Hari ini adalah hari yg paling mendebarkan bagi rina kerana hari ini merupakan hari pertama persekolahan bagi tingkatan lima.
Saat rina memasuki sekolahnya, betapa ramainya pelajar-pelajar berkeliaran di koridor sekolah . Ada beberapa pelajar baru .Sudah lama rina tidak melihat sekolahnya setelah lama bercuti di Jepun semasa cuti sekolah tahun lepas .
Rupa sekolah pun dia dah lupa haha . " rina! " jerit seseorang lalu memeluk tubuh rina dengan erat . Terkejut rina .
Rina beristighfar di dalam hati kerana terlalu terkejut . Rina melepaskan pelukan tersebut lalu merenung ke arah manusia yg memeluknya dengan erat bagai tidak mahu lepas sahaja .
" weyhh, rindu sia dekat kau! " kata rina dengan teruja lalu memeluk aida . Aida?
Aida ialah kawan sejati rina yg sentiasa ada bersamanya semasa dia susah dan senang .
Aida sudah lama berkawan dengan rina . Rina agak selesa berkawan dengan aida .
" aku pun rindu kau gila! Kau asal pergi jepun tak ngajak aku? Shakainya! " kata aida dengan geram .
Rina ketawa kecil . Aida ni comel sangat laa aduishh! Rina mengeluarkan sesuatu dari poket bajunya .
Aida hanya menunggu sahaja barang yg mahu dikeluarkan dari poket baju oleh rina yg semakin cantik itu .
" surprise! " kata rina dengan gembira lalu memberikan beberapa keping coklat untuk aida .
Terbeliak mata aida melihat coklat tersebut yg disukainya . " ya allah, terima kasih dear! Aku fikir tak ada ole-ole dari Jepun! " kata aida gembira .
Rina ketawa kecil sambil menggelengkan kepalanya sahaja.
" ehh jom laa pergi kantin sekejap! Aku haus laa " kata rina lalu mengusap lehernya kerana terlalu haus .
Padahal baru tadi dalam kereta dia minum air . Namun hatinya kuat mengatakan bahawa dia harus pergi ke kantin .
Aida menganggukkan kepalanya lalu menarik tangan rina .
Mereka berdua menuju ke kantin namun terhenti apabila pelajar-pelajar perempuan berkerumun ke arah sesuatu . Rina mengecilkan matanya .
" apahal ni? Ada artis ke sampai ramai macam ni sekali? Ke ada orang meninggal? " tanya aida dengan selamba .
Rina menahan ketawa apabila aida berkata begitu . Rina merasakan bahawa ada seseorang disebalik pelajar-pelajar itu .
Rina menghampiri pelajar-pelajar itu . Aida juga turut mengikut jejak rina .
" hoi, ni apahal berkumpul kat sini? Masuk kelas sekarang! " tengking rina . Satu kantin boleh dengar suara rina .
Semua pelajar-pelajar itu mengundur ke belakang .
Baru laa rina dan aida nampak dengan jelas siapa yg terperangkap disebalik pelajar-pelajar perempuan sekolah ini .
Terperanjat rina dan aida apabila melihat siapakah gerangan lelaki itu . " yg lain pergi masuk kelas! Tak payah nak bertenggek kat sini! " tengking aida .
Pelajar-pelajar lain terus masuk ke dalam kelas mereka . Takut sangat dengan rina dan aida . Rina memandang lelaki itu tak berkelip .
Lelaki itu bangun lalu mengibas bajunya yg kotor sedikit dan meraup rambutnya ke belakang kerana tadi disentuh oleh perempuan-perempuan tak tahu malu .
Aida memandang ke arah rina . " rina, ni bukan crush kau ke? Sejak bila dia sekolah sini? " bisik aida pada telinga rina .
Rina terus memandang ke arah aida . Kemudian rina memandang ke arah lelaki itu semula .
Dulu, boleh tengok dalam instagram tapi sekarang face to face! Rina rasa berdebar sangat .
" nabil adrian " gumam rina dengan perlahan namun dapat didengari oleh lelaki itu .
Entah mengapa dia rasa lain macam apabila perempuan dihadapannya menyebut namanya .
" ehermm! Tak reti nak cakap terima kasih ke bila orang dah tolong? Jangan nak sombong sangat! " kata aida dengan selamba .
Terus tersentak rina dan nabil . Rina memandang ke arah lain . Nabil berdiri menghadap rina .
" thanks sebab tolong aku tadi . Aku chaw dulu! " kata nabil dengan selamba tanpa riak di wajahnya .
Aida mencebikkan bibirnya . Rina merenung anak mata nabil . " macam tak ikhlas je! " bidas aida .
Nabil merenung tajam ke arah aida . Aida hanya beriak selamba sahaja . Rina menggelengkan kepalanya melihat kelakuan mereka berdua .
" kau ni apahal suka sangat cari pasal? Dia tak kata apa-apa pun! Yg kau kecoh sangat apahal? " bengang nabil .
Aida menggulingkan anak matanya . Rina hanya mendiamkan diri sahaja . Nak tunggu pergaduhan ni selesai .
" suka hati aku laa mulut aku! Bukannya pakai mulut kau! " balas aida dengan geram . Nabil menggempal penumbuknya .
Dia merasakan bahawa dia mahu sahaja menumbuk perempuan dihadapannya .
" kau diam! Hal ni antara aku dengan dia . Kau tak payah nak masuk campur!
Senang citer kau blah laa dari sini . Semak je! " kata nabil dengan tegas . Rina memandang ke arah aida .
Aida menjeling tajam ke arah nabil lalu pergi dari situ . Nabil memandang ke arah perempuan dihadapannya kini yg menarik perhatiannya .
" kenapa halau kawan aku? Suka hati je halau orang! " kata rina dengan geram . Nabil merenung anak mata rina .
Rina terus mendiamkan diri kerana diperhati sebegitu rupa .
" mulut kawan kau tu bising sangat! Tak sama pun macam kau!
Btw, terima kasih sebab selamatkan aku tadi . Aku nak mintak tolong tapi tak ada siapa nak tolong tadi " kata nabil dengan tenang .
Rina tersenyum nipis . Nabil lega melihat senyuman dari perempuan dihadapannya .
" kau tak perlu nak berterima kasih dengan aku . Tu dah memang tugas aku untuk tolong semua orang!
Sekarang ni aku nak masuk kelas! Kita dah lambat! " kata rina lalu meneliti jam tangannya .
" tunjukkan aku kelas boleh tak? Aku kelas 5B1 " kata nabil . Rina hanya mengangguk sahaja .
Mereka berdua jalan beriringan menuju ke kelas milik nabil . Nabil kan budak baru .
Mana tahu kelas kat mana . Ramai yg memandang ke arah mereka berdua namun mereka hanya membiarkan sahaja .
YOU ARE READING
Suratan Takdir ✔
RomanceNurul Nisrina Humaira atau dikenali sebagai rina ialah seorang yg sangat tegas dan dingin apabila dengan orang yg tidak dia kenal namun dia juga ada hati dan perasaan seperti orang lain . Dia juga ada menaruh harapan dengan Tengku Nabil Adrian iaitu...