Khai terjaga dri tidur. Cahaya matahari menyilaukan matanya.
"Kau dah bangun? Nah makan la ni. Aku sempat ambil masa kat kedai semalam." Kata Liyana sambil menghulurkan sebungkus roti kepada Khai.
"Erm.. aku rasa kita kene start cepat la. Aku risau ni." Kata Khai.
"Sokay kau makan je.. aku ngn Liyana ambil barang kat kereta" cadang Iqa.
"Ouh haa ye la jgn lame lame. Tu ambil kayu tu." Balas Khai. Plastik bungkusan makanan terus dibuka.
*****
"Kak, agak agak an. Boleh ke kita selamat kan dunia.. haha ecey" soal Liyana tiba tiba."Haha. Insya Allah boleh. Akk harap antidot ni menjadi la." Balas Iqa.
"Mana brg tu?" Soal Liyana.
"Kat seat belakang kot.. cer tengok" balas Iqa. Liyana menyerahkan kayu kepada Iqa.
"Mana? Xde pon" soal Liyana. "Haa ni pun" kata Liyana setelah menjumpai beg yg berisi antidot.
"Arrrr!!" Satu zombir berlari ke arah Iqa.
"Liyana lari cepat!!" Kata Iqa. Liyana terus menutup pintu kereta dan berlari masuk ke dlm banggunan itu.
"Kak cepat!!" Jerit Liyana. Khai yg mendengar jeritan mereka terus berlari ke luar.
Zombie itu terus mengejar Iqa.
Bukk!!
Iqa tersadung akar kayu dan terjatuh.
"Aduh.. time ni la kau nk jatuh" keluh Iqa. Zombie tdi terus melompat ke atas badannya. Kayu laju di capai. Iqa menghalng zombie itu drpd menggigitnya.
"Wtf! Kuat gile zombie ni." Kata Iqa. Zombie itu mematahkan kayu yg menjdi satu satunga pelindung buat Iqa.
Khai cuba berlari ke arah Iqa tetapi sudah terlambat. Zombie itu mengigit leher Iqa. Pantas Iqa menolak.
"Khai, selamatkan Liyana. Janji dengan aku kau akn cari antidot tu smpai dapat. Selamtkan Liyana selamatkan semua org. Please." Kata Iqa sebelum dia pengsan.
"Kak!!" Jerit Liyana dan berlari ke arah Iqa. Khai laju mengikut langkah Liyana.
Zombie tdi cuba dtg untuk menyerang Liyana dan Khai. Tetapi Khai bertindak pantas dengan memukul menggunakan kayu.
"Kak. Please kak jgn mcm ni" kata Liyana sambil air matanya mula keluar. "Kak, akk kata nk buat antidot tu sama sama. Kak. Kuat kak." Sebak khai melihat Liyana.
"Liyana. Dah kita kene buat antidot tu cepat." Kata Khai.
"Xnk. Aku xnk tinggalkan Kak Iqa." Bantah Liyana.
"Bawak dia masuk cepat" kata khai.
Liyana hanya akur.
"Nah tali ni. Ikat dia sebelum dia sedar. Tu ade kerusi. Dudukkan dia atas kerusi tu pastu ikat dia. Kau ikat tangan, kaki dengan badan dia. Pastikan kuat." Kata Khai smbik menghulurkan tali.
"Kita nk buat ape ngn dia ni Khai?" Soal liyana.
"Tempat kita uji antidot" balas Khai. Beg yg berisi asid dan pil itu pantas dibuka. Khai mula menghancurkan pil itu dan mula memasukkan serbuk pil tadi ke dalam asid.
"Kau rasa menjadi ke?" Soal Liyana setelah selesai mengikat Iqa. Sebak di dada masih cuba dikawal. Dia cuba fokus untuk membuat antidot. Iqa di biarkan di dlm bilik kosong.
"Harap harap berjaya la." Balas Khai. Liyana hanya berharap sahaja.
"Liyana, aku mintak maaf" kata Khai. Liyana hanya membisu.
"Harrrggg" Iqa yg telah menjadi zombie mula meronta ronta untuk dilepaskan. Khai dan Liyana laju berlari menuju ke arah Iqa.
"Khai. Kau nk cuba sekarang ke?" Soal Liyana.
"Kau ambik sapu tangan ni. Kau tutup mulut dia." Arah Khai.
Liyana mendekati Iqa. Sedaya upaya dia cuba menahan dirinya dripada mengeluarkan air mata. X sangke org yg selalu ada dengannya. Org yg sudah dianggap sebagai kakak sendiri telah menjadi salah satu dripada zombie. Liyana terus menutup mulut Iqa.
