Bab 17

216 18 0
                                    

1 bulan selepas pergebumian Jihoon,

Nayeon dan keluarga nya sudah pulang ke busan selepas sebulan berlalu, kini nayeon kesekolah dan balik sekolah seperti kehidupannya yang selalu. Tetapi adakalanya dia ada termimpi dia berjumpa dengan jihoon lagi, dia masih lagi tak berhenti berdoa agar dapat bertemu dengan jihoon lagi.

Pada suatu hari, ketika itu nayeon cuti sekolah. Kawan kawan nayeon datang ke rumahnya untuk lepak, tiba tiba encik im muncul.
"Nay" panggil encik im.
"Nae appa" sahut nayeon.
"Eh kamu semua ada?" kata encik im terkejut apabila rakan rakan nayeon turut ada.
"Waeyo appa?" tanya nayeon.
"Bagus juga kwan kawan nay ada" kata encik im.
"Kenapa appa?" tanya nayeon pelik.
"Appa nak bawa kamu ke tempat kerja appa" jawab encik im.
"Kenapa pulak?" tanya nayeon.
"Omma ada mesyuarat, jadi omma mintak appa bawa nay. Tu yang appa cakap dengan nay" jawab encik im.
"Ouh, kalau macam tu korang ikut lah ae" kata nayeon.
"Aku okey je" kata jihyo.
"Aku pun" kata dahyun pula.
Lalu kesemuanya setuju untuk pergi.
"Dah jom kita gerak" kata encik im.
"Sekrang ke?" tanya nayeon.
"Yelah, cepat nanti appa lambat" kata encik im.
"Yelah yelah" kata nayeon.
Lalu mereka semua mengekori encik im menuju ke kereta lalu masuk ke dalam kereta, dan kereta yang dipandu itu menuju ke destinasi.

Setiba di tempat kerja encik im "Dah jom masuk" kata encik im.
"Jom" kata nayeon bersama rakan raknnya serentak.
"Eh ni tempat apa hah?" tanya tzuyu.
"Hentah" jawab dahyun.
"Eh nay, appa kau kerja apa?" tanya jihyo.
"Pengurus konsert konsert kpop" jawab nayeon.
"Ouh, jadi tempat ni, tempat orang kpop akan datang ke?" tanya chaeyong.
"Haah" jawab nayeon.
"Group apa?" tanya mina.
"Hentah" jawab nayeon, dia kurang ambik tahu berkenaan perkerjaan appanya, kerna bukan minat nya, begitu juga dengan perkerjaan omma nya. Walaupun dia pernah menjadi polis.

Mereka semua tiba di dalam kawasan tempat untuk dibuat konsert,
"Nay" panggil encik im.
"Nae appa" sahut nayeon.
"Nayeon dgn kawan kawan nay tunggu sini tau, appa nak pergi buat kerja sikit" kata encik im.
"Naee" kata nayeon sambil menggangguk.
Lalu encik im berlalu melakukan kerja,

"Korang duduk lah kat sini" kata nayeon kepada rakan rakannya yang lain.
"Okey" kata dahyun lalu duduk di kerusi yang ada di sebelahnya.
Mereka semua duduk di tempat masing masing sambil bermain telefon, tiba tiba telinga nayeon menagkap sesuatu,
Nae maeum soge jeojang
Lantas nayeon memandang kiri dan kanan,
Sana perasan akan kelakuan nayeon,
"Nayeon waegeurae?" tanya sana pelik.
Yang lain memandang ke arah nayeon.
"Korang ada dengar tak orang cakap nae maeum soge jeojang?" tanya nayeon.
Mereka semua cube membuka telinga masing masing,
"Ada tak?" tanya nayeon.
"Ada" jawab dahyun, "budak tu buat" kta dahyun lagi, lalu ditundingkan ke arah seorang kanak kanak perempuan.
Lantas nayeon mendekati kanak kanak perempuan itu, diikuti kawan kawannya yang lain.
"Anneyeong" sapa nayeon kepada kanak kanak itu.
"Nae anneyeong" jawab kanak kanak perempuan itu, HaNaeul.
"Adik boleh akak tanya sesuatu tak?" tanya nayeon.
"Boleh" jawab HaNeul sambil menggangguk.
"Siapa yang ajar adik buat nae maeum soge jeojang tu ae?" tanya nayeon.
"Asal kau tanya budak tu?" tanya jihyo pelik.
"Shuu" kata nayeon suruh senyap.
"Peliklah aku ngan kau" kata Jihyo sambil mengelengkan kepalanya.
"Siapa yang ajar adik?" tanya nayeon lagi.
"Oppa dalam bilik tu" jawab haneul sambil menundingkan jarinya ke arah sebuah bilik yang tidak jauh dari mereka.
"Ouh, gumawo" kata nayeon sambil tersenyum.
"Nae cheonman" kata haneul sambil tersenyum.

