TMR 5

227 13 0
                                    

Haikal memandang Masnica yang sedang leka membelek fail fail pelajar yang ada masalah disiplin . Sudah berapa kali Haikal menghalangnya supaya tidak sibuk dengan hal ehwal pengawas namun gadis itu tidak mengendahkan larangan Haikal .

Afiq menyenggol Haikal . Haikal memandang Afiq kemudian memandang Amar . Mereka saling berpandangan sebelum kelibat Masnica hilang dari bilik disiplin .

" Masnica pi mana weii ?" soal Afiq .

Haikal lalu memandang tempat yang dimana Masnica berdiri tadi . Kosong .

" Tah . Aku pun tak tahu . Tak kan lah Mas boleh hilang macam tu je ? " ujar Haikal .

" Biarkan dia Kal . Kau tak kenal dia lagi . " ujar Amar .

" Maksud kau apa Mar ? " ujar Haikal.

"Maksud aku , kau tu baru kenal dia sebab kau tu baru pindah sini tahun lepas . " kata Amar .

" Betul , Kal . " sahut Afiq .

" Boleh terus terang dengan aku ?"

" Kami minta maaf Haikal . Kami tak boleh dedahkan . Ini rahsia . " serentak mereka berdua berkata .

Ariza mmemandang Lysia . Lysia memandang Ariza semula lalu memberi isyarat muka terhadap Ariza . Ariza mengeluh dan berpaling ke arah Masnica .

" Korang berdua macam mana kat sini?" soal Masnica kepada mereka berdua .

" Hah?" ujar Ariza .

" Aku tanya , korang macam mana kat sini ? Ada apa apa yang berlaku masa aku tak da kat sini ? "

" Macam yang kau tengok dekat fail tu la . " ujar Lysia .

" Fail ? Kau ingat Fail ni boleh bagi tau aku apa yang berlaku kat sini masa aku tak ada ? Tak kan lah satu pun kes yang korang berdua tak rekodkan kat sini ? Korang tu kan pengawas Disiplin . "

" Haikal tak suruh kita orang rekodkan kes yang berlaku kat sini masa kau tak ada . Dia cakap tak payah rekodkan . Tu semua tak penting . Then , dia cakap jangan memandai rekodkan kes yang berlaku kat UK ni tanpa pengetahuan aku . " ujar Ariza .

" What ?! Haikal tu masih lagi pengawas bawahan tau ? How dare him . "

" Pengawas bawahan ? Habis tu siapa pengawas atasan dia Mas ? " soal Lysia bingung .

" Kena tunggu jawapan dari Madam Aliya dulu . " jawabnya .

Madam Aliya memandang setiap muka Pengawas Pengawas Tertinggi dan muka Pengawas Bawahan Tertinggi termasuk Maslyna .

" Saya nak mulakan mesyuarat kita pada petang ini . Jadi , saya tak nak sedikit pun dari kamu semua buat kerja lain . Ini bilik mesyuarat . Ingat apa yang saya pesan pada awal bulan lalu . Dengar tak semua ?"

" Dengar. " jawab mereka semua

" Kamu semua tahu kan yang Masnica dah pulang semula ke sini ? "

Mereka mengangguk .

" Jadi , saya nak bagi tau kamu semua yang akan ada satu lagi kumpulan Pengawas yang bakal ditubuhkan pada petang ini . Segala keputusan untuk menubuhkan satu lagi kumpulan Pengawas bukanlah dari saya seorang tapi dari ramai pihak pihak yang ada kaitan dengan pihak universiti kita jadi saya tak nak dengar segala bantahan dari kamu semua terutamanya Licena , Clasira dan Esyah . "

Mereka bertiga angguk faham tetapi dalam hati menyampah .

" Saya nak panggilkan nama mereka tetapi saya rasa saya perlu bagi keterangan dulu dekat kamu semua . Jadi , bagi kumpulan baru ahli Pengawas ini cuma ada tiga orang saja yang boleh memiliki nya . "

Licena dan dua rakannya lagi sudah tersenyum senyum hingga ke telinga .

