Part18-Lol🍦

82 4 2
                                    

Arisha P.O.V
Hari ni majlis kahwin Azref dengan Zulfa. Aku rasa macam malas nak pergi tapi dua dua bestfriend aku hehe. Aku gagahkan diri untuk iron baju kurung
moden berwarna cream kegemaranku dengan shawl coklat.

Dah lama jugak aku tak pergi majlis majlis macam ni sume. Selesai bersiap aku turun ke bawah. Ayah dan ibu sedang menonton televisyen. Mereka baru balik dari rumah anak yatim rasanya."Wah cantiknya anak ibu. Nak pergi mana tu"sapa ibu. Aku mengambil tempat di sebelah ibu."Arisha nak pergi kenduri kahwin rumah kawan Arisha"kataku.

"Oh patutlah dengan baju kurung bagai"kata ayah pula.Aku hanya tersenyum manis."K lah Sha gerak dulu"kataku lantas menyalam tangan ayah and ibu."Hati hati memandu"kata mereka serentak dan aku mengangguk lantas berlalu keluar dari rumah dengan Suzuki swiftku. Lengah memandu aku sempat tengok location rumah Azref."Kampung Londang" terpapar pada card. Mak aih jauhnya. Dekat dengan Matriks Melaka.

Aku terus memandu laju menuju ke destinasi. Lagu hari ni best best pulak. Aku karaoke lah sekali dalam kereta hehe. Bukan selalu. Perjalanan ambil masa dekat 1 jam nak sampai. Cuaca pulak panas lit lit nasib baik air cond kereta baru service so tak terasa sangat bahangnya. Sebaik sahaja aku masuk ke lorong rumah Azref banyak gila kereta. Aduh mak dahlah aku jarang drive dekat jalan sempit sempit ni.

Risau aku lah kot kot terlanggar kereta orang ke tak ke mati nak bayar ganti rugi lagi. Tapi nasib baik aku dah pro sikit and kebetulan ada satu parking kosong. Laju je aku park kat situ. Asal muat sudah lah tak mengganggu jalan orang hehe. Selesai meneliti shawlku di cermin pandang belakang, aku terus melangkah keluar dari kereta. Hari ni rasa yakin je nak pakai high heels lah ape lah. Nak jumpa jodoh mungkin HAHA. Kemain lagi lah.

Hadiff P.O.V
Aku perhati je kereta Suzuki swift si Arisha yang beria nak parking kat kawasan sempit tu. Arisha ni memang asal kan boleh je tahu. Aku takut ada orang tergesel kereta dia je. Dia ni tak tahu ke depan rumah Azref ada court badminton yang memang Azref sediakan khas untuk park kereta. Dia tak pernah pergi rumah Azref kot. Selesai park Honda Civicku, aku terus melangkah ke perkarangan rumah Azref. Arisha tah mana tah dah hilang. Aku menyalam tangan ayah Azref yang menyambut tetamu di khemah sebelum masuk ke dalam.

Laju aku jalan and terus nampak pengantin yang sama padan sedang melayan tetamu. Tapi gadis dekat sebelah Zulfa lagi menarik perhatianku. Siapa lagi kalau bukan Arisha, hehe. Aku menyapa Azref dan buat Arisha terdiam kaku. Aku dah agak dah mesti reaction dia macam tu."Woi bro!Handsome gila. Siap dengan baju melayu plus songkok bagai. Kau nak ngorat semua anak dara kat sini ke apa"kata Azref mengejek.

"Sajak lah kau. Tapi kalau aku pakai macam ni bukan anak dara je kot cair dengan makcik makcik kau cair"jawabku sambil menepuk perut Azref."Haha kau memang tak pernah mengecewakan lah kalau bab puji diri sendiri"kata Azref buat semua ketawa. Arisha je yang nampak macam batu kat situ lol."By the way congrats okay for your wedding. Tak sangka pula aku dapat makan nasi minyak kau dulu"kataku polos."Thanks boss. Alah sepatutnya kau dah lama dah kahwin tinggalkan ego kemahen melangit. Hah dah kebetulan pakai baju melayu ni taknak ke nikah terus tok kadi pun ada jugak dekat khemah tu"usik Azref.

