"Park Jihoon? Kau ada berapa nama sebenarnya ni?" tanya nayeon dia mula rasa pening kepala.
"1" jawab jihoon.
"Apa dia?" tanya nayeon.
"Park jihoon" jawab jihoon.
"Habis tu park jiyoung tu sapa?" tanya nayeon.
"Hentah" jawab jihoon sambil menjongketkan bahunya.
"Pelik lah aku gan kau hantu" kata nayeon, matanya memandang ke apa arah jihoon, "asal aku yang kau nak mintak tolong?" tanya nayeon.
"Sebab awak orang pertama yang saya jumpa" jawab jihoon, didekatkan lagi duduk nya betul di hadapan nayeon.
"Wow.. Jangan dekat" kata nayeon dia mula rasa seram pulak.
"Okey okey" kata jihoon, lalu dijarakkan dirinya.
"Awak hantu?" tanya nayeon, bertukar semula panggil nya.
"Haah" jawab jihoon sambil menggangguk.
"Mati sebab apa?" tanya nayeon.
"Saya mati sebab..." kata kata jihoon tiba tiba berhenti.
"Sebab apa?" tanya nayeon.
"Saya..saya tak ingat" jawab jihoon sambil menggelengkan kepala nya, memang dia tak ingat langsung sekarang di kotak fikirannya hanya lah ada meminta pertolongan dari nayeon sahaja.
"Tak ingat? Macam mana boleh tak ingat?" tanya nayeon, hantu pun blh lupa lupa ke. "Habis tu macam mana nama awak blh ingat?" tanya nayeon.
"Masa awak dalam perjalanan balik sini, saya jumpa satu bilik dalam asrsma terbakar tu. Saya perasan ada fail lelaki muka dia macam saya mugkin tu saya jadi saya dapat tahu nama saya dari fail tu lah" jawab jihoon.
Nayeon hanya menggangguk sahaja,
"Awak nak tak tolong saya?" tanya jihoon.
"Tolong apa?" tanya nayeon.
"Tolong saya cari punca saya mati, and kemugkinan jasad saya juga" kata jihoon, sedih. Tiada siapa yang menjumpai tubuhnya dimana sekarang.
"Pulak.." kata nayeon, dah lah dia penakut. Lagikan nak tolong hantu memang tak lah. "Tak nak" kata nayeon lagi.
"Tolong lah nay" kata jihoon, spontan tanggannya memegang tangan nayeon.
"Yah!" kata nayeon takut, ditarik tanggannya.
"Sorry sorry" kata jihoon, "tolong lah saya nayeon awak tak kesian kan saya ke?" kata jihoon, dibuat muka cutenya.
"Awak hantu kan?" kata nayeon sekali lagi.
"Ye, nayeon. Berapa kali saya nak cakap" kata jihoon.
"Habis tu macam mana awak boleh pegang saya?" tanya nayeon, pelik dia dibuatnya dengan hantu di hadapnnya, tapi nasib cute + handsome. Cute untuk yeo so tak sesuai.
"Hentah" jawab jihoon, dia sendiri baru perasan yang dia boleh pegang manusia.
"Betul ke awak ni hantu?" tanya nayeon, dia mula ragu ragu dengan hantu di hadapannya itu, jihoon.
"Betul, tak percaya?" kata jihoon. Dia bangun dari duduk.
"Tak" jawab nayeon sambil menggelengkan kepala nya.
"Okey..., jangan menjerit okey?" kata jihoon.
Nayeon mula rasa lain, "eh tak payah tak payah" kata nayeon.
"Percaya tak?" tanya jihoon.
"Okey okey percaya" kata nayeon sambil menggangguk, biar dia rasa jihoon itu manusia, dari rasa jihoon tu hantu boleh giler dia dibuatnya.
"Nayeon tolong lah saya" kata jihoon, mula kan lagi sesi memujuk nayeon untuk menolongnya.
"Kalau saya tolong awak, apa saya dapat?" tanya nayeon.
"Awak tak nak saya ganggu awak lagi kan?" tanya jihoon.
"Haah, saya tak nak" jawab nayeon jujur.
"Jahat lah awak nayeon" kata jihoon.
"Dah awak tanya saya jawab ajalah" kata nayeon.
"Okeylah... kalau awak tlg saya cepat, jasad saya dah jumpa... Saya tak akan ganggu awak lagi" kata jihoon, memang itu hakikat nya jika jasad sudah dijumpai, roh akan cuba tenang di alam lain.
"Ouh.. Kalau macam tu okey saya tolong" kata nayeon bersungguh sungguh.