"Liyana pegang dia kuat kuat." Kata Khai. Lengan baju iqa di tarik. Khai mula memasukkan antidot itu ke lengan Iqa.
Tiada apa apa yg berlaku. Khai terkaku mekihat antidot itu tidak berjaya.
"Ta..tap..tapi.. ken.. kenapa??" Khai berasa sgt takut. Itu saja lah harapan mereka untuk selamatkan semua org.
"Khai. Ape ni?!! Kenapa x jadi ape ape?" Liyana sudah mula tidak boleh duduk diam.
"Aa....aak.. aku x tahu." Balas Khai tersekat sekat. Liyana terus menangis memikirkan nasib mereka. Khai hanya terdiam.
Khai keluar dri bilik itu dan berdiri di hadapan tingkap.
"Ape ni??!! Aku dah cuba!!! Kenapa?!!" Jerit Khai sekuat hati. "Aku dah cuba.." kata khai. Kali ini suaranya menjadi perlahan. Suaranya bergetar akibat menangis.
"Maafkan aku Iqa. Maafkan aku" kata Khai diselang seli dengan sedu. Khai duduk melutut. Dia x sangke kwan baiknya sendiri menjadi mangsa keadaan.*******
"Liyana, nah minum la sikit. Kau dah 2 hari x minum atau makan ape ape" pujuk Khai.
Liyana hnya dia. Matanya kelihatan bengkak akibat menangis tnpa henti.
"Liyana.."
"Eh kau tahu x ni semua sebab kau?!!. Kalau kau lari selamatkan dia! Xde dia jadi zombie!! Kau tau x?!!" Tengking liyana mula menyalahkan Khai dengan ape yg dah trjadi.
"Kalau kau selamatkan dia hari tu! Dia xkn jdi macam ni. Semua ni xkn jdi.. semua x kn jdi kau tau x?" Suara liyana mula mengendur. Sebak di dada tidak lagi mampu ditahan.
"Liyana... dengar sini.. yaa slh aku.. aku mintak maaf.. kay? Sorry" khai mula sebak.. sejujurnya dia tidak dpt menyembunyikan rasa sedih yg bersarang di hatinya.
Liyana terus masuk ke dalam bilik tempat Iqa di ikat. Iqa masih lagi dengan keadaan yg sama. Zombie. Dia masih cuba untuk melepaskan diri. Liyana terduduk di hadapan Iqa.
"Kak. Kak lupe Liyana ke? Kak?" Kata Liyana sambil menangis. Seakan akan cuba untuk mengingatkan iqa kembali. Iqa terdiam dri meronta seolah olah mendengar kata kata Liyana.
"Kak.. akk lupe ke family akk?? Akk lupe ke mak akk? Ayh akk? Akk... klu akk x ingat saya pun.. xkn akk x ingt family akk? Akk saya syg akk.. please... lawan virus tu.. saya mohon sangat." Kata liyana lagi.. kakinya mula melangkah menghampiri Iqa. Dia terus memeluk Iqa. Iqa teridam. Seperti dia mendengar apa yang dikatakan oleh Liyana.
Khai hanya memerhati tindakan Liyana dri pintu bilik.
Tiba tiba...
"Eh I...Iqa.. kau? Mat.. mata kau" tegur Khai. Liyana pantas meleraikan pelukan. Mata iqa terus dilihat.
"Akk?? Akk okey ke?" Soal Liyana. Iqa seolah olah hidup kembali. Pandangannya mula kembali ke asal. Sebelum ini dia tidak mampu melihat ape dihadapnnya dengan jelas.
"Iqa?? Kau okey?" Soal Khai pula. Iqa mengangguk. Liyana memandang Khai dengan senyuman..
"Kita berjaya?" Soal khai. Liyana mengangguk. Khai tersenyum syukur. Liyana laju membuka ikatan pada badan iqa.
"Akk minum la air ni." Liyana menghulurkan sebotol air.
"Syukur la." Kata khai.. liyana memeluk Iqa erat. Tanpa dia sedar air matanya keluar.
******
Wooooo... bersyukurnya Iqa dh sembuh.. nk tahu seterusnya?? Nnti saya update ye.. jgn lupe vote tau.. haha tq.. selamat membaca^^
YOU ARE READING
Antidot Zombie √
Ужасыkehidupan 3 org sahabat berubah serta merta apabila jankitan virus zombi mula merebak ke seluruh negara... kehilangan seorang demi seorang rakan rakan membuatkan mereka buntu.. apakah pengakhirangnya? adakah mereka akan terus dijangkiti virus atau b...