Bab 6

1.1K 35 0
                                    


Jam menunjukkan pukul 1.00 petang.

Masih tidur lagi budak ni. agak agak demam dia dah surut ke? okey ke dia aku tinggalkan sorang sorang? Arghhhhhhhhh.
Risau benar sham melihat keadaan isterinya itu.

Hmmmm suhu badan dia dah menurun tapi masih demam lagi. baru sahaja sham mahu melangkah pergi tangannya ditarik.

Awak, awak dah balik? awak dah makan? saya masakkan. lantas sahaja aku mahu bangun.

Kau sedar tak kau ni tak sihat? ada hati nak buat semua perkara. dah kau duduk sini aku buatkan bubur untuk kau.

Aku senyum puas. prihatinnya dia dekat aku, ni baru demam sikit.

*********

Eh kau nak pergi mana? tanya sham kepadaku.

Saya nak balik bilik saya lah, kan saya dah sihat. jawabku lembut.

Ouh. okey pergilah
seperti biasa mamat batu ni dia punya jawapan memang selamba boleh pulak tu dia baca majalah!

ishhhh geram betul, cuba lah halang aku ke apa ke! geram sungguh hati rasa! dalam keadaan marah aku terlihat bungkusan merah di atas meja belajar ku.

Kitkat? Have fun with your chocolate. perasan aku ni bukan kitkat yang abang Qairul bagi. siapa pulak yang baik hati sangat nak bagi aku kitkat ni? dalam rumah ni cuma ada aku dan sham! yelah si mamat batu tu! mimpi apa dia tiba tiba bagi aku kitkat?

"If chocolate is giving of you thank, if not thank too". satu nota kecil aku lekatkan di depan pintu bilik sham harap harap dia bacalah.

Heavennya kalau kitkat ni betul betul dia yang bagi.
tiba tiba pintu biliknya dibuka.

Miss Qiesya Aryan. kenapa kau berdiri depan bilik aku ni? kan sudah dia tanya tulah kau qiesya tadi happy sangat!

saya saya saya...

Saya saya what! eh? apa ni? If chocolate is giving of you thank, if not thank too. kau nak cakap thank sebab bagi kau kitkat tu? sham senyum sinis.

Haah. thank for give me chocolate. tergagap gagap suaraku. sham mendekatkan kedudukan antara kami.

Qiesya Aryan, aku takde masa nak fikir pasal kau btw what do you think that, is the answer.
sham berlalu pergi.

Hmmmm qiesya qiesya kenapalah kau perasan sangat. baik kau bagi balik kitkat ni dekat dia.

Nah lah awak amik balik kitkat ni.

Serius? okey aku makan. lantas pintu biliknya ditutup.

ishhhhhh mamat ni kang! kempunan lah aku tak makan kitkat!

Hmmm nyummy sedapnya kitkat ni.
ishhh mamat ni kang, tahu lah sedap diam diam sudahlah! dah lah stok kitkat yang abang Qairul bagi dah abis.

Awak, kitkat tu share share lah sikit. haha berani betul kau ni kan Qiesya Aryan.

Tak malu eh? kau dah bagi aku lepastu nak balik. sham senyum sinis.

Bukannya nak sangat pon, saya mintak share jeh. Huh tak kuasa aku nak layan kau sham aku pon boleh beli lah setakat rm3.20.

Enjoy for your chocolate yew Encik Shamsuri. saya pegi kelas dulu.

Pegilah. kelas aku lambat hari ni. nyummmm sedapnya. grrrrrrrr sengaja jeh nak panaskan hati aku. sabar qiesya sabar.

***********

Qiesya!! kau pegi mana dah 2hari tak datang? yes. budak rara ni memang tak sah kalau takde aku, ada jeh agenda dia.

Aku demam lah rara. sorry lah tak inform kat korang.

sokey lah sya. si rara ni jeh lebih lebih. bella gelak kecil.

so prof ada bagi kerja tak?

Pasal Prof kau jangan cite memang banyak kerja yang dia bagi. minggu depan kita ada camping prof suruh kita buat liputan tentang alam semula jadi.
Mula dah cik echa kita ni berbicara.

Camping? kat mana?

Tulah kau tak pegi taklimat semalam. ada 3 fakulti yang sertai camping ni, fakulti kita, akaun and geografi. tak silap aku dekat cameron highland.

Wait akaun join sekali? dekat cameron? aku dah lah lemah jalan pusing pusing ni.
so maknanya sham join sekali ke? ohhhh tidak!

Tapi kan yang best tu aku dengar projek kali ni dengan kerjasama international universiti of korea. Bella berkata riang dia ni memang hantu k-pop lah senang cite. untuk jadi wartawan, fakulti kami harus memilih satu bahasa asing dan kami memilih bahasa korea kecuali rara dan echa yang memilih bahasa itali.

So Qiesya aryan kita ada dua hari jeh lagi persiapan untuk pergi sana. kata bella dengan riak wajah gembira.

ya ya ya. aku tahu lah.

*********

Attention please kepada fakulti multimedia, akaun dan geografi sila berkumpul di dewan selepas kelas. pengumuman pun berkumandang. ni mesti nak bagi taklimat tentang camping tu.

wahhh tak sabarnya aku nak pegi camping tu boleh cuci mata. perangai rara ni tak ubah ubah sejak sem satu lagi sabar jelah.

Baiklah semua, lusa adalah tugasan pertama kalian di sem akhir ini dimana 3 fakulti bergabung untuk menjayakan tugasan ini, kami pihak universiti telah memutuskan lokasi kali ini di tanah tinggi cameron highland sehubungan dengan itu kami memberi cuti pada hari esok untuk anda semua membuat persiapan. terima kasih.

Yes! yeah! semua pelajar bersorak mana taknya pihak universiti bagi cuti free. Haha

Klik. perlahan lahan aku membuka tombol pintu rumah harap harap dia belum balik lah. kata ku perlahan.

Kau dah balik? itu dia suara mamat batu berkumandang. haihh naik apa dia balik? kereta takde pon kat luar.

Eh awak. awak balik naik apa? kereta tade pon kat luar?

Aku naik teksi kereta abis minyak. selamba sahaja dia jawab.

Ouh ok. lantas aku berjalan laju ke arah tangga tapi ditahan oleh sham.

Esok kau teman aku. aku nak beli barang camping.

Aku hanya mengangguk dan teruskan langkah menuju ke bilik.

Kelihatan bungkusan di atas meja dan sekeping nota terlulis "Sorry sebab makan kitkat kau semalam. ni aku ganti balik"
aku senyum puas baik juga hati mamat batu ni.

Sham memerhatikan aku dari luar dan tersenyum puas baguslah kalau kau suka.

Ishhh dah pukul 10pagi ni lambatnya mamat batu ni bangun! kata nak pegi beli barang camping.

Tuk tuk tuk. perlahan lahan aku mengetuk pintu bilik suamiku. haihhhh belum bangun lagi rupanya mamat ni penat jeh aku bersiap dari tadi!

Awak ohh awak bangunlah kata nak beli barang camping. agak cemas juga aku melihat wajah tenang sham ketika tidur sekali dengan badan sasa miliknya. cukup package kau!

Sham menarik tanganku ke dalam pelukannya. bagi aku masa 5minit jeh.

aku hanya berdiam diri. mamat ni dah gila agaknya nasib baik kau suami aku.

Yang kau lebih lebih ni kenapa? bangunlah! marah sham kepadaku.

eh? aku hanya menunduk. kelihatan badan sasa milik sham cukup buat aku terpesona.

kau suka kan aku peluk kau? aku saje jeh nak test kau. kalau kau nak aku boleh..

belum sempat sham menghabiskan kata kata aku terus sahaja menamparnya! sumpah aku tak tahu dari mana keberanian aku muncul. habislah kau kali ni qiesya.

Sham mengusap halus pipinya. kau nak cari pasal ke! tersentak aku mendengar tengkingannya. tanpa berkata aku terus keluar dan masuk ke bilikku.

Apa kau buat ni qiesya apahal kau tampar mamat tu tadi! kau pon satu lah syam nak uji aku konon ingat aku nak sangat pelukkan kau tu? haihhh macam mana ni.

Sebaliknya di bilik sham tersenyum puas kerana berjaya meluahkan sedikit perasaannya kepada isterinya itu.

*********

Mamat Batu kesayanganku!Where stories live. Discover now