Ce înseamna Fascismul?

1.3K 21 1
                                    

Fascismul este o ideologie politică radicală și autoritară care se bazează în mare parte pe ultra-nationalism, rasism, militarism.
Fasciști susțin ideea creării unui stat totalitar cu un singur partid care urmărește mobilizarea statului în masă, crearea unui ideal ,,pentru a forma o elită care reglementează prin îndoctrinare, educație fizică și politici familiale."(wikipedia)
Fasciștii cred că o națiune presupune o conducere puternică, o singură identitate colectivă și capacitatea de a comite violențe și război, cu scopul de a menține națiunea puternică.
Lafel ca si in comunism exprimarea liberă asupra națiuni, partidului, sau a conducătorului sunt interzise si se pot pedepsi cu închisoare sau moartea.
Minoritățile etnice nu au absolut niciun drept, ba chiar pot sfârși omorați.
,,Fascismul este anticomunist, antidemocratic, antiindividualist, antiliberal, antiparlamentar, anticonservator, antiburghez și antiproletar și în multe cazuri, anticapitalist. Fascismul respinge conceptele de egalitarism, materialism și raționalism în favoarea acțiunii, disciplinei, ierarhiei, spiritului și a voinței."(wikipedia)
Fascismul promovează fanacismul Și ultra-nationalismul fata de ideologie.

Acum vom vorbi puțin despre naționalism.

Naționalismul este o ideologie care creează și susține o națiune ca un concept de identificare comună pentru un grup de oameni.

Se deosebește de patriotism prin referința juridică și ideologia politică: naționalismul se referă la Dreptul strămoșesc care definește comunitățile istorico-lingvistice ("neamurile"), și tinde a constitui statele pe bază etnică, cu o legislație inspirată din jus sanguinis, în timp ce patriotismul se referă la Dreptul pământeancare definește națiunile prin apartenența la același teritoriu și tinde a defini statele pe bază teritorială (indiferent de originile și limbile vorbite de populație.

Nationalismul a fost o alta componenta importanta si unica a ideologiei fasciste romanesti. Naţionalismul romanesc se caracterizeaza prin sovinism, romantism si rasism. Nationalismul in ideologia fascista romana  a fost similar cu conceptul de naţiune a Germaniei, fascistii romani au conceput naţiunea romana ca avand un „suflet, o constiinta si un centru existenţial.” Nationalitatea a fost intruchipata prin sangele poporului roman si a pamantului  natiunii romane. Cultul dacilor, stramosii proclamati ai poporului roman, a fost similar cu cultul fascist italian al romanilor care l-au sprijinit in declaraţiile de superioritatea rasiala si culturale de fascistii romani. Imperialismul a fost o alta componenta a nationalismului romanesc si a reprezentat una dintre solutiile la dificultatile sociale, economice si politice ale natiunii romane. Cu toate acestea, imperialismul romanesc a constituit, in principal, in expulzarea sau respingerea strainilor si a influentelor straine, mai degraba decat achizitionarea de noi teritorii. (Nationalismul a fost o alta componenta importanta si unica a ideologiei fasciste romanesti. Naţionalismul romanesc se caracterizeaza prin sovinism, romantism si rasism. Nationalismul in ideologia fascista romana  a fost similar cu conceptul de naţiune a Germaniei, fascistii romani au conceput naţiunea romana ca avand un „suflet, o constiinta si un centru existenţial.” Nationalitatea a fost intruchipata prin sangele poporului roman si a pamantului  natiunii romane. Cultul dacilor, stramosii proclamati ai poporului roman, a fost similar cu cultul fascist italian al romanilor care l-au sprijinit in declaraţiile de superioritatea rasiala si culturale de fascistii romani. Imperialismul a fost o alta componenta a nationalismului romanesc si a reprezentat una dintre solutiile la dificultatile sociale, economice si politice ale natiunii romane. Cu toate acestea, imperialismul romanesc a constituit, in principal, in expulzarea sau respingerea strainilor si a influentelor straine, mai degraba decat achizitionarea de noi teritorii.
-------------------------------
Doctrinele mișcării fasciste se opuneau ferm celor comuniste, precum și celor democratice. Tradiționaliștii și marii propietari se sprijineau adeseori pe ea, ca pe o protecție împotriva comunismului, însa aceasta reprezenta mult mai mult decât o simplă mișcare conservatoare. Ca și statele comuniste, statele fasciste au fost dictaturi, ele fiind conduse de un singur partid care nu accepta opozitie și prezidate de un puternic și preaslăvit conducător.
Fasciștii au preluat puterea și au reușit să o păstreze prin mobilizarea maselor, folosind toate mijloacele moderne de organizare și propagandă.

Cand a apărut fascismul?

Fascismul a fost fondat de către sindicaliștii naționaliști italieni în Primul Război Mondial, care au combinat viziuni politice de stânga și de dreapta, dar gravitau spre dreapta la începutul anilor 1920. Oamenii de știință consideră, în general, că fascismul este de extremă dreapta.

Primul Război Mondial

Fascismul, putere dictatorială

Primul război mondial a părut la început ca un triumf al democrației, de vreme ce marile imperii europene, tradiționaliste și militare s-au prăbusit, fiind înlocuite cu republici parlamentare. Însa noi forțe au fost generate de consecințele războiului, iar mai târziu de Marea Criză care a provocat o cădere dură a economiei pe plan mondial începand din 1929. Una dintre aceste forte a fost comunismul, care, inspirat din Revolutia Rusă a anului 1917 urmărea înlăturarea guvernelor în favoarea unei dictaturi a proletarului, iar  cealaltă a fost fascismul.

Doctrinele mișcării fasciste se opuneau ferm celor comuniste, precum și celor democratice. Tradiționaliștii și marii propietari se sprijineau adeseori pe ea, ca pe o protecție împotriva comunismului, însa aceasta reprezenta mult mai mult decât o simplă mișcare conservatoare. Ca și statele comuniste, statele fasciste au fost dictaturi, ele fiind conduse de un singur partid care nu accepta opozitie și prezidate de un puternic și preaslăvit conducător.

Statul fascist

Statul fascist avea un caracter militar, uniformele erau pretitundeni, fiind purtate nu doar de soldați ci și de membrii partidului, polițiști și membrii organizațiilor de tineret.

----------------------------------

În termeni generali fascismul desemneaza un grup de mișcări similare care au adoptat diverse nume. Acest cuvânt provine însa de la un italian, fost socialist, pe nume Benito Mussolini, care în martie 1919 a fondat "Fasci di Combattimenti", ce a devenit ulterior Partidul Fascist;(Fasci își are originea în vechiul simbol roman al autorității:un manunchi de vergi si un topor.)
În aspirația sa către putere fascismul s-a sprijinit pe nemulțumirile Italiei referitoare la izbucnirea Primului Război Mondial. Italia a luptat de partea câștigătoare, însă a făcut mai puține cuceriri decât s-a așteptat. Probabil că acest lucru nu ar fi avut importanță în cazul in care țara ar fi revenit la normal dupa război. Perioada postbelica a fost însa agitată și tensionată. Ca reacție la aceasta, fasciștii în uniformele lor negre, au promis restabilirea ordinii, însă repetatele lor atacuri și înlăturarea ilegală a guvernelor de stânga a unor orașe au slăbit mult autoritatea statului. Aceasta tactică este clasică, aplicată ulterior și de alte partide fasciste.

             (Informațiile prezentate au fost luate de pe wikipedia si historia.)

 Fascismul in România Unde poveștirile trăiesc. Descoperă acum