Hujan turun renyai-renyai, ammar masih terlelap disebelahku.melihat bentuk wajah yang agak cengkung aku tahu dia penat.selepas keluar dari hospital kaki ku masih belum kuat untuk melangkah, kesan dari pembedahan. Putra-putra dan puteri-puteri ku juga nyenyak dibaby box.aidid,aifi dan aimi nama yang ammar berikan pada triplet.ku bangun perlahan dari katil agar tak mengejutkan ammar. Perlahan melangkah ke bilik aidan dan kembarku aisy dan aisya...rindu....kutatap wajah aidan persis irsyad terbayang pertemuanku dengan irsyad semasa aku koma.ya allah rindu padanya, namun apadaya sudah termaktub dalam takdir, dia sekadar pinjaman buatku.kuusap wajah aidan....moga abang damai disana..perlahan ku langkah kan kaki menuju kekatil aisya dan aisyi...saling tak tumpah seperti ammar,versi kanak-kanak.....
Dengan keadaan aku yang tak punya apa-apa yang istimewa sebagai wanita, terasa seperti kekurangan, namun aku redha jika inilah takdirku jika inilah ujian ku...moga allah titipkan kekuatan buatku.sel barahku tak sepenuhnya hilang masih perlu rawatan susulan.cuma tak perlu kimoterapi.
Perlahan ku menapak lemah ke taman kecilku...ku labuhkan punggungku di kerusi batu.merenung langit tak berbintang.menatap indah bunga orked dihadapanku...melayang fikiran entah kemana.perlahan bibirku mengunkap puisi sambil menatap indah langit kelam.
Rindu pernah bertamu
Rindu tak pernah jemu
Rindu pada dirimu
Selalu rindu buatmuRindu pada gerak bibirmu,
Rindu pada sinar matamu
Rindu pada pelukanmu
Selalu rindu buatmuRindu buatmu abadi,
Tiada mungkin berganti,
Sekalipun nyawa dihujung nadi,
Rindu tetap terpatri.Demi sebuah rindu,
Jalanan hidupku,
Terpatri namamu,
Kekasihku,suamiku,
moga abadi rinduku,
hanya buatmu...Tanpa sedar menitis airmataku.betapa jauh ku melangkah rupanya destinasiku telah tertulis tetap disini,membawa sebuah kerinduan yang tak mampu aku leraikan dari jiwa.
Bila ku buka mata ku lihat ammar berdiri didepanku.wajahnya serius.dengan bersinglet dan kain pelekat aku hampir ketawa, macam bapak mertua kassim selamat daaa...ammar menarik aku kepelukannya.mengucup bibirku sekilas.kemudian berbisik lembut"boleh ulang baca puisi sayang tadi,abang nak dengar lagi.."!!sambung ammar lagi"abang rindu sayang walau sayang dah ada depan mata, rindu lapan bulan puasa pun tak habis lagi"bisik ammar dengan nada gatal nak mampus.
ammar dan aku belum bersama lagi, kesian juga aku tengok dia.tapi ammar tetap cool.esok kami akan tahu sama ada aku dah ok atau belum.cuma doktor sarankan ammar dan aku tak melakukan hubungan suami isteri, supaya dalaman aku cepat pulih.kalau tengok dari gatal ammar ni... Bila dah boleh buka puasa nafsu dia tu...mau dia belasah aku tak ingat dunia...aku pandang wajah ammar tersengeh gatal..."get ready ...kali ni abang tak bagi tidur langsung hahaha"bisik suamiku yang dah kena miang keladi. Aku melopong memandang ammar...mampusslah makkkk...
YOU ARE READING
demi sebuah rindu(tamat)
Romanceseorang isteri kehilangan suami kerana kemalangan jalan raya.sebelum Irsyad suami Nurhanisa meninggal dunia,dia mengamanahkan doktor Ammar firhad untuk menjaga isterinya sehingga bersalin,kerana Nisa baru hamil 2 bulan dan dia juga meminta Ammar ber...