Part 1

1.6K 55 2
                                    

Bangunan pencakar langit dihadapan dipandang lama. Siapa tidak mengenali Megat Holding yang sudah lama megah berdiri maju serata dunia. Kertas bewarna putih di tangan dipandang sekilas.

Kalau bukan kerana umi dan abinya pasti dia tidak akan menjejak ke sini! Ah sudah jangan disalahkan takdir! Relaks Raisya, interview je ,dia taknak kau chaw balik rumah! Malu tu nombor dua eh yeke?

Raisya Emelda mengatur langkah menuju ke lobi. Usah dicakap suasana di dalam, tengok silingnya sahaja sudah takut untuk menjejak dengan kasut yang kotor!

"Hai tumpang tanya, interview kerja sebagai personal assistant tengku di floor mana ya?"Spotan Raisya bertanya dan memaniskan muka . Tak betah dia lama lama disitu serupa rusa masuk kampung pula.

"Oh adik boleh ke floor 32 ya. Tapi cepat sikit , tengku dah tunggu tu"

"Thanks kak" nasib pekerja ni tak macam keturunan singa. Pantas kaki berjalan menuju masuk ke dalam perut lif. Punat nombor 32 ditekan.

Tinggg! Sejurus keluar dari lif,Raisya sekali lagi terpampam dengan apa yang berada dihadapannya. Oh gosh ni office ke istana?!

Sedang ralit dia memerhatikan segenap ruang di dalam office, seorang pekerja lingkungan umur 30-an menegurnya.

"Adik ni Raisya Emelda ke?"

"Ye saya,kenapa eh" kepala dianggukkan. Nampak tak famous tu walaupun belum kerja lagi ecehh .

"Tengku dah tunggu kat dalam. Adik boleh masuk dulu"

Raisya terus menuju ke pejabat yang ditunjukkan.Nama dipintu hadapannya dipandang sekilas.

"Megat Rayyan Azzad. Sedapnya nama dia. Harap perangai boss aku ni serupa nama lah" Raisya mengomel seorang diri. Pintu bilik tersebut diketuk dan ditolak perlahan. Rasa gemuruh,takut semuanya bertandang dalam hatinya sekarang!

"Assalamualaikum Tengku,saya Raisya Emelda" yeay done perkenalkan diri! Tengku yang duduk diatas kerusi dipandang dan ditundukkan sedikit kepalanya. Kan aku dah cakap. Mamat ni handsome gila tapi tak boleh ke senyum sikit?sikit pun jadilah!

"Apa kelulusan paling tinggi kau?" Pantas sahaja Rayyan menjawab. Malas mahu formal kerepot gitu

"Ha?" Raisya menjawab dalam keadaan terkejut. Bossnya ini mahukan jawapan yang macam mana? Kut ya pun jawablah salam aku dulu .

"Soalan simple pun tak reti nak jawab ke? Kau ni ready ke tidak nak kerja sebenarnya?" bertalu talu soalan yang keluar dari mulut lelaki itu kepada Raisya .

Kepala yang tidak gatal digaru oleh Raisya. Dia ni kurang minum air gula ke? Chill la sikit!

"Err saya lulus spm tapi takde rezeki sambung belajar." tutur Raisya perlahan. boleh ke jawab macam tu?

"Beribu orang boleh lulus spm,simple answer girl " sinis kedengaran Rayyan berkata .

"Eleh entah entah dia pun ada gagal simple konon ! Adab pun ke laut" sempat Raisya mengumpat di dalam hati. Panas hati Raisya apabila Rayyan memperkecilkan dirinya. Aku dulu dapat anugerah murid tokoh tau kau ada?

"Ehem bukan nak berlagak tapi aku dapat straight A+" sekali lagi Rayyan berkata. Senang hatinya melihat gadis tersebut diam seribu batu. Ingat aku tak tau lah tu apa dia cakap dalam hati? Typical malay.

"Saya tak tanya pun dan taknak tau" geram Raisya menjawab. Apa masalah boss ni?

"mulut kau ni memang dilahirkan untuk menjawab eh?"

"Yelah habistu takkan mendengar pulak? Bukan menjawab je makan minum bercakap semua boleh" sebaris gigi ditayangkan kepada Rayyan. Nak lawan dengan aku sangat eh .

"Rasanya kau lupa kot siapa boss sekarang?"

"Tak lupa. Awaklah boss yang sedang duduk di atas kerusi saya ni cuma berdiri je kat sini. Kalau taknak ambil saya bagitahu la . Dah lenguh kaki ni" laju Raisya menjawab. Dia tekad ingin keluar dari pejabat tak serupa nama ni!

"Dah mama bukak tawaran ni kat kau je. Sah sah la aku kena terima! Bukannya ada orang lain." gumam Rayyan perlahan .

"Ha?"

"Nothing. Kau boleh kerja kat sini. Welcome to Megat Holding!"

"Oh tuhan malangnya nasibku!"bisik hati kecil Raisya. Dia cuba telan senyuman tak ikhlas bertambah seram daripada Rayyan.

"Terima kasih boss. Saya amat hargai"

"Esok sharp pukul 8 dah mula kerja. Kau boleh keluar and tanya kak Linda apa yang patut kau buat" tutur Rayyan dengan tenang. Let's see perempuan ni boleh bertahan tak. Pelbagai rancangan di dalam kepala otak Rayyan untuk mengenakan gadis itu.

Raisya terus keluar dari pejabat tersebut. Sumpah bilik tu serupa bilik mayat! Seram sejuk dibuatnya.

Mata tertacap pada seorang wanita yang ingin dicari. Raisya terus menerpa ke arahnya .

"Hai kak Linda! Boss suruh tanya esok kena buat apa eh?"

"Oh Raisya! Biasanya pagi pagi before pukul 8 Raisya kena buat coffe dekat boss. Jangan lambat dia tak suka"

"Coffee?"kening dikerutkan. Dah kenapa aku kena buat

"Yup. Buat tu biarlah perfect. Nanti kak Linda ajar eh"

"Hehe thankyou. Lagi satu, boss tu memang tak reti belajar senyum ke? Kenapa kak Linda tak ajar dia?" Tanya Raisya lagi. Terasa ngam pulak dengan kak Linda ni.

"Ish kamu ni ke situ pulak. Memangla boss tu tak suka senyum tapi sekali senyum bangunan ni pun boleh cair tau"

"Eleh, tah tah ais pun belum tentu cair"

"Dah dah jangan cakap banyak kalau tak nak kena potong gaji! Pergi balik dulu rehat esok datang awal" halau kak Linda

"Yelah bye" tangan dilambai sebelum menepuk bahu kak Linda. Comel sangat!

"Awaklah orang yang akan buat Rayyan senyun selalu,Raisya" mata masih lagi memandang kelibat gadis itu sebelum hilang dari pandangannya.

Mine Mr Coffee Sweet Talker! [In Editing]Where stories live. Discover now