"Hantu? Ish nay mana ada hantu" kata puan im cuba menenagkan nayeon.
"Ada.. Nama hantu tu park jiyoung" kata nayeon dipandang ke arah wajah ommanya.
"Park jiyoung?" kata puan im pelik, "dah dah jom ikut omma, tulah lain kali jangan kemana mana tanpa omma" kata puan im, dipeluk bahu anknya. Dan dibawa sama ke dalam bangunan itu semula.
Sejurus tiba di dalam bangunan asrama, yuju berjalan mendekati puan im, "Puan kalau puan tak kisah saya akan menjaga anak puan" kata yuju menghulurkan bantuan.
"Nayeon nak tak?" tanya puan im kepada nayeon.
Nayeon hanya menggangguk sahaja.
"Mari ikut saya" kata yuju, dibawa pula nayeon keluar dari asrama itu.Selesai membuat separuh dari keseluruhan kerja, encik im tiba di asrama itu,
Encik im terpandang ke arah nayeon yang sedang berbual dengan yuju,
"Nay, omma mana?" tanya encik im kepada nayeon.
"Kat dalam, nanti omma dah siap omma keluar" jawab nayeon mata memandang betul ke arah wajah appanya.
"Appa tunggu dalam kereta nanti dah siap cakap kat omma appa dah tunggu kat sana" kata encik im tangan ditunjukkan ke arah kereta nya dimana diparking.
"Okey" kata nayeon sambil menggangguk.
Encik im berlalu dari situ menuju ke kereta,
"Appa nay ke?" tanya yuju.
"Haah" jawab nayeon sambil menggangguk.
"Nay sopan orang nya ye" kata yuju.
"Eh tak adalah, memang dah biasa macam tu" kata nayeon, malu pula bila dikatakan begitu.
"Betullah, bila appa nay tanya, nay tgk muka ayah nay. Lepas tu jawab dengan baik" kata yuju, seperti dipuji nayeon lagi.
Nayeon hanya tersenyum sahaja, dah memang tabiat dia mcm tu, jadi tak blh nak nafikan.
"Unnie yuju tak ada appa ke?" tanya nayeon.
"Ada, tapi ayah unnie ada kat hospital, sakit" jawab yuju.
"Ouh, sakit ke?" tanya nayeon.
"Tak lah, ayah unnie masuk hospital sebab terlibat dalam kemalangan kat sini juga" jawab yuju.
"Ouh" kata yuju sambil menggangguk.
Ketika mereka berdua sedang kusyuk berbual, muncul puan im,
"Nay..." panggil puan im.
Nayeon memandang ke arah ommanya, "nae omma" jawab nayeon.
"Appa dah sampai?" tanya puan im, suaminya menelefonnya mengatakan yang dia sudah sampai. Jadi dia tidak mahu suaminya menunggu lama terhadapnya.
"Dah" jawab nayeon sambil menggangguk, "tu kereta appa" kata nayeon lagi, ditundingkan jari nye ke arah kereta appanya, dimana di parking.
"Kalau dah jom" kata puan, bersiap siap untuk pulang.
"Omma dah siap kerja ke?" tanya nayeon.
"Belum" jawab puan im.
"Ouh, okey" kata nayeon, dia malas mahu bertanya jadi hanya ikut ommanya berjalan menuju ke kereta.Setiba di apartment, nayeon dan keluarganya memasuki sebuah aprtment yang sudah dibeli,
"Wah, lawanya" puji nayeon sejurus masuk ke dalam kawasan bilik aprtment itu.
"Apa yang lawanya, appa tengok kecik je. Besar lagi rumah kita kat busan" kata encik im, lalu duduk di sofa yang sedia ada di dalam bilik itu.
"Appa ni kan, kat busan tu rumah kita mesti lah lain. Ni kan apetment. Dah lah kecik lepas tu terkemas, and nampak permandangan kota seoul" terang nayeon.
"Ouh, kalau gitu appa pun kata, lawanya bilik ni. How beautiful" kata encik im, asa nada seperti keanak anakkan sedikit.
Nayeon ketawa kecil, puan im pula hanya menggelengkan kepala sahaja melihat telatah suaminya.
"Esok nay sekolah tak omma?" tanya nayeon, dia terfikir kalau dia tinggal di sini. Bermakna dia tak ke sekolah lh.
