#7 [Content]

20 0 0
                                    

Buku ni diibaratkan nyawa kita. Segala apa yang kita baca tu adalah ilmu even novel cintan cintun tu ada jugak ilmu yang boleh dimanfaatkan tapi serendah 0.05%. Sebab cinta itu disignifikan sebagai perasaan bukannya sesuatu yang berilmiah.

Kebanyakan novel zaman kini lebih kepada pergaulan yang agak bebas. And, ada scene that not suitable dan tak elok for readers who underage. Tak kisahlah bawah umur 18 ke atas umur 18. Readers will imagine what they have read.

Okey, satu contoh. Ibaratkan kita pegang satu gelas dan didalam gelas itu adalah air kosong biasa dan kemudian kita minum. Elok sahaja kan lalu di tekak kita? Sebab apa yang terisi di dalam gelas tadi adalah sesuatu yang tidak memudaratkan. Pernahkan air kosong itu bisa memudaratkan kesihatan melainkan ia diracun.

Another else, kita imagine.. gelas yang kosong tadi tu, kita tuang dengan arak, beer dan sesuatu yang boleh menjejaskan kesihatan. Pasti impaknya akan membuatkan kita jatuh sakit.

Ingatlah. It same goes to what we read, see and hear. Kita baca sesuatu yang baik, melihat sesuatu yang menyenangkan dan mendengar lagu atau perkara yang elok akan memberi kesan positif pada minda, jiwa dan terutamanya pada hati.

Okey ni last kita imagine.
Ibaratkan, gelas yang kosong itu tergelincir jatuh dari pegangan secara tanpa sengaja atau sengaja. Pastilah gelas tadi pecah berderai bukan? Begitulah cinta. Jika kita pegang erat cinta itu, kawal perasaan cinta itu dengan baik, maka yang baik-baiklah akan datang. Tapiiii, tunggu dulu! Kalau cinta itu dirajai dengan nafsu, cinta yang akan membuatkan seseorang itu obses kepada sesuatu, cinta yang boleh membuatkan seseorang itu lupa kepada Pencipta cinta itu sendiri, cinta yang membuatkan dia lalai untuk mengerjakan perintahNya.
Tapi, banyak membuat apa yang dilarangNya. Astaghfirullah.

Sahabat syurga, mohon sesiapa atau ada sahabatnya seperti diatas, tolong tarik dia supaya kembali berpijak di bumi nyata. Ingatkan dia semua yang ada didunia ini hanyalah sementara. Akhirat itulah yang kekal selamanya

#usrah

Luahan HatiWhere stories live. Discover now