" Kumpulan ini dinamakan Pengawas Terhormat . Saya panggilkan nama nya ya .. Yang pertama Tengku Masncia Liza yang telah dilantik oleh pihak Universiti Kapitan sebagai Pengawas Terhormat . Yang kedua pulak adalah Tengku Michtyna Salariza yang telah dilantik oleh pihak Universiti Kapitan sebagai Pengawas Terhormat . Yang terakhir pula ialah Tengku Ellysia Asmaleda yang telah dilantik oleh pihak Universiti Kapitan . Jadi saya ingin ucapkan tahniah kepada mereka bertiga kerana telah berjaya menjadi Pengawas Terhormat [PT] dan kepada Majlis Ahli Tertinggi saya nak ingatkan kamu semua tolong jangan sibuk sangat tentang apa yang dilakukan oleh PT . Kamu semua Majlis Ahli Tertinggi [MAT] adalah berada didalam bawahan PT dan sama juga dengan Pengawas Bawahan [PB] . Kami pilih mereka bertiga sebab kami percayakan mereka bertiga dan semua kamu juga . Saya nak mulai esok semua Pengawas UK menjalankan tugas mereka sebagai seorang pengawas dan hendaklah menjaga atau mengawal setiap block di UK ini . Saya juga nak setiap Ketua Biro agihkan tugas anak anak buah kamu semia di tempat yang sepatutnya mereka bertugas ataupun berkawal . Sekali lagi saya ingatkan , MAT dan PB haruslah mentaati segala perintah yang disuruh oleh PT . Anda tidak dibenarkan untuk mempertikaikan perintah mereka . Ingat , tugas kamu adalah untuk menjadikan imej universiti kita menjadi lebih harum dan menjadikan semua pelajar disini berdisiplin dan bertauliah . "

Haikal memandang Masnica yang sedang membaca buku di pondok tepi kolam rumah Masnica .

" Mas , kau buat apa tu ? "

" Kau tak nampak apa aku buat ?"

Haikal menggaru keningnya tidak tahu apa nak dijawab agaknya.

" Esok aku nak kau datang ke makhamah ."
" For what ? "

" Tandatangan surai cerai kita . Aku tak nak hidup dengan lelaki yang dayus . "

" Apa semua ni Mas ? Aku ingatkan bila kau balik aku nak hidup dengan kau balik tapi bila kau balik lain pula jadinya . Patutnya aku yang buat keputusan sama ada kita patut cerai atau tapi .. kau pula yang buat keputusan . "

" Tak payah nak berlebar sangat lah Haikal . Aku tak suka . "

" Ok ! Kalau itu yang kau nak sangat aku ceraikan kau dengan satu talak ! Pasal surat tu kau dan aku selesaikan dekat depan keluarga aku dan nenda kau . Aku harap kau bahagia . "

" Ok . " sahut Masnica tanpa memandang ke arah Haikal .

Nenda cuma memandang karenah cucunya , Masnica yang hanya bermain main dengan sepucuk pistol berwarna emas itu .

Nenda melabuhkan pinggangnya di kerusi rotan bersebelahan dengan cucu kesayangannya itu .

" Liza dah fikir masak masak ke dengan keputusan yang Liza buat ni ? Nenda bukan apa Liza , nenda takut Liza sakitkan hati Liza sendiri . "

" Nenda . Liza tak sukalah hidup dengan lelaki macam Haikal tu . Liza tau lah nenda apa yang Haikal buat kat sini masa Liza duduk dekat Korea sana . Liza tau lah nenda . Nenda .. Hati Liza sakit tau tak nenda . Liza sorang je tahu , Liza sorang je tanggung semua derita yang Haikal beri dekat Liza nenda . " ujar dengan tenang.

" Haikal buat apa dekat Liza ?"

"Nenda tak payah tau la . Biar Liza sorang saja yang tahu . "

" Suka hati Liza lah . Nenda pelik sangat la dengan Liza hari ni . "

" Apa yang pelik nya ? "

" Mana yang tak peliknya kalau nenda tengok Liza pegang pistol tu dari tadi . Lepastu muka tegang semacam aje . "

" Liza nak bunuh manusia yang nak rampas Haikal dari Liza . " ujarnya sambil tersenyum namun nenda hanya menunjukkan riak selamba dengan cucunya . Sudah biasa agaknya .

" Liza , kalau Liza nak bunuh orang 'tu' kenapa perlu bercerai dengan Haikal ?"

"Nenda .. Liza buat semua ni untuk kebaikan Liza sendiri bukan untuk orang lagipun Liza kan dah bagitau nenda tadi yang Haikal tu dayus dan Liza tak sanggup lagi nak hidup dengan Haik..."

" Nenda tak faham but nenda tak nak halang apa keputusan Liza . Hidup Liza biar Liza tentukan bukan nenda . "

" Liza lagi lah tak faham apa yang nenda cakap tu . "

" Lagilah nenda tak faham apa yang Liza cuba katakan . "

" Ach , nenda ni ! Buat buat je la faham . "

The Maslyna Rule's [ IN EDITING ] Where stories live. Discover now