Pada zaman Tamadun China ..
Seorang lelaki bersama lelaki yang lain, akan menjalani satu peperiksaan yang akan menentukan siapa yang berjaya.
peperiksaan berjalan dengan lancar dan teratur tetapi..
Lelaki yang bernama Qyu wan hee menggaru kepala kerana tidak mendapat jawab soalan yang diberikan.
" Alamak.. " katanya perlahan.
Dia tidak terniat ingin melakukan apa apa tetapi disebabkan orang hadapannya menyelak kertas dan ianya jelas didepan mata wan hee.
Dia tersenyum kerana mendapat jawapan yang diinginkan, tetapi sebelum dia sempat menulis jawapan di kertas..
Dia tereye-contact dengan seorang pengawal yang dalam perjalanan ke tempatnya.
" ouh tidak! Mungkin aku sudah tertangkap. Kenapa nasib aku malang hari ini! " desis hati wan hee dengan bahasa china nya.
Pengawal itu masih jauh kerana wan hee berada di tengah tengah tempat peperiksaan.
Perlahan lahan dia bangun dan..
Pecut!!!!!!
Sebaik sahaja dia memulakan pelarian, semua pengawal yang ada terus mengejarnya.
Orang yg periksa semua memandang mereka pelik.
Qyu wan hee
Wan hee berlari selaju yg mungkin sambil mengelak beberapa serangan yang mengancam nyawanya.
Terlalu ramai!
Sedang wan hee berlari, dia teringat pesan datuknya..
Dua hari sebelum peperiksaan berjalan...
" atuk ingin pesan.. " kata atuk.
Wan hee memandang atuknya yang sangat tua itu.
" kalau ade masalah, gunalah cecair ajaib ini! Dijamin berkesan. " pesan atuk lalu menghulurkan dua botol cecair.
Wan hee melihat botol itu, satu berwarna hijau dan satu lagi berwarna biru.
" yang hijau adalah untuk kamu menyorok dan biru adalah.. ada..la..h. "
sedang atuk menerangkan tentang cecair, atuk tiba tiba sesak nafas.
" adakah atuk akan mati?? " tanya wanhee pada dirinya.
Dan ya. Atuknya mati.
Abis sahaja temenungnya, wan hee pantas mengeluarkan cecair hijau dan meminumnya laju.
Tiba tiba..
Pufff!
Satu buku jatuh ke tanah, dan wan hee hilang entah ke mane.
Dunia bagai terhenti, semua pengawal mula mendekati buku itu. Lalu..
Membukanya da..
...
Seramai 52 orang pengawal termasuk ke dalam buku itu.
🍕
80 tahun kemudian..
YOU ARE READING
Boyfriend Dari Perpustakaan✔
Short Story#jangankecamkalautakbest Kisah seorang lelaki yang terperangkap di tingkat 3 bangunan perpustakaan. Mampukah gadis berusia 23 tahun membantunya? Ataupun, gadis itu akan terperangkap sekali? Ataupun, gadis itu tidak sempat menyelamatkan lelaki itu? ...