Bab 9

2K 82 36
                                    


Baiklah Pelajar, sekarang kita telah sampai di puncak Tanah Tinggi Cameron Highland, memandangkan hari semakin gelap kita akan menginap di Hotel dan akan mulakan tugasan pada hari esok. disini ada senarai bilik dan nama pelajar. tepat jam 8malam semua berkumpul dilobi okey.
Prof Zain berkata panjang setelah itu semua pelajar di arahkan turun dari bas.

Wahh bagusnya kita satu bilik.
suka benar echa tatkala kami empat sekawan ditempatkan di bilik yang sama.
nampaknya Sham tak begitu gembira dengan biliknya. siapa agaknya rakan sebilik dia eh?
Aku berfikir panjang.

Eh rara apasal kau berkerut jeh ni?
Tak faham aku dengan si rara ni tadi bukan main happy lagi ni tiba tiba jeh masam.

Kau ni syaa, kita dapat bilik tingkat 4 hujung lagi kau tak nampak ke banyak barang yang kita bawak? habislah kuku aku yang cantik ni mahal taw aku buat kat spa.

Dah mula lah si rara ni sejak masuk ke alam universiti perangai gediknya semakin menjadi jadi dia pula yang menggantikan aku ketika berada di bangku sekolah dulu.

Hey, ada apa apa yang boleh saya bantu?
tiba tiba saja haiez menyapa kami.

Takde takde kiteorang okey jeh.
Aku cukup malas nak berurusan dengan haiez ni lagi cukuplah kau dah ganggu aku tanpa rasa bersalah!

Ehh ada. u jangan dengar cakap syaa ni. barang barang i banyak taw tak larat nak bawak semua u bole tolong kan?
kata rara manja. menyampah pun ada aku tengok si rara ni.

Ish rara kau jangan ngade ngade boleh tak?
bella pula menyampuk nampaknya bukan aku sorang sahaja yang menyampah dengan kejadian itu.

Sokay lah korang, saya boleh tolong bawak separuh barang ni naik atas lagipun bilik kita tak jauh.
Haiez menawarkan diri nak taknak terpaksalah terima memandangkan rara dah mempelawa.

Terima kasih ya senior haiez.
echa mengucapkan terima kasih kepada haiez.

Wow besarnya bilik ni siap ada mandian spa lagi.
bab bab macam ni memang rara suka lah kalau boleh hampir setiap hari dia nak ke spa.

kau nak tahu tak? prof sengaja bagi bilik ni sebab kau tu tak boleh sehari tak ke spa.
bebel bella sambil tertawa kecil.

Hello kalau tak ke spa takdelah aku secantik ni kan.
Rara senyum sinis.

Cantik cantik jugak tapi perangai tu tak berapa nak cantik.
Echa pula menyampuk.

Dah dah daripada korang bertekak baik kemas barang cepat lepastu kita solat sama sama pukul 8 kena kumpul kat lobi kan, kang lambat ada yang kena marah dengan prof?
malas benar aku melayan kerenah rakan rakan ku itu ada saja yang tak kena.

Haihhh phone pulak kena rampas dengan sham macam mana aku nak call abang Qairul.
aku mengeluh kecil tentu abang Qairul risau sangat sangat sebab tak dapat info apa apa dari aku.

U alls dah nak pukul 8 ni jum turun nanti Prof Zain marah pulak.
setelah selesai berkemas dan menunaikan solat maghrib kami berempat segera turun ke lobi seperti yang diarahkan oleh Prof Zain.

Baiklah pelajar, terima kasih kerana mendengar arahan Prof Zain. sebentar lagi kita akan menikmati makan malam di sini.
Kata Prof Azrul pula iaitu prof fakulti geografi.

Selesai sahaja makan malam Prof Azrul membenarkan kami melakukan aktiviti luar dan harus pulang ke bilik hotel sebelum jam 12 malam.

Syaa aku dengar kat sini ada pasar minggu. hari ni hari sabtu kan? pasar minggu tu 24jam taw.
Nampaknya echa begitu peka dengan tempat tempat disekelilingnya.

Apa kata kita shopping!
Teriak rara lagi tak kisah di mana mana pun shopping tetap tujuan utama si rara ni.
Dalam masa yang sama aku teringat pulak tentang sham sejak tadi aku langsung tak nampak batang hidung dia.

ok kali ni aku setuju dengan kau rara kita boleh shopping sampai pagi! bella pula meneriak!

