"Kenapa stop?" Soal iqa
"Nampak x kereta tu?"soal khairil
"Jgn kata kau nk bawak kereta tu" kata liyana
"Jom g kat kereta tu sat" ajak khairil
"Kau nk buat ape ni khai?"soal liyana apabila sampai di kereta itu..
"X de org la.. huish rezeki wey.. jom cepat" kata khairil.. pintu kereta bahagian pemandu di buka... liyana dan iqa berpabdangan sesama sendiri..
Akhirnya mereka masuk ke dlm kereta tersebut..
"Kau pandai bawak kereta ke?"soal iqa yg duduk bersebelahan kharil.
"Tahu. Lek la.. kalau kereta auto ni senang skit nk bawak" kata khairil
Dia terus menurunkan brek dan mengundurkan kereta perlahan lahan.. stereng kereta di pusing ke kanan..
"Kau nk g mana ni?"soal Liyana yg duduk di belakang.
"Slim River la.. tu je kawasan selamat.." kata khairil
"Kau tau jalan?"sola iqa pula
"Ofcouse la tau.. don't worry kalau kita sesat pun kita still ade gps.." kata khairil yakin.. radio kereta itu di buka..
"Berita terkini, nampaknya pusat perlindungan di Slim river juga telah dijangkiti virus tersebut.. anda diminta untuk jgn pergi ke pusat perlindungan itu.."
"WHAT?!!" Kata mereka serentak..
"Habis tu nk pergi mana skrang ni?" Soal khairil
"Haduh habis la kita." Kata Liyana..
"Jap. Liyana, rumah kamu bukan dekat trolak ke? Dekat dengan slim river kan?"soal Iqa..
"Haah la.. jap saya cuba call mama saya..." kata liyana.. pantas fon di capai... nombor telifon mamanya cepat di dail..
"Hello ma.. mama okey x kat sana?"sola liyana risau
"Kakak jgn balik sini... pergi jauh.. zombie tu ade dekat kawasan rumah kita.."
"Tapi mama, baba, dengan adik macam mana?"soal liyana
"Jgn risaukan kami.. tahula ape yg patut kami buat dekat sini nanti.." kata Puan Nisa, mama kepada Liyana.
"Tapi ma.." kata kata liyana terhenti disebabkan talian terputus.. air matanya mula mengalir dengn deras..
"Liyana, sabar la" pujuk Khairil.. Iqa pergi ke tempat duduk belakang dan duduk di sebelah Liyana.
"Liyana, sabar la ye.. akak yakin mak kamu selamat sekarang ni" pujuk Iqa.. sekarang Liyana kini berada di dlm dakapan Iqa.. Iqa memeluk liyana bagi menghilangkan rasa takutnya..
Liyana hanya menangis teresak esak.. perbagai andaian mula keluar di benak fikirannya..
"Khai, kita nk pergi mana skrang ni?" Soal Iqa
"Kita pergi Johor.. rumah nenek aku" kata Khairil tenang
"Jauhnya.. kau tahu jalan x?" Soal Iqa
"Tau.. jgn risau.. aku slalu jugak lalu jalan ni nk pergi sana"
"Mak ayah kau? Mak ayah aku? Macam mana??" Soal iqa
"Jgn risau.. x silap aku diorang dh bergerak ke pusat perlindungan" balas khairil
"Mana kau tau?"soal Iqa.
"Family aku dh sampai pusat perlindungan sbb ade pegawai kesihatan dtg dekat kawasan tu.. so diorang dh bawak mereka pergi ke pusat perlindungan.. kawasan rumah aku dengan rumah kau x jauh pun.. so aku yakin diorang dh selamat" balas khairil
Iqa terdiam.. fon terus di capai..
"Hello ma. Mama okey ke skrang?"soal Iqa..
"Jgn risau, papa dengn adik beradik lain semua dh sampai pusat perlindungan.."
"Mama kat mana skrang ni?" Soal iqa risau
"Mama masih di hospital. Ade beberapa pesakit perlu di pindahkan ke kawasan perlindungan.."
"Tapi virus tu dah semakin dekat.. lagi lagi hospital tu" kata Iqa cemas.
"Mama tau.. tp byk lagi nyawa kene selamatkan.. lagipun kami sekarang tengah cuba mencari antidot untuk virus ni.." kata Puan Nisa
"Tapi mama, iqa btl btl risaukan mama" balas iqa.. air mata mula membasahi pipi..
"Iqa dengar sini.. mama akan okey.. kalau kamu okey.. skrang ni pergi jauh dari kawasan ni.. sbb tempat ni dh x selamat.. dan iqa dengar sini baik baik.. darah org yg terkena virus tu, darah merahnya di selaputi dengan satu serbuk berwarna putih.. cara nk hilangkan atau hapuskan serbuk tu.. adalah dengan sedikit asid dan beberapa campuran lain.. kami tengah cuba.. tp ingat x ubat warna ungu yg mama pernah tunjukkan sebelum ni.. ubat tu mungkin penawar kepada virus ini.. jadi tolong mama skali buat antidot ni.. kalau mama x sempat buat sekurang kurangnya kamu ada.. please tolong cari antidot untuk semua ni.." kata Puan Nisa dan talian terputus...
"Kau dengar tak khai?"soal Iqa
Khairil terdiam..
"Antidot tu......." kata khairil seperti memikirkan sesuatu..
YOU ARE READING
Antidot Zombie √
Horreurkehidupan 3 org sahabat berubah serta merta apabila jankitan virus zombi mula merebak ke seluruh negara... kehilangan seorang demi seorang rakan rakan membuatkan mereka buntu.. apakah pengakhirangnya? adakah mereka akan terus dijangkiti virus atau b...