pengetua tu? Sorryla..Taste aku tinggi okay?Ceh! Cakap macam pernah jumpa je dengan anak pengetua tu.
"Bla lah kau!Semak!" aku menghalau Syafiq seperti menghalau lembu masuk kandang.Syafiq yang malas melayan segera melangkah masuk ke dalam kelasnya.
"Nah" hulur seseorang menyentakkan lamunan aku yang ke laut tadi.Aku mendongak memandang wajahnya.
"Excuse me?" Soal aku sambil berkerut dahi.
"Ambil sapu tangan ni.Simpan baik-baik" pesan jejaka itu kemudiannya berlalu pergi dari situ.Khairana tercengang.
"Siapa dia tu?Tiba-tiba je bagi sapu tangan dekat aku?Pelik-pelik jelah dia tu" omel Khairana seorang diri.
Dia merenung sapu tangan yang dipegangnya itu seketika.Terbit segaris senyuman di wajahnya.
"Nur Khairana!Awak boleh masuk sekarang!" Panggil Cikgu Diana dari dalam kelas.
YOU ARE READING
ABANG PHOTOGRAPHER
RomanceMuhammad Fateh..seorang yang bijak dan kaya.Mempunyai daya tarikannya yang tersendiri. Amat dikenali dengan sikapnya yang periang.Sering dipuji oleh orang sekeliling atas kepandaiannya.Ramai juga yang mengambil kesempatan terhadap kekayaan keluargan...