Hello please ingat sikit limit kita sampai pukul 12 jeh okey melainkan..... korang fikir tak apa yang aku fikir? mula lah niat jahat aku untuk keluar senyap senyap pagi ni. HAHAHA

Suasana di pasar minggu cameron amat meriah dengan pelbagai juadah, makanan ringan, buah-buahan serta cenderamata rambang mata dibuatnya.

Wah! nama jeh pasar tapi harga boleh tahan kan? kincin kecik macam ni pun rm2.50? yang sederhana ni pulak rm10.80! protes echa biasalah orang berhemat macam macam ragamnya.

Biasa jelah echa harga ni, tak payah nak mengade sangat boleh? rara pula menegur haihhh sudah budak berdua ni mulalah nak bergaduh.

Dekat sini ada banyak lagi kedai kita tak pusing abis lagi korang dah macam ni chill lah. aku menenangkan kedua orang rakan ku itu.

"Jujurlah sayang aku tak mengapa"
kedengaran suara merdu di sebelah jalan pasar minggu cameron.

Eh syaa ada buskers jalanan lah pergi tengok jum! bella menarik pantas lengan ku.

Tak disangka-sangka setelah 2jam setengah baru kali ini aku terlihat wajah tampan sham yang hilang sejak tadi kat sini dia rupanya.

Itulah dia persembahan dari kami lagu yang berjudul "sandiwara cinta" hari ini kami ingin membuat kelainan dengan memilih salah seorang dari penonton untuk membuat persembahan bersama kami.
ucap salah seorang buskers didepanku.

Apa yang membuatkan aku terkejut sham telah dipilih untuk menjadi singer buskers tersebut nak tergelak jugak aku melihat sham yang seboleh boleh menidakkan ajakkan buskers itu.

Tahniah bang sebab sudi menyertai kami untuk malam ini jadi saya bagi peluang dekat abang untuk memilih lagu yang abang nak nyanyi.

Ok tenang sham. lagu ini saya nyanyi khas untuk orang yang saya sayang harap dia mendengar terimalah "Selamaku bernafas"
"Selagi jantungku berdetak di dalam tubuh"
"Aku kan menjaga cintamu di dalam hatiku"
"Selama bintang selalu ada di malam malamu"
"Aku kan menjadi cahaya di dalam gelapmu"

Sungguh merdu suara sham sekian lama kami bersama tidak pernah lagi aku mendengar suara merdunya ish boleh buat aku tak tido malam macam ni.

Salah seorang dari buskers jalanan itu pun menghulurkan sekuntum bunga kepada sham hmm apa pula gimik yang akan berlaku seterusnya.

Ya allah! si... si... siapa perempuan tu? kenapa sham bagi bunga rose tu dekat dia bukan ke aku sepatutnya yang layak? hati ku berbisik sayu hati yang mulanya bahagia menjadi suram.

Itulah dia persembahan hebat dari saudara sham wah nampaknya bertemu cinta sejati disini. kata kata buskers itu menambahkan lagi sakit hati aku yang membuak-buak.

Sham hanya tersenyum manis memandang gadis itu apa dah jadi sebenarnya ni fikiran ku masih terganggu. Haiez yang berada di tempat itu terus menarik lenganku dan bawaku ke Lavender Park yang berdekatan dengan hotel tempat kami menginap.

Awak oke ke syaa?
Haiez menanyakan soalan

Kenapa bawak saya ke sini?
tanpa memperdulilan soalan haiez aku terus saja menanyakan soalan kepadanya.

Saya dah saksikan semuanya dan saya tahu awak sedih sebab boyfriend awak...

Stop! saya tak nak dengar!
Aku memberhentikan kata kata haiez oh! ya aku ingat sewaktu kami terserempak di pavi sham mengaku aku gf dia depan haiez patutlah dia fikir aku sedih tapi memang sedih pun sebak hati ni bila fikirkan balik apa yang aku lihat tadi.

Senior haiez saya nak balik hotel jam pun dah 11.30pm nanti prof bising pulak aku bekata sayu niatku untuk keluar senyap2 aku lupakan sesungguhnya waktu sekarang aku langsung takde mood!

Saya temankan awak? bahaya malam malam macam ni gadis cantik jalan sorang sorang. Haiez menawarkan diri.

Takpelah saya okey lagipun hotel dekat jeh. aku terus melangkah sambil mengikat rambut ikal mayangku yang seakan akan model shampoo rejoice.

Haiez memerhatikan aku dari jauh.

***********

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Oct 19, 2017 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

Mamat Batu kesayanganku!Where stories live. Discover now