Sorting Ceremony

454 18 2
                                    

We zijn net aangekomen met de trein bij Hogwarts. Ohh, ik heb er zoveel zin in. 'Eerstejaars hierin' roept een hele grote man. Volgens mijn vader is dat Hagrid. Sleutelbewaarder van Hogwarts en terreinknecht. Tevens ook onze Care of Magical Creatures professor. 

Hij gaat ons voor naar de bootjes. We gaan zitten en op teken van Hagrid vertrekken de bootjes automatisch. Ik steek mijn hand in het water en laat hem met de stroming mee bewegen. Ineens voel ik een lange, glibberige en ruwe huid tegen mijn hand, meteen trek ik mijn hand uit het water. Vera kijkt me lachend aan, 'de reuzeninktvis'. Omg, er is een inktvis. Opeens trekt Isis me aan mijn haren, ik kijk haar vragend aan en ze wijst voor zich. Ik zie een levensgroot kasteel met heel veel lichtjes opdoemen. Hogwarts, het is nog mooier dan mijn moeder vertelde. De bootjes stoppen vlak voor de oever en we stappen uit. Over het bordes lopen we naar de grote eiken deuren. Hagrid klopt aan en meteen gaat de deur open en komt er een streng uitziende vrouw naar buiten. 'Heeft ze daar de hele tijd staan wachten, ofzo?' Ik kijk Isis en Vera vragend aan. We lachen.

 Die mevrouw roept ons haar te volgen. Ze vertelt kort iets over ieder huis, zij heet Professor McGonnagall en is het hoofd van Gryffindor. Ook is ze het schoolhoofd. Vervolgens loopt ze weg. Ze zegt zo terug te komen. Na vijf minuten komt ze inderdaad weer naar binnen en gebaart ons haar te volgen. 

In een lange rij lopen we achter elkaar aan. Vera loopt voor mij en Isis achter mij. McGonnagall gebaart ons te blijven staan en loopt zelf naar een kruk met een hele oude hoed er op. 'Ik noem je naam en dan kom je naar voren, zet je de hoed op en als die is uitgesproken ga je bij je huis zitten. Succes!' Spontaan begint de hoed te zingen.

''Wel duizend jaar of meer geleê,

Mijn stiksels waren jong,

Leefden er vier magiërs, hun faam,

Gaat nog over ieders tong:

Uit het hoogland, dappere Gryffindor,

Schone Ravenclaw, uit het bos,

Goede Hufflepuff, uit het groene dal,

Sluwe Slytherin, uit zompig mos.

Ze hadden een wens, een hoop, een droom,

Een plan vol vermetelheid:

Hun kennis delen met jong talent,

Zo werd Hogwarts werkelijkheid.

Door de stichters werden rap,

Vier afdelingen opgericht,

Want niet elk hechtte aan dezelfde deugd,

Ook een even groot gewicht.

Wie door gryffindor verkozen werd,

Viel op door leeuwenmoed;

Voor Ravenclaw was schranderheid,

Het allergrootste goed.

Bij Hufflepuff was noeste vlijt,

Tot kern der zaak verheven;

En bij machtswellustig Slytherin,

Was ambitie 't hoogste streven.

Eerst scheidden ze hun favorieten zelf,

Van de massa en dat ging best,

Maar wie wijst de uitverkorenen aan,

Nu van de stichters niets meer rest?

't Was Gryffindor die het antwoord wist,

Hij zette me haastig van zijn kop,

De stichters schonken me hersenen,

En droegen aan mij de keuze op!

Dus zet me stevig op je hoofd,

Nog nimmer had ik het mis,

Ik zie in een oogwenk wat je denkt,

En roep wat je afdeling is!'

'Avenaar, Ilse' Ilse loopt naar voren en gaat zitten, ze kijkt verwaand rond en de hoed roept 'Slytherin'. Ze loopt blij naar de tafel en gaat zitten.

'Jones, Edward' 'Ravenclaw' schreeuwt de hoed.

Zo gaat het een heel tijdje door tot ik 'Maves, Vera' Vera loopt ietwat zenuwachtig naar voren en gaat zitten. De hoed staat inmiddels als 7 minuten op haar hoofd, en ik zie haar met elke minuut zenuwachtiger worden. Opeens schreeuwt de hoed, 'Slytherin'. Vera kijkt verbaasd naar mij, maar gaat wel bij de juichende kinderen zitten.

Als Isis aan de beurt is geef ik ook haar een knikje.

De hoed is nog niet eens echt op haar hoofd of hij schreeuwt al 'Hufflepuff'.

Dan hoor ik mijn naam. Ik word zenuwachtig en kijk naar Vera, ze vangt mijn blik en geeft me een bemoedigend knikje. Ik loop "zelfverzekerd" naar voren. Als het moet, dan maar op de beste manier, denk ik bij mezelf. Ik ga zitten en wacht geduldig af tot de hoed begint te praten. 'Ahh, een echte Hudson. Daar zit maar een mogelijkheid op, Hufflepuff en Ravenclaw zijn het sowieso niet. Het MOET wel ... hmm ... maar het kan ook ... nee ... ja ik ben er uit.' 'Slytherin' schreeuwt hij nu hardop. Ik kijk verbaasd op. Helemaal niemand in mijn familie heeft in Slytherin gezeten. Iedereen zat, of in Ravenclaw, of in Hufflepuff. Maar volgens de hoed, waren die 2 keuzes uitgesloten. Ik loop naar de tafel toe waar Vera ook zit en plof naast haar neer. We kijken elkaar een beetje verbaasd aan. 'Nu iedereen gesorteerd is' begint McGonnagall,' wens ik jullie smakelijk eten'. De borden vullen zich automatisch met eten. Het is echt heerlijk. 

Na het eten volgen we de klassenoudste naar onze leerlingenkamer. 'Het wachtwoord is: Puurbloed.' Zegt een van de oudere meisjes. We lopen een gezellige leerlingenkamer in en gaan naar onze slaapkamers, ik slaap samen met Vera en die Ilse, die bij het sorteren als eerste moest. Ook slapen we met twee andere meisjes, Sanne en Ivy. We kletsen met zijn allen heel veel. En zijn iets te laat gaan slapen.

De laatste gedachte die door mijn hoofd spookte was: Thuis. Dacht ik echt zó over Zweinstein?


~*~*~*~*~

A.N

Een nieuw deeltje.

Hoop dat je er van hebt genoten. Als je spellingsfouten ziet, mag je het trouwens gewoon melden.

Xxx Moïse 

Woorden: 870!!

Living with Severus SnapeWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu