BAB 2

35 1 0
                                    

Sejak saya berkawan dengan Rayyan baru lah saya nampak kebaikan dia itu selama ini dia seperti hilang isteri pula. Tapi saya nak tahu kenapa dia nak sangat kahwin dengan saya dan sejak bila saya jumpa dia sebab dia kata dia jatuh cinta dengan saya pandang pertama. Nak kata saya jumpa dengan Nao tiada pula sebab habis kelas saya terus balik tidak tunggu sebab Nao selalu balik lewat kerana ada kelas tambahan.Hubung kami tidak la rapat seperti saya dengan Nao tapi dia seperti jaga saya ketika saya dalam seorangan.

Satu hari itu saya berada di kantin dan Rayyan pula ada disitu juga. Kami sambil makan kami berbual dan saya ingat kata-kata dia tempoh hari dan sekarang masa saya nak tanya kenapa dia suka saya dan di mana dia jumpa saya?????.

'Rayyan , saya nak tanya soalan dekat kamu ini tapi kamu kena jawab dengan jujur tidak boleh kamu nak rahsiakan dari saya sebab kita dah jadi kawan so dalam persahabatan tidak ada rahsia antara saya lain.' kata Sarah 

'Ok, tapi apa yang awak nak saya beritahu????'kata Rayyan.

'Ok, macam ini kamu pernah kata yang kamu pernah bertemu dengan saya dan jatuh cinta dengan saya sejak itu tapi saya tidak pernah jumpa kamu walaupun kita satu kolej. Nak kata saya pergi kelas Nao pun ketika barang Nao tinggal sahaja yang saya pasti kamu tiada dalam kelas itu kali terakhir saya pergi kelas Nao. Saya pelik masa bila kita jumpa???????' kata Sarah.

'Ok, saya akan jawab soalan awak itu. Kalau tidak silap saya waktu itu saya baru pindah kawasan sini rumah saya tidak lah jauh dari kolej. Saya jalan waktu itu saya nampak ada seorang perempuan yang bertudung hampira kena langgr dengan  kereta semata-mata nak selamatkan anak kucing di atas jalan. Saya yang lihat pun kata awak ini bodoh kenapa nak selamatkan anak kucing itu. Bila saya tanya orang sekeliling mereka kata selalu nampak awak selalu bagi makan dekat kucing di jalan tidak kira panas atau hujan awak mesti cari kucing itu dan cari tempat yang selamat kalau awak nak bawa balik tapi kawan awak Nao tidak suka sebab Nao takut pada kucing, itu yang orang sekeliling katakan dekat saya. Sejak itu saya tahu bila masa awak datang cari kucing itu untuk beri makanan sampai saya termimpi wajah awak itu sebab itu saya nak awak jadi teman hidup saya tidak pernah lihat orang secantik awak sanggap korban nyawa , masa dan duit kerana seekor kucing.' kata  Rayyan bercerita dengan jujur.

Saya yang dengar pun rasa terkejut bila orang depan saya lihat saya buat perkara seperti itu terasa malu pula tapi saya ini jenis penyayang dekat bintang lebih lagi dekat kucing sebab saya boleh nak perliharan sahaja.

'Ooooo, macam itu saya tidak tahu kalau bertemu kita disitu lagi pun saya tidak tahu pula yang rumah kamu berdekatan disitu selalu lah kamu prihatikan saya.' kata Sarah

Sarah lihat jam di tangan dah masa dia kena cepat makan dan terus pergi kelas.

'Ok lah saya kena pergi sebab saya ada kelas sejak lagi ini.' kata Sarah telah nak bangun dari tempat duduknya.

Rayyan dari tadi pandang Sarah ketika bangun sampai Sarah tidak kelihatan. Waktu Rayyan nak bangun dia nampak satu buku atas meja dan di kulit berwarna merah dan depan ada perkara diary. Rayyan buka buku itu untuk lihat siapa punya tapi Rayyan lihat ada nama Sarah jadi Rayyan letak dalam begnya supaya nanti dia bagi Sarah apabila bertemu.

------------------------------------------------------------------------------------------  

'Mana lah buku saya ini , saya letak mana ini rasa saya bawa tidakan lah hilang pula ini' kata Sarah cari diarynya merata tempat.

'Sarah apa yang kamu cuma buat ini sampai bersepah satu rumah ini???? Apa yang kamu sedang cari akan boleh cuba bawa bertenang.' kata Nao yang baru balik. 

'Saya cari buku saya warna merah itu buku sangat penting dalam buku ada gambar penting saya yang tidak ada lagi hanya itu sahaja gambar kenangan saya dengan kawan saya di Malaysia juga ada gambar seorang saya benci.' kata Sarah dengan rasa risau.