"Takde calon ah"kataku sengaja nak menghangatkan suasana."Eh apa pulak tak ada boss,ni hah gadis pujaan jejaka malaya ada sebelah saya ni. Baju korang pun sedondon dah"Zulfa mencelah. Aku spontan tengok baju aku dengan Arisha. Lol memang sedondon. Lahmak ai jodoh kuat ni haha. Arisha dah tepuk tangan Zulfa tanda marah. Macam tak kenal pulak kan perangai dia tu."Alah dia tak sudi pun"kataku dan buat Arisha menjelingku tajam. Alahai tengah marah pun lawa.

"Dah dah jangan nak dok buat drama kat sini. Korang pergi lah makan dulu. Hadiff kalau nak ngorat si Arisha boleh sambung kejap lagi"kata Azref buat aku ketawa. Arisha dah jalan ke arah khemah untuk ambil makanan. Aku laju follow dia. Masa ambil makanan aku perhati je cara Arisha pilih lauk. Kelakar pun ada. Selesai ambil makanan, Arisha buntu nak cari tempat duduk di khemah. Aku laju pergi ke arah meja yang kosong di hujung laman rumah Azref dan mengisyaratkan Arisha untuk ikut. Dia nampak agak terkejut sebab tak expect aku follow dia dari tadi.

Duduk je dekat khemah,aku terus basuh tangan guna kendi. Sempat juga aku suakan pada Arisha. Dia diam je dari tadi. Lepas itu, aku menadah tangan untuk baca doa. Same goes to Arisha."Awak sihat?"tanyaku kepada dia."Alhamdulillah, macam ni lah"kata dia laju.Wah aku tak expect pula dia nak jawab."Oh, looks good and pretty as always but nampak kurus sikit"kataku buat muka Arisha agak merah. Ceh malu malu pulak.

"Awak macam mana?Baru balik umrah kan?"giliran Arisha pula tanya."Haah, eh mana tahu ni?Mesti ada datang office kan?"saja aku duga dia."Haah, hari tu rasa nak jumpa awak nak cakap thank you pasal kes ayah saya"kata dia laju. Aku tersenyum kecil."Ohhh,basal tak cakap nak datang. By the way macam mana condition ayah?"tanyaku polos. Aku nampak Arisha macam pelik sikit mungkin sebab aku panggil ayah dia ayah hehe.

"Oh ayah okay je. Alhamdulillah. Thanks lah sebab awak tolong dia masa dia accident tu. Saya rasa terhutang budi sangat dengan awak. Kalau bukan sebab awak maybe ayah tak dapat nak diselamatkan dah"kata Arisha."Hehe apa pulak macam tu. Ni semua takdir Allah, kebetulan saya lalu kat situ. And kalau Allah nak tarik nyawa ayah pada masa tu awak kena terima. Kena redha. Mati itu pasti. Semua yang hidup akan merasai mati. Itu kan janji Allah"kataku panjang lebar. Arisha nampak amaze jugak lah haha. Adui Hadiff, nak jadi ustaz pulak ke.

"Hm ye saya tahu, but thanks a lot sebab awak tolong. And ibu cakap awak yang bawak ayah pergi check up semua. Haih, saya rasa terhutang budi sangat. Ada apa apa tak yang saya boleh buat untuk balas balik?"tanya Arisha.

"Satu je, saya nak awak jaga ibu dengan ayah baik baik, selalu selitkan nama saya dalam doa awak"kataku saja nak sweet sweet."Maksud awak?"tanya Arisha bingung."Hehe doa lah saya ni jodoh awak, saya bosan lah asyik makan nasi minyak orang bila pula nak merasa nasi minyak Hadiff dengan Arisha kan?"tanyaku dan buat muka Arisha yang merah tadi lagi merah.

Haha seronok lah kacau dia ni."Ada pulak ke situ eh awak ni, tapi kalau memang dah awak jodoh saya, nak buat macam mana kan?"kata Arisha buat aku mengangguk setuju. Lol siapa tak setuju kan?😛

crazy yet trueWhere stories live. Discover now