Het meisje wordt verplicht al het huishoudelijke werk en huiswerk te doen voor haar gemene stiefmoeder en zusjes. Omdat ze al die vuile klusjes moest doen, wordt ze spottend Passerpoester genoemd.
Het is een normale lentedag in het Wiskundedom. Het is lekker weer en ideaal voor buitenactiviteiten, maar niet voor Passerpoester. Zij moet het wiskundehuiswerk van haar stiefzusjes doen. Er loopt een druppel zweet over haar wang en ze likt hem weg. Het proeft erg zout. Het is binnen snikheet en Passerpoester snakt naar wat frisse koude lucht. Maar dat mag niet van haar stiefmoeder, zij geeft de bevelen aan haar. Nauwkeurig tekent ze een cirkel met haar passer. Haar lievelingsgedeelte. Passerpoester is altijd goed geweest in Wiskunde. Dat komt goed uit als je in Wiskundedom woont. Passerpoester droomde ervan om een wiskundegenie te worden. Maar haar droom zal nooit uitkomen, dat weet ze. Toen ze 10 jaar was, trouwde haar vader met haar stiefmoeder. Haar moeder was toen al een jaar overleden. Haar vader ging op een zakenreis naar Talentopia, maar keerde nooit meer terug. Er werd verteld dat hij waarschijnlijk was omgekomen in een cijferstorm. Passerpoester rouwde, maar haar stiefmoeder zag haar kans. Zij was nu de wettelijke voogd van Passerpoester en mocht dus doen met haar wat ze maar wilde. Ze gaf Passerpoester allemaal opdrachten en lastige klusjes. Haar dochters behandelde ze wel goed. Passerpoester moet wachten tot haar 18e verjaardag, want dan is ze immers volwassen.
Klaar! Passerpoester slaat het wiskundeschrift dicht en haalt opgelucht een zucht. Ze rekt zich uit en kijkt naar buiten. Zou ze dan eindelijk naar buiten kunnen? Een deur klapt open. Haar stiefmoeder Doris, gevolgd door haar stiefzusjes genaamd Allygator en Bertha Eefke, komen binnen. Passerpoester probeert te glimlachen, maar er komt niets meer dan een grimas op haar gezicht. Bertha Eefke gaat met een grijns aan de eettafel zitten.' Passerpoester, waarom vraag je je stiefzusjes niet wat er is gebeurt?' vraagt haar stiefmoeder poeslief. Passerpoester zucht.' Lieve Bertha Eefke, wat is er gebeurt waardoor jou al zo vrolijke humeur nog vrolijker is geworden?' De grijns van Bertha Eefke's mond is verdwenen.' Waarom vraag je het alleen maar aan mij? Allygator is er ook hoor, Passerpoester, opnieuw!' Passerpoester rolt met haar ogen.' Oké, Allygator en Bertha Eefke, hoe komt het dat jullie humeu...' voor ze haar zin kon afmaken begonnen haar stiefzusjes als gekken te gillen.' We zijn uitgenodigd om naar het koninklijke bal van prins Passer te gaan!' krijst Allygator, terwijl ze bijna stikt in haar eigen vreugde.' O jeetje, wat moeten we aan?' gilt Bertha Eefke. Haar stiefmoeder valt in:' Rustig meisjes, ik weet zeker dat jullie de mooiste jurken van heel het land krijgen.' Passerpoesters ogen beginnen te glinsteren.' Mag ik ook mee?' vraagt ze. Haar stiefmoeder en zusjes kijken elkaar aan en beginnen te lachen.' Jij, mee? Doe niet zo belachelijk!' zegt Bertha Eefke spottend, terwijl haar ogen vallen op de versleten kleren van Passerpoester.' Hoe zou jij mee kunnen als je niet eens iets wiskundigs hebt om aan te trekken?' proest Allygator. Haar stiefmoeder grinnikt ook.' Je zou misschien mee kunnen gaan als je je eigen wiskundige jurk hebt.' Passerpoester knikt. Niet te geloven dat haar stiefmoeder haar toch een kans heeft gegeven.' Maar je moet hem wel zelf betalen!' zeggen de stiefzusjes grijnzend in koor. Passerpoester zucht.' Meisjes, dat is wel genoeg. Jullie moeten jullie klaarmaken voor het bal morgenavond. Huphup, naar boven en trek wat wiskundigs aan. Dan kunnen we naar de pi-winkel gaan om een pie te kopen om dit te vieren!' blaft haar stiefmoeder. De stiefzusjes gehoorzamen hun moeder en rennen giechelend de trap op. Haar stiefmoeder draait zich om.' Wat sta je daar nou te staan, doe klusjes!' 'Eigenlijk,' begint Passerpoester,' ben ik al klaar met de klusjes.' Haar stiefmoeder denkt na.' Ga dan maar iets nuttigs doen, zodat je mij niet lastigvalt.' zegt ze en ze draait zich om en loopt weg. Passerpoester haalt opgelucht adem. Van binnen voelt ze zich warm. Die warmte maakt haar blij.
