Rina dan syabil jalan beriringan di sekitar koridor hospital . Rina mahu mengambil udara yg segar di sekitar situ .
Kata doktor, rina sudah boleh keluar esok dari hospital . Rina tidak tahu sama ada dia mahu pulang ke rumah atau tidak .
Dia tiada hala tuju . " esok awak dah boleh balik! Awak nak saya hantarkan tak? " tanya syabil .
Rina terdiam lalu memandang ke arah syabil . Walaupun syabil hanya memakai separuh mask, rina boleh tahu syabil sebenarnya hensem .
Dari sudut anak mata dan bulu mata, dia dah dapat kesan bahawa syabil ni hensem orangnya .
" hm saya tak tahu nak balik rumah atau tak . Cuba awak tengok sekarang . Ada ke family saya melawat saya kat sini?
Awak je yg melawat saya . Saya dah bosan duduk dalam rumah tu, syabil!
Saya ni anak yatim piatu . Tapi diorang tak pernah nak layan saya dengan baik! " kata rina dengan sayu .
Syabil memandang simpati ke arah rina . " maafkan saya, rina . Saya tak tahu kehidupan awak macam mana .
Nasib kita sama je . Anak yatim piatu . Tapi saya dilayan penuh dengan kasih sayang oleh nenda saya sendiri . " kata syabil .
Rina tersenyum ke arah syabil . Mereka berdua duduk di atas kerusi yg berada di situ .
" kalau saya nak tanya awak satu soalan boleh? " tanya rina. Syabil memandang rina lalu menganggukkan kepalanya .
Rina memandang rumput seketika . Dia mahu menyusun ayat untuk dituturkan .
" kenapa awak pakai mask? " tanya rina lalu merenung anak mata syabil . Syabil ketawa kecil apabila rina bertanya sebegitu .
Mereka bertentang mata seketika. Rina suka melihat anak mata milik syabil .
" kalau saya buka mask ni, maybe awak kenal saya! " kata syabil . Rina menjongketkan keningnya sambil memandang ke arah syabil .
Syabil memandang sekeliling supaya tiada siapa yg perasan akan kehadirannya sebagai seorang instafamous yg terkenal .
Saat syabil membuka mask, rina terpaku melihat wajah tampan syabil .Sungguh kacak apabila melihat secara depan-depan . Rina bertuah sangat!
Patut laa rina hairan sangat bila syabil kata yg syabil tinggal di Lavender Road .
Rupa-rupanya syabil ni anak kerabat diraja . Dan nenda syabil ialan Engku Marian Lavender .
" wah, Tengku Syabil Iman! Saya seronok sangat dapat jumpa awak! " kata rina dengan ceria .
Syabil tersenyum manis . Rina terkaku melihat senyuman yg manis dari syabil .
" kan saya dah cakap . Awak confirm kenal saya punya .
Sebab tu saya pakai mask . Saya takut nanti kena serbu dengan fans! " kata syabil dengan gembira lalu memakai mask semula .
Rina ketawa mengekek .
Rina tersenyum manis ke arah syabil . Dia sungguh gembira .
" saya lebih suka awak pakai mask sebab awak nampak hensem bila pakai mask .
And lagi satu, saya suka tengok mata awak . Mata awak cantik sangat! " kata rina dengan suara comelnya .
Syabil ketawa kecil . Mereka berdua berbual sambil ketawa . Nasib baik tiada siapa yg dapat mengenal pasti kehadiran syabil .
》》》》》
Nabil dari tadi lagi resah kerana rina sudah tidak hadir ke sekolah dan tidak membalas mesejnya langsung .
Nabil ke hulur ke hilir dihadapan danish . Kini mereka berdua berada di dalam bilik peribadi mereka yg berada di dalam sekolah .
Hanya mereka berdua sahaja yg tahu tentang bilik itu .
" kau ni boleh tak duduk diam? Ke hulur ke hilir macam laki mati bini!
Aku serabut laa! " bengang danish yg sedanh mengulangkaji pelajaran namun nabil hanya tidak menghiraukan sahaja .
Nabil dengan dunianya sendiri . Dia tidak berhenti-henti memikirkan tentang rina .
" aku risau dengan rina . Kau memang tak membantu langsung! " kata nabil dengan geram apabila danish tidak hanya mengulang kaji sahaja dari tadi .
Danish menjeling nabil . ' tak habis-habis nak salahkan aku!
Aku pun ada jugak bagi idea yg bernas tapi dia yg tolak mentah-mentah . Nampak tak kebodohannya di situ?
Maaf terkasar bahasa tapi memang fakta yg nabil tu bodoh! ' bisik hati danish .
" banyak laa kau aku tak membantu! Aku dah bagi idea punya bernas tapi kau yg tolak mentah-mentah!
Kau terus terang je laa yg kau tu dah tunang . Tak payah la susah-susah nak semakkan kepala otak tu! " kata danish dengan tegas .
Nabil duduk di atas sofa sambil menggigit kukunya . Biasanya kalau nabil dalam keadaan resah dan gelisah, dia akan menggigit kukunya .
Memang tabiat dia dari dulu lagi . Dia tak sepatutnya kahwin dengan linda . Ini semua linda punya pasal .
Nabil meraup mukanya dengan perlahan sambil beristighfar di dalam hati .
" disebabkan kau tak nak idea aku, apa kata kau tanya je aida kenapa rina tak datang dua hari .
Kalau dia curiga, kau pandai-pandai laa cover . " kata danish lalu menyambung mengulangkaji pelajaran .
Nabil memikirkan apa yg danish katakan tadi . " yg tu aku boleh buat tapi pasal pertunangan tu!
Kau tahu laa kan linda tu macam mana? Macam mana nak halang pertunangan tu? " kata nabil dengan geram .
" hm yg tu aku tak boleh tolong bila berkaitan dengan pertunangan .
Nenda takkan senang-senang nak batalkan pertunangan tu . Kau kena suruh linda yg pujuk! " kata danish sambil membaca buku .
" haishh tu satu masalah lagi! Hm nanti laa aku fikir macam mana . Yg penting rina ni haa! Call aku dia tak angkat .
Chat tak reply . Apa masalah si rina tu pun aku tak tahu! " bebel nabil seorang diri . Danish hanya menggelengkan kepalanya sahaja . Malas dia nak layan nabil.
________________
Gambar di media itu adalah watak Syabil Iman . Jangan lupa vote and enjoy your reading...
YOU ARE READING
Suratan Takdir ✔
RomanceNurul Nisrina Humaira atau dikenali sebagai rina ialah seorang yg sangat tegas dan dingin apabila dengan orang yg tidak dia kenal namun dia juga ada hati dan perasaan seperti orang lain . Dia juga ada menaruh harapan dengan Tengku Nabil Adrian iaitu...