bab 48 takdir yang tertulis(demi sebuah rindu)end.

7.3K 198 22
                                    

Masa berlalu terlalu pantas,aidan pulih semula,namun sarah masih koma.aidan masih belum mampu berjalan sepenuhnya, dia tetap  sering mengunjungi bilik sarah...biarpun sarah masih koma.merenung wajah lembut nadratul sarah yang lapan tahun tua darinya.wanita berhati emas,yang sanggup mengorban diri...wanita yang berjiwa besar....aidan berjanji bila dia pulih dia akan membantu sarah sebaik mungkin....(aidan)

Perjalanan hidup ini sudah tertulis...meskipun sukar pasti ku teruskan.aku dan ammar merintis jalan yang amat sukar.kini kanser ku makin pulih,tapi tidak sepenuhnya...sukar untuk pulih dalam erti kata sebenar....hanya bertahan...tidak merebak..tapi tetap ada...selagi termampu aku bertahan ...
Kami merancang untuk tinggal dirumah orang tuaku,bila aidan pulih.berehat seketika dikampung halaman.kebetulan aidid,aimi dan aifi cuti semester.aisyi dan aisya pula akan menguruskan perniagaan ammar,sementara menunggu aidan pulih...aku berharap yang terbaik buat kami semua...bagiku andai sarah sudah sedar...aku akan memberi penghormatan buat insan berjiwa besar itu.buat masa ini kami cuma mampu membantu anak bongsunya yang masih kritikal di wad pediatrik.berkemungkinan aidan dan kami sekeluarga akan membantu kos pemindahan sum-sum tulang,buat anak sarah... yang kritikal.pendermanya pula adalah anak sulong sarah berusia 12 tahun...aidan juga meminta restu  pada aku dan ammar untuk menikahi sarah andai sarah sedar dari koma dan pulih.kata aidan,dia ingin menjaga sarah,biarpun tanpa cinta tapi dia ikhlas.kata aidan lagi,wanita istemewa seperti sarah,satu dalam sejuta.cinta itu ada andai hati kita ikhlas menerima...sebagaimana mummy dan papa...aku dan ammar cuma menerima keputusan aidan.biarlah aidan membuat keputusan sendiri,aidan pasti tahu dan mungkin sudah berfikir dengan semasaknya.bagiku aidan seorang yang matang.usia bukan lah kayu pengukur dalam mencari kebahagiaan hidup...semoga itu yang terbaik buat mereka.

Enam bulan kemudian......

Perjalanan hidup aku dan ammar mungkin sudah terulis begini.masa yang kian singkat.ammar masih teguh berdiri disisiku.kami cuba mengisi masa berdua.selepas aidan sembuh aku dan ammar berhijrah kekampung ku dibaling kedah.teratak tinggalalan orang tua ku di pinggir gunung baling.tanah yang dibeli diatas jerih payah kedua orang tuaku.hanya aku pewarisnya.
aidan masih menjaga sarah...sarah sudah sedar dari koma...berwalikan hakim aidan menikahi sarah dihospital. aku dan ammar berharap aidan dan sarah bahagia.aidan berhutang nyawa dengan sarah,dan mungkin juga sudah tersurat jodoh aidan adalah nadratul sarah. ,wanita istemewa....seandainya suatu masa aku tiada aku berharap aidan mampu menunaikan tangungjawab dan amanahn yang ku tinggalkan untuk aidan laksanakan sebagai anak sulong.memilih sarah sebagai tulang belakangnya pasti adik-adiknya mampu dia jaga,kerana amanah, tugas berat menantinya.aku tahu aidan seorang abang yang baik...sifat aidan yang bertangungjawab dan penyayang mampu membahagiakan adik-adik dan pasti juga isterinya.

Ku tinggalkan aidan bersama anak-anak yang lain,menguruskan kehidupan mereka sendiri,dalam usia mereka yang masih muda.mereka perlu berdikari.aku dan ammar tahu mereka mampu.aku masih meneruskan rawatan homeopaty,tapi sudah berhenti membuat rawatan kimoterapi,bukan sudah sembuh sepenuhnya cuma aku menolak.tubuhku sedikit kuat namun tidak pulih sepenuhnya.yang pasti aku hanya ingin berdua dengan ammar menjalani kehidupan biasa,menghabiskan waktu yang ada untuk bersama mengejar keredhaan allah...mencari bekalan untuk akhirat.mati itu pasti,dan aku harap waktu itu ammar bersedia dan aku juga begitu....melepaskan yang kita cintai dan kasihi pergi,perpisahan tetap menanti,samaada kita suka atau tidak,kerana kita cuma manusia biasa.moga aku dan ammar bersama hingga kejannah....setiap kali lafaz doaku buat ammar,demi sebuah rindu kutitip ikhlas doaku buatmu suamiku yang kucintai,semoga kita bertemu disyurga abadi milik allah,yang tiada lagi perpisahan,yang tiada lagi kesakitan,kerana perpisahan didunia ini,adalah ujian buat kita,tabahlah kekasihku....kerana mati itu pasti,...redhaa lah suamiku...pasti keredhaan allah tetap bersama kita.....

Kurungkai simpulan kasih diujung senja,mengharap ada sinar lagi untuk esok,andai nafas terhenti,dan mata tertutup...saatnya kau melepaskanku....pergi,jangan putus asa,kerana janji allah itu pasti,kerana kaulah jodohku hingga kejannah...ku menanti mu suamiku....ditempat abadi.demi sebuah rindu yang tak mungkin terpadam kerana cinta kita cinta mati.....

###disini sis menutup kisah ammarnisa,maaf tidak seperti diharapkan..ada dua special bab istemewa untuk anda......ammarnisa...,kisah aidan dan sarah next novel...demi sebuah rindu 2....tapi lambat sikit yaaa....nak update novel lain...lama dok tangguh sorry yaaa.....dah berhabuk dah....hehehe...

demi sebuah rindu(tamat)Where stories live. Discover now