18

29 13 0
                                    

" kak El nak bawak chi pegi mane? " tanya kimchi kepada El yang sedang memandu.

" kak El nk bawak chi pegi.... rahsia la. Mane bole bagitau sekarang. "

" ok. "

🍔

Pustakaan.

5:13 petang.

" wahhh!! Kak El nak bawak chi jumpa abang tu eh? " tanya kimchi teruja.

El mengangguk lalu tersenyum.

" jom. "

🍔

" abang ni name ape ek? Lupa nak tanya haritu. " tanya kimchi.

" nama abang Zaurief. " jawab Zaurief lalu menghulurkan tangannya untuk bersalaman.

" saya kimchi. Selamat berkenalan. " lalu kimchi menggoncang tangan ala ala perdana menteri.

" apa kata harini kita main teka teki nak? " tanya kimchi.

" teka teki? Boleh. Tapi kimchi mula dulu. " kata El.

" ok. Binatang apa yang.. kaki kat kepala, badan kat kepala, kepala pun kat kepala? " tanya kimchi sambil menjongket kan keningnya.

El dan Zaurief berpandangan.

" saya bagi anda 5 saat untuk berfikir. " kata kimchi.

Pantas El dan Zaurief meneka.

" kambing."

" siput? "

" dinasour? "

" ular? "

" angry bird? "

" masa tamat! Semua jawapan yang diberi adalah salah! " kata kimchi.

" apa pula, betullah angry bird. " kata Zaurief tidak puas hati.

" salah!  jawapan dia... kutu kat rambut. " ujar kimchi.

" hek eleh. Kak El nak jawab tadi cuma masa dah habis. Kalau tak mesti kak El dapat markah. " kata El.

" giliran abang rief pula. " kata Zaurief.

Mereka memandang Zaurief.

" apa yang kucing tapi.. bukan kucing. "

El melopong manakal kimchi menepuk dahinya.

" mestilah jawapan dia harimau. " teka kimchi dengan bangga.

" salah! Masa tamat! "

" apa? Sekejap nya. " kata El dengan muka yang marah.

Membongak je keje.

" dah la, bagitau jawapan dia cepat. "

" jawapan dia.... doraemon. "

🍔

9:04 malam.

Me.
Hanis, pegi gym jom.

Hanis.
Ok.

Selepas hanis membalas, El terus keluar dan memandu ke gym.

🍔

GYM

" kenapa tetiba ajak gi sini?  " tanya hanis sambil bersenam dengan static bicycle.

" saja. " jawab El.

" kau nak tahu tak? " tanya hanis.

" apa? "

" tak elok bersenam waktu malam. "

" kenapa pulak? "

" Satu kajian yang dibuat oleh Dr. Anne McTiernan mendapati wanita yang bersenam pada waktu pagi lebih mudah untuk mendapatkan tidur yang cukup dan berkualiti berbanding wanita yang bersenam pada waktu malam. "

" ha? "

" ini kerana, Suhu badan kita, bermula dengan kadar yang rendah pada waktu pagi kemudian akan naik pada waktu siang dan akan menurun kembali pada waktu malam. Suhu badan yang menurun dan rendah ini, memberi signal kepada badan kita untuk tidur.

Apabila kita bersenam dengan lasak melebihi 30 minit, suhu badan kita akan naik. Ini akan menyebabkan kita terpaksa menunggu suhu badan turun kembali ke paras yang rendah untuk membolehkan kita tidur, kebisaannya proses penurunan suhu ini akan mengambil masa 5 ke 6 jam. " jelas hanis panjang lebar.

" heh. Yeke? "

" ye. "

" kau nak tahu tak? " tanya El pula.

" apa? "

" pendapat Shawn Youngstedt, yang merupakan pembantu Professor Sains Senaman di University of South Carolina di Columbia yang mengkaji berkenaan tidur dan senaman.

Dia kata, tiada bukti saintifik yang kukuh yang menyatakan senaman pada sebelah malam menjejaskan waktu tidur dan terdapat kajian yang menunjukkan mereka yang bersenam secara lasak sebelum tidur dapat tidur dengan baik. " terang El pula.

" ok, kita seri. "

" aku El bukan seri. "

🍔

7 pagi.

El menyiapkan sarapan untuk dia dan julia.

" good morning El. " ucap julia.

" good morning too. "

" harini kau keje ke? " tanya julia sambil meng'karate' biskut lalu mencicahnya dalam air teh panas.

" keje la. Yang kau ni, bila nak balik? " sindir El.

" kejap lagi aku balik la. "

El hanya menggeleng. Yelah tu kejap lagi. Kang nanti sampai petang kat sini lagi.

" wui, kau nak tahu kisah seterunya tentang adik kawan aku tu? "

" emm. "

" pagi tadi baru dia call aku, yang adik dia ade penyakit... halusinasi visual. "

" apa tu? "

" penyakit ni, maksudnya macam.. gangguan penglihatan. Yang mana, seseorang boleh melihat sesuatu objek, tapi deria penglihatan orang lain tak dapt menangkap objek yang sama. "

El terkaku,





























Boyfriend Dari Perpustakaan✔Where stories live. Discover now