Nayeon melangkah menuju ke kamar yang ditunjuk kanak kanak tadi,
"Eh nay, kau kenapa?" tanya momo, risau pulak melihat keadaan raknnya yang seorang ni hari ni.
"Aku okey je" jawab nayeon, lalu mengetuk pintu bilik itu.
"Yah. Nayeon" kata sana, malu pulak kalau salah ketuk bilik.
"Shuu" kata nayeon.
Tiba tiba pintu dibuka, muncul seorang lelaki yang agak tinggi, guanlin.
"Anneyeong" sapa guanlin.
"Nae anneyeong" kata nayeon sambil menggangguk.
"Ada apa ye?" tanga guanlin.
"Saya nak tengok dalam boleh?" tanya nayeon, muka tembok.
"Boleh, silakan" kata guanlin.
"Yah, nay" kata Jihyo. Dia ingin menghalang nayeon dari masuk tetapi terlambat.
"Masuk masuk" kata Jihyo menolak dahyun agar masuk.
"Eh apa pulak" kata dahyun, matanya tidak lepas tersenyum ke arah guanlin.
"Masuk ajalah" kata sana pula, ditolak tubuh dahyun juga.
Akhirnya semua masuk,
"Anneyeong" sapa nayeon.
Semua yang ada di dalam bilik itu menyahut kecuali seorang lelaki yang sedang membuat sesuatu dan memang akan tahu kehadiran nayeon, "nae anneyeong".
"Yah nayeon" kata Jihyo disebelah nayeon.
"Ramai nya" kata tzuyu perlahan.
"Kan.." kata sana pula.
"Ada apa ye?" tanya seorang lelaki, jisung.
"Boleh saya tanya sesuatu?" tanya nayeon.
"Boleh, tanyalah" jawab seorang lagi lelaki, daniel.
"Kat sini ada tak yang mengajar seorang kanak kanak perempuan, macam nae maeum soge jeojang?" tanya nayeon.
"Ada" jawab seorang lagi lelaki, ong.
"Siapa?" tanya nayeon.
"Tu dia" jawab ong, "yah jihoon" panggil ong.
'Jihoon?' kata nayeon dalam hati, dia risau akan salah orang tapi akan cuba untuk kuatkan.
"Nape?" tanya jihoon pura pura biasa.
"Dia tanya pasal kau punya nae maeum soge jeojang" jawab ong.
"Kenapa ye?" tanya jihoon dengan wajah yang tenang, tetapi dalam hatiny mahu sahaja tersenyum hingga ke telinga. Gembira dapat berjumpa dengan buah hatinya lagi setelah sebulan berlalu.
Nayeon seperti terdiam, 'dia tak cam aku ke?' tanya nayeon dalam hati, 'atau jangan jangan dia orang lain' andaian nayeon dalam hati.
"Awak ke yang ajar nae maeum soge jeojang kat budak perempuan kat luar tu?" tanya nayeon.
"Ye, kenapa ye?" tanya jihoon.
"Tak ada apa apa, saya just tanya je" jawab nayeon, lalu dengan selamba keluar dari bilik itu.
"Nayeon" panggil jihyo. "Maafkan nay ye, dia memang macam tu. Muka tembok" kata Jihyo. Lalu keluar diikuti yang lain.

Jihoon hanya tersenyum sahaja melihat gelagat nayeon,
"Eh jihoon kau kenal ke dia orang?" tanya seorang lagi lelaki, minhyun.
Yang lain semua memandang ke arah jihoon ingin tahu jawapannya,
Jihoon menggangguk lalu menggelenng.
"Mana satu jawapan nye?" tanya seorang lagi lelaki, daehwi.
"Dua dua" jawab jihoon.
"Hah?" kata jisung pelik.
"Nanti aku bagi tahu" kata jihoon, dia plan untuk memberi tahu ketika di hadapan semua orang.

"Yah nay" panggil sana.
"Nape?" tanya nayeon.
"Asal dengan kau hah?" tanya sana.
"Kenapa?" tanya nayeon balik.
"Kau asal tiba tiba je jumpa lelaki nama jihoon tu, lepas tu tya pasal nae maeum soge jeojang tu?" tanya momo pula.
Mereka semu kehairanan dengan nayeon, kerana berkelakuan pelik hari ni.
Nayeon tidak menjawab persoalan momo malah hanya bermain telefon sahaja.

Maaflah kalau rasa cerita ni tak memuaskan Sehingga sekrang,maaf kalau kalau ada banyak typo ye, harap korang suka, and jangan lupa untk vote ye tq.........

A Handsome GhostWhere stories live. Discover now