"Betul ni?" tanya jihoon, meminta kepastian.
"Betul" jawab nayeon sambil menggangguk.
Secara sepontan jihoon memeluk nayeon, nayeon terkejut, tetapi dia tak menolak. Jihoon melepaskan pelukannya, nayeon kaku.
"Nayeon?" tanya jihoon sambil melambai lambai tangan di hadapn nayeon.
"Nayeon" panggil jihoon, tangannya menyentuh bahu nayeon.
"Hah? Kenapa?" tanya nayeon tersedar dari dunia nyata.
"Awak okey tak?" tanya jihoon.
"Okey saya okey" jawab nayeon, spontan menggangguk.
"Okey..." kata jihoon kepalanya turut menggangguk, "jadi esok awak dah blh lah tolong saya kan?" kata jihoon.
"Kenapa esok?" tanya nayeon.
"Takkan nak sekrang, kan dah malam. Perempuan tak elok keluar memalam. Lagi pun esok kan awak sorg aja kat rumah. Betul tak?" tanya jihoon. Sepertinya serba tahu tentang nayeon.
"Mana thu?" tanya nayeon, 'bahaya ni semua benda dia serba tahu' kata nayeon dalam hati.
"Jangan cakap dalam hati saya tetap dgr" kata jihoon.
"Hah?" kata nayeon, "mana ada saya cakap dalam hati" kata nayeon dolak dalih.
"Ada" jawab jihoon.
"Yelah yelah, ada" kata nayeon.
"Kan dah ngaku" kata jihoon, "dah lah awak tido. Dah malam, esok awak nak tolong saya. Saya tak nak awak ngantuk, jadi tidur yang cukup ye" kata jihoon.
"Okey?..." kata nayeon.
"Tak perlu risau saya tak kan apa apakan awak" kata jihoon, dia faham akan pandangan nayeon terhadapnya.
"Betul?" kata nayeon.
"Betul" jawab jihoon, "dah lah tidur, dah malam" kata jihoon, spontan dia menolak nayeon baring dan menyelubungkan badan nayeon dalam selimut.
Nayeon terkejut malah hanya mempu diam, nak cakap dalam hati takut jihoon dengar pula.
"Awak tak tidur ke?" tanya nayeon.
"Tidur kot" jawab jihoon.
"Kat mana?" tanya nayeon.
"Hentah lah" jawab jihoon.
"Nak saya tolong ambik kan tilam bantal ke?" tanya nayeon, bangkit dari pembaringan.
"Boleh ke?" tanya jihoon.
"Boleh" jawab nayeon sambil menggangguk.
"Awak baru pindah sini, awak tahu ke kat mana katil lebih?" tanya jihoon.
"Tahu kot" jawab nayeon lalu turun dari katil. Dan jalan menuju ke almari dimana katil lebihan tersimpan. "Hah!, ni katilnye" kata nayeon lalu dikeluarkan katil itu dari almari begitu juga dengan bantal dan juga selimut.
"Nak saya tolong?" tanya jihoon, kesian pula melihat nayeon yang berbadan kecil itu membawa tilam, bantal dan selimut sekali gus.
"Nak" kata nayeon spontan, lalu diberikan bantal, tilam dan selimut kepada jihoon.
Jihoon menyambut tilam, bantal dan selimut yang diberikan nayeon.
"Okey, awak boleh lah tidur kat situ" kata nayeon, ditundingkan jari nye ke arah kawasan bawah tingkap biliknye.
"Okey" kata jihoon, dia tidak hairan dimana dia tidur asalkan dia dapat tidur.
"Dah pergi lah tidur" kata nayeon.
"Okey" kata jihoon sambil menggangguk, lalu berjalan ke arah tingkap. Dan membentang katil di bawah tingkap itu, lalu diletakkan bantal lalu baring di atasnye dan selimut di selebung badannya.
"Sweet dream" kata nayeon setelah melihat gerak geri jihoon.
"Awak juga" kata jihoon kepada nayeon.
Selepas beberapa minit, bilik nayeon sunyi sepi. Hanya kedengaran bunyi kipas menguasai ruangan bilik.Maafkan saya kalau ada typo ye, and jangan lupa untuk vote ye, thank you.
YOU ARE READING
A Handsome Ghost
ФанфикMengisahkan seorang pelajar perempuan high school yang bersekolah di busan yang bernama Im Nayeon. Omma nayeon ditugaskan untuk bertugas di seoul, atas kes kebakaran asrama dan kes tentang kematian salah seorang pelajar dari asrama itu, Park Jihoon...