Torsdagar i Brobystallet

19 2 3
                                    

På torsdagar rider Elina på ridskolan i Broby. Det är den bästa dagen på hela veckan. Bättre än lördagsgodis och tevekväll med mamma, pappa och lillasyster Linnea. 

Elina och hennes hästtjejkompisar Mattis, Agnes och Hanna har ridit i snart en hel termin. De har lärt sig jättemycket. Även fast deras ridlärare, Ingela fortfarande kallar dem för nybörjare eller småtjejerna. 

De kan kratsa hovarna på alla hästar,utom Hanna som är lite rädd för att göra det på Sam som jämt måste busa på något vis. Agnes är expert på Japps hovar. Hon är den utav dem som har tålamod nog att vänta när han segar och funderar på om han ska orka lyfta hovarna eller ej. 

Det går ganska bra att rida lätt i traven nu. Fast om man ska styra samtidigt kan det bli rätt vingligt. 

"Det är viktigt att ni håller händerna stilla, säger Ingela."

Annars trivs inte hästarna. Småtjejerna får hålla i manen om de vill. När de har ridit färdigt brukar alla ha långa tagelstrån på sina ridvantar.

"Tur att hästarna inte är hårömma, säger Mattis"

En gång då Sam varit extra busig och hon kan visa upp en hel klase med långa, bruna hårstrån för de andra.

"Det kanske var därför han sprang så förskräckligt, föreslår Agnes med en bekymrad rynka i pannan. 

"Sam kanske försökte springa ifrån dig, Säger Hanna och tittar anklagande på Mattis. 

Ja, så kan det lätt låta nuförtiden då tjejerna är i stallet eller när det pratar om ponnyhästarna. Alla vill liksom vara bäst på det där med att rida och sköta hästarna. 

Det är mycket som de nästan kan nu, men det där med att lära sig tränsa är värre. Det är väldigt många remmar att hålla reda på och hästarna är inte alltid så hjälpsamma. Ibland tycker Elina att det ser ut som om de skrattar åt henne. 

Precis när hon ska få in bettet i munnen slänger hästen till med huvudet och så blir allt rörigt igen.

Då kan Elina bli riktigt sur och tycka att hästarna är dumma.

"Det är svårt att lära sig att tränsa, säger Ingela."

"Om de bara kunde stå stilla, muttrar Elina."

"Det är ni som måste bli snabbare, säger Ingela." Ni måste ta kommandot och lära er att tala om för hästarna vad ni vill att de ska göra. Om de fick välja skulle de hellre gå kvar i hagen. 

Just den här torsdagen ska Sigge, Elinas älsklingshäst, vara med för första gången på länge. Sigge gjorde illa hoven när Elina precis börjat rida och han blev så sjuk att han fick åka till sjukhuset. Det har tagit lång tid för honom att bli helt återställd. 

Elina har längtat och längtat, Sigge och hon hör ihop. Så har det känts från allra första gången hon såg honom. 

För Elina är det självklart att det ska vara hon dom rider Sigge nu när han ska vara med igen. Hon har gått och fantiserat om att hon ska be Ingela att få rida honom utan att hennes stortjej, Jossan, leder.

Det är hästbyte idag. Jossan och Elina har haft Japp de fyra sista gångerna. Agnes och Sara har ridit Sigges mamma Samira, som har fått jobba istället för Sigge nu när han varit sjuk.

" Nu ska Samira äntligen få sin mammaledighet, säger Ingela." Tror ni att hon kommer tycka att det är skönt?" 

Jo, det tror alla. Samira ska få ett föl i slutet på maj. Hennes mage blir bara större och större. Det är svårt att få sadelgjorden att passa nu och hon har blivit trögare att rida på. Det märks att hon går och tänker på annat. 

Torsdagar med SiggeWhere stories live. Discover now