PELIK ?

246 23 4
                                    


Setiap hari sabtu, ayah aku akan pulang dari kerjanya . Hari Khamis malam , aku terdengar ayah aku batuk-ii dekat dapur . Aku mula pelik ? aik ? ayah balik ke ? sebab ayah selalu balik tak bagi salam . tahu-ii sahaja dah lepak depan tv sambil hisap rokok surianya .

" ayah ? " aku cuba bercakap . aku dengar ayah aku seperti kunyah sesuatu dengan amat gelojoh . memandangkan bilik aku sebelah dengan dapur , dapatlah dengar dengan jelas

" ayah nak makan ke ? akak boleh hidangkan untuk ayah " aku cakap lagi . aku tidak berani untuk keluar dari bilik . kerana suara aku boleh dengar sampai ke dapur itu .

" kak ? cakap dengan siapa ? " tanya ibu aku yang baru masuk bilik aku

" ayah balik ke ? " tanya aku

" kan ayah balik hari sabtu . kau dah kenapa kak ? haa tula bukan reti nak solat . kan dah dengar macam-ii " ibu aku meletakkan bakul kosong di tepi almari .

" tadi akak dengar suara ayah batuk . sebab ayah tu selalu batuk-ii , dah tua hisap rokok lagi . " aku mengadu

" lepastu ? " ibu aku tanya aku lagi

" akak dengar ayah macam kunyah benda . tapi tak tau lah ayah kunyah apa sebab akak tak pergi dapur pun " aduku lagi

ibu aku mengangguk lalu pergi ke dapur . ternyata tiada sesiapa . sinki hanya ada pinggan yang belum dibasuh . tiada kesan apa-ii pun

aku malas nak pikir lagi dan aku terus gosok baju untuk pergi ke sekolah esoknya .

esok harinya , aku tersedar . aku on phone aku untuk tengok jam pukul berapa . telefonku menunjukkan jam sudah pukul 5;30 pagi .

tiba-ii aku dengar adik aku menangis . aku ada adik kembar . baru umur 8 tahun . kembar adik tidur dengan aku , kembar kakak tu pula tidur dengan ibu aku

tiba-ii kembar kakak menangis sambil jalan masuk bilik aku .

" kau dah kenapa kakcik ?" tanyaku pelik . biasanya bila kejut dia bangun awal , dia meroyan ngantuk lah , penat lah . macam-iu alasan dia

" hmmmmm " dia masih menangis . aku pun bangun untuk membuka lampu. Jelas tiada siapa . Aku kejutkan kembar adik tu .

" kaksu nini . bangun " nini ni jenis cepat bangun dan tak meroyan macam kembar dia yang kakak tu .

nini mungkin tak dengar aku kejut dia sebab suara aku perlahan time tu .

aku masuk bilik ibu aku , aku nampak kakcik tido lagi ? aik ? habistu siapa datang bilik aku sambil menangis tadi ?

aku mula pikir negatif . " alah dah azan tadi , takkan la ada hantu pulak pepagi ni " .

....

Aku balik dari skolah dan kakcik berlari keluar dari rumah.

" KAKAK ! AYAH EXCIDENT ! " kakcik jerit sambil menangis .

aku pun terkejut . " ayah excident ? " aku macam tak percaya . dah la ni bulan puasa , nak raya ni macam mana ?

aku pun masuk dengan tergesa-ii . stokin pun aku tak sempat tanggal sebab terkejut .

" ayah excident ke bu ? " aku tanya ibu aku . ibu dan adik-ii aku semua menangis dekat ruang tamu . aku merampas phone ibu aku dan tengok gambar-ii ayah aku di hempap lori kayu .

aku cuba tahan air mata . ibu aku pernah kata , apa-ii pun jadi . akulah tulang belakang dia. kalau aku lemah , dia lagi lemah . aku cuba tidak jadi lemah depan ibu aku . aku lari masuk bilik dan menangis semahu-iinya .


Tq share baby -jimingyu

[[ CREEPY PASTA ]]  Where stories live. Discover now