"Tak, sebab omma ada banyak kerja kat asrama tu" jawab puan im.
"Ouh" kata nayeon sambil menggangguk.
"Appa esok pun tak ada kat rumah" kata encik im pula.
"Kenapa?" tanya puan im.
Nayeon hanya memandang sahaja appanya.
"Boss appa call, alang alang dah sampai seoul ni. Dia berikan kerja yang kat sini pula untuk disiapkan" jawab encik im.
"Ouh" kata puan im sambil menggangguk, "jadi esok nay sorang kat rumah, tak apa ke?" tanya puan im. Risau pula dia mahu meninggal kan anak nya.
"Nay ikut lah omma" kata encik im.
"Tak nak!" kata nayeon sepontan.
Encik terkejut kecil, "kenapa?" tanya encik im pelik.
"Nay tak boleh ikut, sebab tadi aja dah lain yang jadi" kata puan im.
"Kenapa?" tanya encik im yang tak tahu cerita.
"Omma lah ceritakan nay nak masuk bilik" kata nayeon, lalu melangkah menuju ke bilik.
"Nak tidur mandi dulu" kata puan im mengingatkan anaknya.
"Nae omma" kata nayeon sambil menggangguk, lalu masuk ke dalam bilik itu. Pintu biliknya ditutup. "Wah..." kata nayeon kagum dengan dekoration dalam bilik nye. "Malasnya nak mandi" kata nayeon, tanggan menekan kunci pintunya, lalu pintunya dikunci.
Nayeon berjalan mendekati katilnya, lalu baring.
"Ah sedapnya" kata nayeon sambil bergolek golek di atas katil.
Tiba tiba dia menguap, "arghhhhh gantuknya" kata nayeon, dia memperbetulkan posisi baringnya, lalu ingin melelapkan matanya.
Tiba tiba kejadian petang tadi muncul di kotak fikirannya,
"Arh... Hantu park jiyoung tu kacau lah" kata nayeon lalu bangkit dari duduk, dan bersandar di kepala katil.
"Kan aku dah tak boleh tido gara gara dia" kata nayeon, dia terlupa berkenaan pesan ommanya, 'nak tidur mandi dulu'.
Ketika dia sedang kusyuk mengingatkan kejadian petang tadi, tiba tiba diri nya terasa seperti dipndang oleh seseorang. Nayeon memandang ke sebelah kiri, tiada apa apa. Tiba dia memandang ke sebelah kanan. Punyalah dia terperanjat apabila hantu park jiyoung itu muncul di sebelahnya, sedang duduk lagi.
"Argh!" jerit nayeon tetapi tanpa sangkaan nayeon. Tangan hantu park jiyoung tu menekup ke mulutnya.
Terkejut dia dibuatnya, ditepis tangan hantu park jiyoung itu,
Kedengaran omma dan appanya mengetuk ngetuk pintu,
"Nay?! Waeyo?" tanya encik im, risau.
"Tak ada apa apa, omma appa jangnn risau" kata nayeon, matanya masih lagi memandang ke arah hantu park jiyoung itu.
"Betul ni?" tanya ommnya dari luar bilik.
"Betul" jawab nayeon.
"Kalau ada apa apa panggil omma or appa tau" kata encik im.
"Nae" jawab nayeon.
Encik ik dan puan im berlalu dari bilik anaknya."Macam mana kau ada kat sini?" kata nayeon bertukar sudah panggilan.
"Saya ikut awak" jawab jihoon still panggil yang sama.
"Eh buat apa ikut aku" kata nayeon, seram pulak rasanya. Serasa seperti dalam drama horor pula.
"Sebab saya nak mintak tolong kat awak" jawab jihoon.
"Sorry ye, encik park jiyoung awak..." kata kata nayeon dicelah oleh jihoon.
"Park jihoon, tu nama betul saya" kata jihoo.#maaflah kalau part ni macam tak best, sebab banyak bebual je kan. Kalau rasa cerita ni tak memuaskan sila komen ye. And jangan lupa vote tq.
YOU ARE READING
A Handsome Ghost
FanfictionMengisahkan seorang pelajar perempuan high school yang bersekolah di busan yang bernama Im Nayeon. Omma nayeon ditugaskan untuk bertugas di seoul, atas kes kebakaran asrama dan kes tentang kematian salah seorang pelajar dari asrama itu, Park Jihoon...