•END•

2.1K 274 51
                                    

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

*****

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

*****

1 Tahun Kemudian.

Di pagi yg cerah, ade sebuah rumah yg cukup besar. Yg boleh memuatkan lebih daripada 13 org penghuni. Seorang budak lelaki berjalan dgn mamai akibat baru bangun tido dan terus menuju ke arah dapur selepas mendengar bunyi bising.

Dia melihat seorang lelaki yg tinggi berkulit sawa matang sedang memasak. Disebabkan terlalu fokus memasak, lelaki itu tidak perasan yg dia sudah berdiri disebelahnya. Dia terus membuka pili paip dan membasuh mukanya disitu sahaja.
Lelaki yg sedang memasak itu terkejut dgn kehadiran dia. Dia terus tersenyum kecil sambil mengelap mukanya yg basah dgn baju yg dia sedang pakai. Dan memandang wajah hensem, hyungnya.

"Huarghhh, hyung dah siap masak ke belum?" Tanye dino sambil menguap

"Belumlah dino, tunggu sekejap je lagi. Boleh?" Tanye mingyu

Dino mengangguk dan pergi ke ruang tamu. Dia duduk disofa sambil memandang kosong tv yg tidak berbuka. Mata berkeliaran memandang setiap sudut rumah yg dulunya penuh dgn pelbagai memori. Tanpa sengaja matanya bertemu dgn sebingkai gambar yg elok diletakkan ditepi tv.

Dia bangun dan mengambil bingkai itu lalu menebalikkan bingkai itu. Sungguh pilu hatinya ingin melihat gambar terakhir mereka bersama si dia. Hampir sahaja air mata ingin gugur melihat gmbr itu. Ade juga mata sedang memerhatikannya tanpa dia sedar.

Joshua menghampiri dino dan menepuk lembut bahu dino. Dino memandangnya dan tersenyum kecil melihat hyungnya yg lain sedang memandangnya. Dia berjalan ke arah mereka dan mengajak mereka makan bersama.

Sejak pemergian si dia, rumah yg dahulunya selalu kene tegur dgn jiran sebab terlalu bising kini seperti tiada penghuni. Tiada satu bunyi yg keluar dari mulut mereka selainkan bunyi sudu yg berlaga dgn pinggan. Jeonghan yg sudah mula bosan dgn semua ni, memulakan bicaranya.

"Aku cadangkan kite pergi pantai, nk tak? X payah pergi jauh², kite pergi yg dekat je. Korang ok tak?" Cadang jeonghan sambil mengangkat sudunya.

Semua sedang memikirkan jawapan yg harus diberikan. Mereka juga ade terfikir ingin bercuti untuk menenangkan fikir tapi selalu tak kesampaian, disebabkan maknae mereka. Yg selalu menolak pelawaan mereka untuk keluar berjalan-jalan. Bahkan keluar untuk membeli barang dapur pun dia tak nak.

Tapi tanpa rayuan untuk membawa dino keluar dari rumah, dia sudah bersetuju terlebib awal. Menyebabkan seungkwan yg mahu minum airnya tersedak dan tersembur ke arah hoshi, yg berada dihadapannya.

"Ishh kau ni kwan, dah kenapa?" Bengang hoshi

"Sorry hyung, x sengaja. Dino betul ke kau ok dgn idea jeonghan hyung tu?" Tanye seungkwan meminta kepastian.

Dino mengangguk dan memandang wajah hyung satu². Dia mengeluh sedikit.

"Hurmm, dino nk move on. Tak nk duduk dlm rumah je. So dino ok je dgn cadangan jeonghan hyung tu" kata dino sambil menunduk

"Baguslah macam tu dino, hyung akan pastikan dino yg paling gembira bile kat pantai nanti" kata joshua sambil mengusap lembut rambut dongsaengnya.
.
.
.
.
.

Kini mereka semua sedang mengemas pakaian yg diperlukan. Sekarang mereka berada didalam kereta yg dipandu oleh mingyu. Kereta kedua dipandu oleh joshua. Mereka akan ke pantai yg palinh terdekat dgn rumah mereka.

Setelah beberapa puluh minit memandu akhirnya mereka sampai ke destinasi mereka. Mereka turun satu² dari kereta sambil membawa beg pakaian mereka. Mingyu membawa bakul picnic yg dipenuh makanan yg dia sempat sediakan dirumah takdi. Dino membawa tikar panjang untuk mereka duduk dipantai nanti.

Baru harini dino keluar dari rumah selepas genap setahun si dia tinggalkan dunia maya ini. Dino tersenyum melihat hyungnya terus berlari kearah laut. Dino menolong jeonghan dan joshua membentangkan tikar. Dia duduk bersama jeonghan dan joshua ditikar itu. Dia masih setia melihat hyungnya yg lain bermain air sdgkan dia hanya menjadi pemerhati.

Tetibe hoshi dtg kearah dino dan terus mendukung dino dibahunya. Dino meronta² untuk dilepaskan, manakala yg lain hanya mengenawakannya sahaja. Hoshi terus mencampak dino kedlm laut. Dino tergelam ke dlm air. Dia terus bangun dan memandang wajah hoshi dgn muke yg memerah.

Oh tuhann…hoshi sudah kecut perut melihat wajah maknaenya itu. Dia ingin lari sebelum di apa² kan oleh dino. Tetepi tidak kesampaian apabila dino lebih pantas mengcengkam bajunya dan menolaknya ke air. Dino juga menolak-nolak kepala hoshi kedlm air. Semua disitu gelak tak ingat dunia. Akhirnya mereka bermandi-manda dgn gembira sekali.
.
.
.
.
.
Mereka juga membuat campfire di pantai itu. Nasib mereka sudah mendapatkan kebenaran untuk membuat campfire disitu. Mereka juga sudah memasang khemah masing dan ingin masuk tido.

Hanya dino sorang sahaja yg masih belum tido. Dia duduk menghadap unggung api sambil menghalakan tangannya ke arah api untuk menghanyatkan tangannya yg sejuk. Mata melihat pemandangan pantai yg tenang di waktu malam.

Tanpa dia sedari, ade seorang lelaki yg dia sgt kenali sedang berjalan dihadapan tempat mereka tido. Dia mengecilkan matanya untuk melihat si dia dgn djelas. 'Kenapa……mcm scoups hyung?' Desis hatinya. Lelaki itu telah berjalan jauh meninggalkan dino. Dino terus mengejar lelaki itu.Dino terus menrentap tangan lelaki itu dgn mata yg berkaca-kaca.

"Sape kau?" Tanye dino dgn suara yg serak

"Ehh…aku yg patut tanye kau mcm tu. Kau ni dah kenapa tetibe pegang tangan aku ni" kata lelaki sambil merentap tangannya kembali

"Name kau sape? Choi seungcheol?" Tanye dino dgn air mata yg sudah tumpah

"Seungcheol tu betul tapi name aku kim seungcheol"

"Hahh?? Kau tak tipu aku kan?" Pelik dino

"Buat ape aku nk tipu kau, budak" kata lelaki yg bernama 'kim seungcheol' itu.

Dino mengeluh lalu terus meninggalkan lelaki itu yg dia sangkakan scoups. Lelaki itu memerhatikan pemergian dino dgn senyuman yg manis.




Seungcheol POV

Seorang budak lelaki tetibe merantap tangan aku dgn kasar.

"Sape kau?" Tanye budak tu dgn suara yg serak

"Ehh…aku yg patut tanye kau mcm tu. Kau ni dah kenapa tetibe pegang tangan aku ni" bengang aku sambil merentap kembali tangan aku

"Name kau sape? Choi seungcheol?"  Ehh dia tahu name aku? Tapi kenapa dia nangis?

"Seungcheol tu betul tapi name aku kim seungcheol" jujur aku

"Hahh?? Kau tak tipu aku kan?" Pelik budak tu

"Buat ape aku nk tipu kau, budak" aku mengeluh sedikit.

Lepas je aku ckp mcm tu dia terus tinggalkan aku sendirian. Haihh, dino dino. Kau still tak berubah, still gembeng. Tapi still comel. Aku pandang khemah diorang dan tersenyum. Sekurang-kurangnya aku boleh tengok muke diorang sebelum aku betul² tinggalkan dunia ni. Dan teruskan kehidupan aku dialam yg lain.











THE END 💓




hospital mentalWhere stories live. Discover now