Passerpoester loopt de tuin in naar het torentje. Sinds haar stiefmoeder Doris de baas in huis is, mocht Passerpoester niet meer in het huis slapen, maar in dat kleine torentje. Ze loopt de trap op die kraakt. Het torentje is al erg oud, misschien wel meer dan 100 jaar. Toen ze nog met haar vader en moeder woonde, gebruikten ze het torentje als speelplaats. Maar toen haar moeder overleed, werd het een soort opslagruimte voor troep. Tot nu dan, het is nu Passerpoester's kamer. Passerpoester heeft het maar een beetje opgefleurd met de spullen die daar lagen. Veel is het niet, maar ja. Ze opent de deur en er komen vogeltjes naar haar toe vliegen. Ze glimlacht. Sinds ze hier slaapt, zijn de vogels haar enige vrienden. Ze heeft geleerd hoe je met vogels kan praten uit een boek van haar moeder. Velen vonden haar moeder daardoor ook gek. Maar dit is het enige wat Passerpoester echt kan doen in de kleine vrije tijd die haar stiefmoeder haar blijkbaar heeft gegund.' Hallo vogeltjes!' zegt ze vrolijk terwijl ze uit het raam kijkt. De vogels tjirpen vrolijk en fladderen heen en weer.' Ik mag misschien naar het bal!' zegt ze vrolijk.' Wel moet ik zelf voor een jurk zorgen.' zucht ze.' Maar ik had niet anders verwacht.' Ze leunt op de vensterbank. Wiskundige jurken zijn duur. Hoe zal ze ooit aan zoveel geld komen? Er ontsnapt een diepe zucht uit haar mond. Dan gaat er een lichtje branden in de grijze massa boven in haar hoofd.' Eureka, ik heb het! Ik ga gewoon mijn eigen jurk maken!' Ze springt op en zoekt tussen de dozen wat spullen. Ze vindt een paar naalden, een oude naaimachine, een schaar en wat draden met stof.' Misschien kan ik aan de mensen in het dorp vragen of ze nog oude kleren of stoffen hebben die ze niet meer gebruiken!' Passerpoester voelt zich op dit moment zo briljant dat ze de tijd vergeet. O nee! Ze moet nog eten klaarmaken voor haar stiefmoeder en zussen! Snel Rent ze naar de deur. Ze opent hem en kan niet geloven wie daar staat.
JE LEEST
The Lurno Series ~ Passerpoester, Liefde Is De Oplossing Voor Elke Som
RomanceThe Lurno Series ~ Passerpoester, Liefde Is De Oplossing Voor Elke Som Passerpoester woont in een rijk genaamd Wiskundedom dat in het werelddeel 'precieze vakken' ligt. Ze wordt gekweld door haar stiefmoeder en zussen die de macht in huis hebben gen...