 Dah satu malam mereka berdua cari buku itu tapi masih tidak jumpa. Dalam bersaat berehat tenang fikir dan berfikir kali terakhir lihat buku itu. Baru lah Sarah ingat buku itu kali terakhir dia lihat.

Di dalam bilik Rayyan dia keluarkan barangan yang ada dalam beg dia dan dia pegang buku warna merah kepunyaian Sarah apabila dia nak simpan dalam beg ada satu gambar yang di belakang ada tulisan sesuatu yang dia kurang fahami. Apabila Rayyan lihat gambar itu dia terkejut lihat gambar itu yang  tujuk enam tahun yang lepas di lapangan terbang. Rayyan tidak tahu satu Sarah ketika itu.Rayyan buka buku itu untuk letak gambar itu Rayyan nampak ada tulisan yang mungkin dia fahami untuk dia baca dan sampai lah ada satu gambar yang diletakkan di muka gambar itu seorang lelaki yang Rayyan tidak kenal sama sekali. Rayyan berfikir positif bawa lelaki itu mungkin abang Sarah sebab cerita yang dalam diary tentang lelaki ada bahasa lain pula yang Rayyan tidak faham disitu sahaja yang lain dia dah baca.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Waktu pagi itu Sarah mula cari bukunya di tempat terakhir dia lalu sampai di kantin pun buku Sarah masih tidak jumpa lagi. Apabila Sarah pusing dia terlarang seseorang membuat dia hampira terjatah di lantai tapi ada orang peganga dia.

'Lain kali pandang depan dah larang orang nasib awak larang saya kalau larang orang lain dah lama saya gaduh orang itu.' kata Rayyan sambil senyum nampak giginya.

Saya berada dalam pelukkan dia apabila dia bersuara saya kejut dan cepat bangun dan lepas pelukkan dia. Rasa malu pula apabila dia peluk saya di kantin pula dah ramai pelajar sini pandang kami tadi.

'Sorry lah saya tidak nampak kamu di belakang saya tadi lagi pun saya tengah cari buku saya itu. Buku itu amat penting bagi dah ada gambar kenang dengan kawan saya di Malaysia. Kamu ada tidak nampak buku warna merah yang ada perkara diary?????' kata Sarah

Rayyan letakkan begnya di atas meja dan dia cari buku tersebut dan keluarkan bagi kepada Sarah. Sarah terkejut bila lihat buku dia ada di tangan Rayyan dan dia terus ambil dari tangan Rayyan.

'Ada ada tidak kamu buka buku ini dan baca ????' tanya Sarah kepada Rayyan 

'Ada itu pun saya lihat muka depan sahaja untuk nak tau siapa punya buku itu saya nampak nama awak dan saya tidak nak buka semuanya pada mulanya tapi malam semalam saya nak simpan balik buku itu dalam beg saya ada gambar keluar dari buku itu dan saya lihat gambar itu di ambil enam tahun lepas di lapanan terbang dan lepas itu saya baca semuanya kecuail bahagian yang saya tidak faham. Ada satu gambar lelaki itu gambar abang awak ke???????' kata Rayyan apabila ditanya.

Sarah yang dengar terkejut apabila Rayyan dah buka dan baca isi kandungdalam buku itu. Sarah seperti tidak tahan nak marah. Mana pernah orang buka atau baca isi kandung buku Sarah dulu pun Nao pernah kena marah dengan Sarah bila lihat bukunya di tangan Nao dan hampira Nao baca. Tapi buku ada di Rayyan dan Rayyan dah habis baca isi kandung buku lagi Sarah naik again. 

'Kamu buka aq punya buku ini dah kenapa buka dah terang ada perkara diary tapi kamu tetap baca selama ini tidak siapa yang berani pegang apatah lagi untuk baca tapi kamu dah habis baca buat aq naik again sahaja waktu pagi ini. Aq tidak lihat muka di depan aq dh jangan jumpa aq dh.' marahan sangat Sarah kepada Rayyan

Rayyan yang dengar pun terkejut dan bahasa Sarah untuk bahasa dirinya saya bertukar jadi aq ini betul marahan sangat. Rayyan lihat sahaja waktu Sarah pergi dengan perasaan marah dirinya. Satu kantin lihat kemarahan Sarah apabila diary dia ada orang baca. Mereka pun tak sangka lihat Sara dari luar lemah lembut tapi kerana buku itu Sarah jadi singa. Mereka jadi takut kalau Sarah mula naik hantu pun nanti.

DIA CINTA SEJATI SAYAWhere stories live. Discover now