Adilicious, ia sebuah dunia misteri yang berbentuk bulatan dan terbahagi kepada lima bahagian. Ia seakan-akan pizza hot yang ranggup yang tersedia untuk dimakan.
Adilicious dihuni oleh lima kaum yang hebat iaitu Kaum Elymen, Kaum Magician,Kaum Genytect, Kaum Humanasis, dan Kaum Ferair.
Kaum Elymen ialah kaum terhandal dalam memanipulasi elemen-elemen di sekitarnya. Contohnya api, air, ais, angin, kilat dan sebagainya. Kaum ini menghuni di Kota Ani-Mei iaitu sebahagian daripada lima bahagian Adilicious.
Selain itu, kaum raksasa juga wujud di Adilicious. Ia hasil daripada projek raksasa yang dihasilkan oleh saintis terhebat kerajaan dibawah naungan Raja Kesumat yang kejam. Kaum ini sebenarnya dilahirkan bagi menjadi senjata untuk menghapuskan Kaum Humanasis . Namun sebaliknya pula yang berlaku. Hal ini kerana para saintis itu sendiri yang mensabotaj hasil kerja mereka . Ia digelar sebagai Kaum Genytect. Diambil dari perkataan 'Giant tecknology'. Kaum ini menghuni Kota Barabes . Kaum ini amat kebal terhadap senjata dan kuasa magic.
Kaum Magician tidak kurang juga hebatnya dalam mengendali sihir. Ia amat sukakan kegelapan. Namun, sejak Adilicious dibawah pemerintahan Ratu Raziana Evelyn, kaum ini dilarang untuk membuat kacau sesuka hati terutamanya menggunakan kuasa kegelapan . Mereka menghuni di Kota Calaein.
Humanasis. Ia kaum yang kelihatan macam manusia biasa. Tidak terlihat apa-apa keistimewaan pun dari fizikal mereka. Namun mereka inilah antara kaum terhebat sehingga berjaya membuatkan Raja Kesumat berasa terancam. Kota dudukan mereka diberi nama Kota Dendyna.
Pusat pemerintahan Adilicious ialah Kota Megatron. Kota ini dibanjiri oleh Kaum Ferair. Kaum Ferair ialah kaum istimewa. Mereka nampak lemah-lembut. Tetapi yang paling licik sekali. Mereka pandai terbang. Tetapi sayang sekali, kuasa debu mereka dilarang oleh Ratu Raziana kerana kuasa itu boleh memporak perandakan Adilicious.
Siapa pula Ratu Raziana Evelyn? Dia sebenarnya ialah pemerintah Adilicious. Dia pemerintah yang baik dan sentiasa memahami jiwa rakyatnya. Dia adalah salah seorang daripada Kaum Ferair.
***********
"Ratu, patik datang hendak menyampaikan berita," salah seorang daripada tiga orang hulubalang istana melutut dihadapan singahsana Ratu Raziana.
Ratu Raziana seperti biasa menguntumkan senyuman manisnya . Sesiapa pun boleh tergoda dengan senyuman itu. Baginda sedang duduk bersantai di singgahsananya apabila datang tiga orang hulubalang menghadap. Ratu itu kelihatan sangat cantik dengan mengenakan gaun unggu bertatahkan emas permata yang indah.
Istana baginda juga tidak kurang indahnya. Malah ia lebih mempesonakan. Kelihatan keseluruhan isi istana itu dibangunkan dengan 100% emas tulen yang dihiasi permata berkilauan. Ianya juga dihias dengan corak abstrak yang halus dimana seninya begitu mendalam. Di sepanjang balai menghadap, terdapat dua barisan pengawal berdiri dengan pedang dibelakang badan, di kiri dan kanan istana.
"Khabarkanlah berita itu kepada ku," titah ratu tersebut.
Seorang wakil daripada hulubalang itu bersuara "Ratu masih ingat berkenaan keturunan Zyrus? "
Ratu Raziana kelihatan mengerutkan dahi. Namun setelah itu baginda mengangguk perlahan.
"Sebenarnya setelah kebangkitan Kwinz, mereka memburu keluarga keturunan Zyrus. Tiada tertinggal seorang pun. Tapi, setelah kami menyiasatnya, rupanya masih ada pewaris dari keturunan itu. Dan mereka amat sukar dijejaki. Kami mendapat maklumat ini daripada ketua kota"
Ratu itu resah tiba-tiba. Ada perasaan takut pada wajahnya. Wajah yang tenang tadi berubah drastik menjadi wajah ketakutan. Ia takut sekiranya benar ramalan itu akan menjadi kenyataan.
YOU ARE READING
HERO ADILICIOUS!!
AdventureDunia Adilicious dibawah pemerintahan Ratu Raziana Evelyn atau digelar sebagai Queen of Adilicious.. Dunia ini bulat. ibarat sekeping pizza hot yg sedap dan terbahagi kepada 5 bahagian iaitu Kota Ani-Mei, Kota Barabes, Kota Calaein, Kota Dendyna d...