That worst feeling yang aku pernah ada...
"Kau sorang je perempuan dalam family kau?"
-
"Oh adik-beradik ada empat orang. First siapa?"
"Lelaki."
"Second?"
"Lelaki."
"Third?"
"Aku."
"Last? Jap biar aku teka, perempuan kann?" katanya sambil tunjuk muka kerek konfiden gila tahap boleh bunuh Thanos.
"Lelaki."
"Kau sorang je perempuan dalam family kau?"
".........."
.
.
"Ain sorang je perempuan dalam family?" tanya seorang perempuan dalam nada yang agak.. malaslah aku nak cakap."Hm. Kenapa?" aku yang sedang khusyuk siapkan kertas mahjong pandang dia sekejap.
"Taklah, biasanya kalau perempuan yang ada ramai adik-beradik lelaki, perangai dia macam lelaki jugak. Contoh, macam ganas, brutal, gaya macam lelaki and macam-macamlah. Tapi Ain lain."
Aku pulak dah macam.. apa minah kerepek ni merepek waktu prep yang macam aku nak tepek-tepek?
"Apa yang lainnya?" aku pun layankan je lah.
"Yelah Ain ni lembut je. Baik. Pastu pakai tudung labuh and blablablablablalalalalalalalalalalalala."
"Oh ye ke?" dan aku pun cut it off dengan topik lain.
.
.
"Kau ada kakak?""Akulah kakak."
".........."
"........."
"Kau ada adik?"
"Akulah adik."
".........."
".........."
.
.
Masa ni baru lepas habis lupus buku-buku lama entah zaman bila entah dekat perpustakaan. And that time nak balik rumah jalan kaki tapi cikgu library tu sudi tumpangkan.Dan kami pun berbual-bual-bual...
"Adik-beradik kamu ada berapa orang?"
"Empat cikgu."
"Kamu anak yang keberapa?"
"Yang ketiga." yang pertama tak dapat cikgu sebab abang saya dah rembat.
"Oh berapa lelaki berapa perempuan?"
"Tiga lelaki sorang perempuan cikgu."
"Laa kamu sorang perempuan dalam family kamu?"
"Haah cikgu."
"Patutlah kamu ni independent." then aku dah sengih walaupun dalam kepala aku 'independent tu apa siaaaa'.
Bila dah sampai depan rumah, cikgu cakap, "Nanti kirim salam dekat mak kamu ya. Cakap dekat dia yang cikgu cakap terima kasih sebab lahirkan kamu. Hehe."
Speechless jap.