Khairana membuka matanya perlahan-lahan.Cahaya yang terang menyukarkannya untuk membuka mata.
"Cik?Cik okay ke?" Soal seorang lelaki.Mungkin doktor yang merawat.
"Saya dekat mana ek?Kenapa saya boleh ada dekat sini?" Soal Khairana sambil memegang kepalanya yang terasa berdenyut.
Doktor lelaki itu tersenyum lega.
"Cik ada dekat klinik saya.Tadi cik tiba-tiba je pengsan.Saya rasa cik ada gastrik.Cik tak sarapan ke pagi tadi?" Soal doktor muda itu. Khairana menggeleng.
"Saya tak sempat..Lagipun,saya bangun lewat tadi.Tak baiklah kan kalau saya sebagai bos datang kerja lewat" ujar Khairana ramah.Doktor muda itu tertawa kecil.
"Kerja kerja jugak..Kesihatan cik pun kena jaga jugak.Nasib baik saya ada tadi.Kalau tak,saya tak taulah apa jadi dekat cik"cerita doktor muda itu panjang lebar.Khairana tersenyum malu.
"Lepas ni pastikan Cik sarapan sebelum pergi kerja tau" pesan doktor muda itu prihatin.Khairana membuat tabik spring.
"Baiklah doktor!Saya akan makan lepas ni.So,doktor tak payahlah membebel lagi ek?Macam nenek saya" rungut Khairana.Doktor muda itu ketawa geli hati.
"Ada-ada ajelah Cik ni.Okaylah..Cik boleh balik sekarang" ujar doktor itu sopan.Khairana memandang doktor itu lama.
"Err..Kenapa cik tengok saya macam tu?" Soal Doktor muda itu pelik. Khairana menggeleng.
"Muka doktor familiar.. Hehe.. Okaylah. Saya balik dululah. Terima kasih doktor.Assalamualaikum" ucap Khairana sebelum berlalu dari situ.
"Waalaikumussalam" balas doktor muda itu.
Khairana menyeluk beg tangannya untuk mencari sesuatu.Setelah menjumpai telefon bimbitnya, Khairana mendail nombor seseorang.
Tutt..tutt..tutt..tutt...
"Hello,Aira.Kau ambik aku boleh tak?" Soal Khairana sambil duduk di kerusi kayu yang terletak di luar klinik.
"Aku dekat mana?Err..nanti aku share location.Okok.Bye."Khairana mematikan panggilan.Dengan pantas, tangannya laju menghantar location.
" Cik,nak saya hantarkan balik?"soal doktor muda tadi.Khairana berpaling.
"Eh!Tak apalah..Susahkan doktor je" tolak Khairana mentah-mentah.
"Tak apalah..Lagipun, klinik bukak lewat hari ni."
"Tapi,saya dah minta kawan saya ambilkan" ujar Khairana serba salah.
"Kalau macam tu,Cik bagitau lah yang saya tolong hantarkan. Senang cerita" ujar doktor muda itu.Khairana menurut.Lantaklah!Asalkan aku boleh balik cepat.
"Jom" ajak doktor itu.Khairana mengikut langkah lelaki itu sehingga ke kereta.Dia duduk di tempat duduk penumpang.
Sepanjang perjalanan,mereka hanya mendiamkan diri.Tiba-tiba doktor muda itu berhenti di tepi jalan. Khairana mulai cuak.
Dup!Dap!Dup!Dap!Hah!Sudah!Dia nak buat apa dekat aku ni?
"Err..Doktor waras ke tak ni?" Soal Khairana cuak.Doktor muda itu hanya mendiamkan dirinya.Dia bergerak mendekati Khairana.
"Eh!!Apa doktor nak buat ni?!Doktor dah gila ke?!Lepaskan saya!Saya menyesal ikut doktor!Doktor memang-"
KLIK!!
"Dah siap.." Ujar doktor muda itu ceria.Khairana membuka matanya.
"Saya tak apa-apa kan?Saya suci lagi kan?" Khairana membelek-belek dirinya.Doktor muda itu ketawa geli hati melihat kelakuan Khairana.
YOU ARE READING
ABANG PHOTOGRAPHER
RomanceMuhammad Fateh..seorang yang bijak dan kaya.Mempunyai daya tarikannya yang tersendiri. Amat dikenali dengan sikapnya yang periang.Sering dipuji oleh orang sekeliling atas kepandaiannya.Ramai juga yang mengambil kesempatan terhadap kekayaan keluargan...