9: Türkçeye Paralel Uzanmayan Milyoncuklar

350 40 25
                                    

Selamlar!

Bu bölümde, dilimize adeta Çin işkencesi uygulayan bazı yazarların, kitaplarında kullandıkları Türkçeden bahsedeceğim.

Şunu belirtmek istiyorum ki, herkes kusursuz yazmalı gibi bir düşüncem yok. Türkçeyi iyi kullanmak da sanıldığı kadar kolay değildir zaten, bilinçli bir birikim gerektirir. Bu birikim de, bilinçli okuma, düzgün yazmayı günlük hayata katma ve düzenli yazma gibi unsurlarla oluşur.

Yazmaya başlayan ilk kişi genellikle çok fazla hata yapar, ki bu kesinlikle sorun değil. Hata yapmalı ki, öğrensin. Sorun burada değil; sorun, kendini geliştirmemekte.

Çoğunuz, Türkçeyi çok da iyi kullanamadığınız zamanları hatırlıyorsunuzdur sanırım. Wattpad'de yazdığım ilk kitaba bir yıl sonra göz attığımda, ağlaya ağlaya düzenlediğimi hatırlıyorum. Hiç kimse bir defada öğrenmiyor elbette; fakat bu konuda dikkatli olunursa, farklılık kısa sürede belli olur.

Canımı sıkan nokta şu: Türkçenin yerden yere vurulduğu kitapların yüksek okunma sayısı alması ve okurların bu durumdan rahatsız olmayıp, rahatsızlığını dile getirenlere, "Beğenmiyorsanız okumayın," diyerek tepki vermesi.

Kimse kusura bakmasın, toplam okunması 25-30 milyon bir kitabın tanıtımında bile onlarca hata varsa; ve bu hatalar son bölümlerde dahi göze açıkça çarpıyorsa, insanların bunu dile getirmeye hakkı vardır, ki getirmelidir de.

Yorumlarda göründüğü kadarıyla, okuyanların bayıldığı- ki ben de bayıldım- kitaplarda, noktalama işaretinden sonra boşluk bırakılmıyor. Yazım hatalarına girmek istemiyorum çünkü o çok başka bir boyutta.

Genç neslin böyle kitaplar okuyup beğenmesi beni rahatsız ediyor; çünkü net bir şekilde görünüyor ki, dili umursamıyorlar. İsmini ne yazık ki unuttum ancak şöyle diyordu bir yazar: "Türkçe 50-60 yıl içinde yok olmaya mahkum bir dil."

Eğer ki Demet Akalın Türkçesini kullanır, savunur ya da bunları yapanlara dilin önemini açıklamazsak, bu tarih daha da öne çekilecek. Bunda bilinçsiz okuyucunun çok büyük bir önemi var ama bu konuya başka bir bölümde değinmek istiyorum.

Dili mükemmel kullanmayın arkadaşlar, sekiz yüz kelimelik cümle yazan ve kitaplarında ortalama yirmi bin kelime kullanan bir Victor Hugo olmak zorunda değil kimse, ki olmak da çok zor. Fakat dili düzgün kullanmaya çaba gösterebilirsiniz. Eğer göstermezsek ve bu durum devam ederse, kaybolan diller tarihine bir yenisini eklemek durumunda kalacağız.

Dil konusundaki kirlilik sadece Wattpad'de de bulunmuyor. Bulunduğunuz şehirdeki popüler kafelerin bazılarının ismine bakarsanız, ne demek istediğimi anlarsınız. Bu, bana kalırsa, çok ciddi bir konu ve herkesin, elinden geleni yapmasını istiyorum. Yapılabilecek en önemli şey de, kendini düzeltmeye başlamak ve buna hevesli olmak.

Yardımcı olacak, maddeler halinde verilmiş birkaç öneriyle bitireceğim.

1)- Telefonunuza Türkçe sözlük yükleyebilirsiniz ve yazı yazdığınızda, yazımından emin olmadığınız kelimelere göz atabilirsiniz. TDK de bu konuda çok önemli bir kaynak.

2)- Günlük yazı dilinde, yani sosyal medyada biriyle konuşurken düzgün bir şekilde yazmaya çalışabilirsiniz. Bu, bana göre en etkili olabilecek olanı; çünkü direkt pratik yapmış oluyorsunuz. Bu madde hakkında şunun dendiğine şahit oldum: "Sosyal medyada ciddi yazmak, takım elbise ile konuşmaya benziyor." Kimilerine öyle gelebilir; fakat ben düzgün bir şekilde yazmasına karşın inanılmaz eğlenceli olabilecek kişilerle de konuştum. Bu, sizin mizacınızla alakalı bir durum. Düzgün yazıyorsunuz diye soğuk ve ciddi biri olmazsınız.

3)- Eleştiriye açık olmayı deneyin. Bu da çok etkili bir yöntem çünkü kişi, hatalarından öğrenir en çok; ve bu tarz durumlar fazlasıyla akılda kalıcıdır. Kitabınıza, kelimenin yanlış yazılışıyla ilgili bir yorum geldiğinde ters çıkışmayın veya üzülmeyin, bunu bir fırsat olarak görün.

4)- Gözlemleyin. Edebi eserlere sahip insanların kitaplarını okurken, dikkatle okuyun. Bu sayede birçok doğruyu ve yanlışı fark edebildiğinizi göreceksiniz.

5)- Üstünden geçin. Türkçeyi çok iyi kullanıyor olsanız bile, bir yazıyı bitirip, üzerinden geçmediğinizde o yazıda hata bulunma ihtimali oldukça yüksek. Dikkat eksikliği ve klavyenin azizliği gibi durumlar buna neden olabiliyor. Dolayısıyla, yazdığın şeyi sık sık okuyun, bir okuyucu edasıyla okuyun; bu sayede, hem yanlışlarınızı fark edersiniz hem de kurgu gelişimi veya başka konular hakkında yeni fikirler geliştirebilirsiniz.

6)- Yazın. Eksiklerinizi görün ve onları iyileştirmeye çalışarak yazın. Eksiğinizi görmeden yazarsanız, hep aynı yerde olursunuz genellikle. Yanlışlarınızı bilip, onları düzelterek yazdığınızda ise, yazınızdaki değişimi birkaç ayda bile fark edebilirsiniz.

Umarım bir şeylere dikkat çekebilmiş ve bazı konularda yardımcı olabilmişimdir.

Sevgiyle kalın.

#Aylak

UnWattpad İsyanlarıHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin