Hoofdstuk 4: Geen hoop?

36 5 0
                                    


Passerpoester veegt de slierten haar van haar hoofd. Een uur geleden was Meneer Vierkantecirkel weggegaan. Haar stiefmoeder Doris en stiefzusjes Allygator en Bertha Eefke gingen nog even naar het dorp om wat make-up te zoeken. Zij moest het huis schoonmaken, want haar stiefmoeder en zusjes mochten natuurlijk niet in de stof gaan omkleden voor het bal. Het laatste beetje stof veegt Passerpoester in de prullenbak. Ze zucht en zet de bezem weg. Ze kan nog wat details aan de jurk toevoegen! Dat motiveert Passerpoester en ze loopt naar de deur. Ze kan niet geloven wie naast de deur staat.' Hey.' zegt de warme zware stem. Passerpoester's blik ontmoet opnieuw de lange knapperd, meneer Vierkantecirkel!' Eh hoi, wat eh...doe je eh u hier?' stottert Passerpoester. Ze voelt een zweetdruppel langs haar nek gaan. Is het hier zo warm? Meneer Vierkantecirkel grinnikt. Hij leunt tegen de muur aan, vlak naast Passerpoester. Passerpoester voelt de lucht tussen hen in steeds nauwer worden.' Ik geloof dat ik me nog niet goed heb voorgesteld.' Begint hij en veegt een veertje van zijn schouder. Passerpoester kijkt hem raar aan.' Eh wat bedoelt u?' vraagt ze. Hij kijkt op en glimlacht.' Ik bedoel dat ik niet mijn echte naam heb vertelt.' zegt hij zacht. Passerpoester is nu erg in de war. Wat bedoelt hij nou? spreekt hij raadseltaal?' Mijn echte naam is eigenlijk Georno Passer.' Passerpoester's mond valt open.' Dus u..en..wat...u bent Passer....Prins?' De woorden vallen over haar mond, nu is zij degene die in raadseltaal spreekt. Passerpoester kijkt van schaamte naar de grond. Ze voelt zich rood worden. Georno grinnikt.' Ik dacht al dat je zo zou reageren.' Passerpoester kijkt voorzichtig op. Ze ziet lachkuiltjes in zijn wangen.' Maar waarom vertel je dit aan mij?' Georno stopt met lachen en kijkt haar doordringend aan. Het voelt alsof hij recht door haar ogen naar haar ziel zit te staren. Passerpoester doet een stapje naar achter.' Ik vertel je mijn ware identiteit omdat ik het gevoel had dat ik jou wel kon vertrouwen.' zegt hij zacht.' Maar waarom had je dan gezegd dat je een modeontwerper was?' Vraagt Passerpoester voorzichtig. Georno krabbelt over zijn hoofd.' Ik ben ook een modeontwerper.' begint hij.' Ik ben dol op kleding ontwerpen, maar dat mag niet binnen het linealia kasteel. Dus ben ik ontwerper en prins.' Wow, dat was een indrukwekkend verhaal, vond Passerpoester.' Dus u bent ook dol op kleding!' zegt ze met stralende ogen.' Jij ook?' vraagt hij opgewonden. Passerpoester knikt hevig en legt het verhaal van gisteren uit.' Echt, dus je maakt je eigen jurk voor het bal!' zegt Georno blij. Passerpoester knikt.' Maar ik moet nu maar verder gaan, uwe majesteit.' Georno's lach verdwijnt.' Je mag me wel gewoon Georno noemen. Trouwens, ik heb misschien nog wel en paar kledingstoffen.' zegt hij. Passerpoester veert op.' Dat zou geweldig zijn, Georno!' Hij lijkt blij te worden wanneer ze zijn naam uitspreekt. Dan horen ze ineens een gekuch. Passerpoester draait zich met een ruk om. En daar staan haar stiefmoeder en zusjes.

'Passerpoeper, hoe durf je met onze modeontwerper te spreken!' krijst Allygator. Passerpoester deinst achteruit. Allygator heeft wel eerder tegen haar geschreeuwd toen ze 9 waren. Toen gooide Bertha Eefke een vaas op haar hoofd waardoor ze een tijdje haar bewust zijn verloor. Ze werd wakker geschud door haar stiefmoeder die woedend naar haar keek.' Hoe durf je mijn dochters aan te vallen, jij beest!' Brulde ze. Passerpoester deed een paar stappen naar achter. Een ding was zeker en dat was dat ze geen boze stiefmoeder moest hebben. Ook al probeerde ze Allygator te pakken toen ze een koekje wou pakken maar bijna viel. Het leven is gewoon zo oneerlijk. Op dit moment weet Passerpoester dat ze weg moet rennen, ver weg waar niemand bij kan komen. Haar stiefmoeder houdt haar tegen.' Ho ho, waar wil jij naartoe?' Georno gaat voor haar staan. Ze ruikt de zoete parfum die uit de nek van Georno komt. Nee, opletten Passerpoester! Dit is niet de tijd om in andermans nek te snuiven.' Het spijt me mevrouw, ik hielp uw schoonmaakster alleen maar met de deur open te houden.' Haar stiefmoeder snuift.' Goed, maar als u ons nu wil excuseren, wij hebben wat te bespreken.' Ze neemt Passerpoester stevig bij de arm en trekt haar naar binnen. Passerpoester kijkt nog naar Georno die zich schuldig voelt. De deur klapt dicht.' Waarom sprak je met hem?!' krijst haar stiefmoeder. Passerpoester voelt dat alle haren op haar lijf overeind springen.' Ik eh..we hadden het over kleding.' stottert ze.' Ik hoorde haar zeggen dat ze kledingstoffen van hem wou!' kiert Bertha Eefke. Haar stiefmoeder sluit haar ogen.' Goed, waar is je jurk Passerpoester?' zegt ze zacht.' Boven in mijn torentje.' zegt Passerpoester. Haar stiefmoeder's blik zegt al genoeg. Ze gehoorzaamt haar en gaat haar jurk halen. Ze weet nog niet wat haar stiefmoeder van plan is, maar veel goed kan het niet zijn.

Passerpoester's tong blijft in haar keel haken. Haar hoofd begint licht te worden en de rest van haar lichaam juist zwaar. Haar jurk is kapot gemaakt! Ze kan het niet geloven. Ze heeft hier zo lang over gedaan en nu is het enige wat er van over is gebleven een paar lapjes stof. Dikke tranen stromen over haar wangen. Achter haar hoort ze haar stiefmoeder en zusjes lachen. Ze weet vrijwel zeker dat zij het hebben gedaan.' Ik zag je wel naar meneer Vierkantecirkel kijken toen je hem ontmoette.' zegt haar stiefmoeder kil.' Dus toen dacht ik dat het een gepaste straf zou zijn door je jurk kapot te maken.' Haar stiefzusjes giechelen. Bertha Eefke kijkt op haar horloge.' Het is nu 5 uur.' 'Straks begint het bal, dus ik zou maar opschieten!' grijnst Allygator. En ze lopen weg. Passerpoester blijft alleen achter. Ze voelt aan haar natte wangen. Waarom toch? Dan stort ze echt in.

Al een halfuur is ze alleen maar aan het huilen. Niet alleen om haar kans op het bal, maar ook om haar vader, moeder, leven. Ze veegt de tranen van haar wangen, maar die worden al snel weer nat door de volgende lading tranen. Misschien moet ze het maar opgeven, wat heeft het nog zin om naar dat stomme bal te gaan. Stomme stiefmoeder! Stomme stiefzusjes! Stomme prins! Dan ineens ziet ze iets twinkelen bij haar raam. Ze kijkt op en ziet door haar wazige ogen een gestalte staan. Ze schrikt en springt op.' Wie ben jij? Ga weg!' gilt ze. De gestalte komt dichterbij. Dan ziet ze een vertrouwd persoon.' Oom Smit?' zegt ze zacht.

The Lurno Series ~ Passerpoester, Liefde Is De Oplossing Voor Elke SomWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu