part 1 : permulaan kisah

25 0 0
                                    

Seperti biasa , setiap pagii tepat pkul 6:00 jam loceng ak akan berbunyii lantas mengejutkan ak untuk bangun dan bersiap siap pergi sekoloh . Tahun ini ak akan menghadapi peperiksaan terbesar bagi semua orang yang bernama pelajar iaitu SPM . Setakat bulan 5 ini , ak masih lagi hadir penuh ke sekolah . ya sebab tahun ini aku spm . Target aku untuk spm nanti ialah 7a daripada 9subjek . moga permudahkan aamin .
Selepas menggeliat kecil , ak mencapai tuala di dalam almari dan berkata " hai lahh sejuk betul pagi nii kalau lah boleh mandi dgn air panas kan best " . yee aku tksuka sejukk sejuk. Beberapa minit di dalam tandas aku keluar dengan berkemban " err kenapa sejuk sangat hari ini nii " . tabiat aku orang lain yang tidak tahu pasal aku , ialah selepas mandi ak akan berdiri di hadapan cermin yang agak besar di dalam bilik ku dan tersenyum manis . aku juga tidak faham kenapa dengan aku tetapi begini lah aku setiap pagii . hihihi . aku bukan berlagak cantik ke apa cuma dah jadi tabiat kan . susah nk buang .
Usai solat subuh dan sarapan , aku bergegas untuk ke sekolah . sebelum itu sempat juga aku menjenguk telefon . yelah kot kot ada yang chat ke manalah tahu kann .
Aku menaiki motosikal pergi ke sekolah . aku berharap semoga dilapangkan hati agar dpt memahami dan menerima ak yg di ajar harii ini aaminn ..

_______********__________

Di sekoloh , aku tidak sefemes kawan kawan aku . yelah aku jenis yang pemalu dan tidak banyak cakap . yee aku jenis pendiam dengan org yg aku tidak biasa . awkward situation gituu . so ak hanya gedik gatal semua dgn kawan kawan yg rapat sahaja .
Oh yaa ! Sebelum ak lupaa , ak tkramai kawan sbb aku panas baran . actually , aku bukan panas baran sampai tkcontrol marah ke apaa ,, cumaa aku tksuka org byk tanyaa , ak tksukaa nk kongsi cerita dgn org aku tksuka bercerita tentang masalah aku kat org . ikut mood la klau aku rase nk bercerita ak cerita klau tak aku senyap je . haa tu jaaa .. Dan sebab itu lahh , aku jenis pendiam . hanya mendengar . tpii bukan lahh jenis pendiam tahap dewaaa ohh ituu sudah teruk ituuu .
"Wehh teacher dahh datang wehh" si A
" alaa kenapa cikguu tuu dtg sekoloh harii nii serabut betul " si B
"Kalauu cikgu tktnyaa pasal homework korang nk memandai nk ckap eh " si C ituu berpesan kepada semua orgg . err ni pasal tksiap keje sekolah math laa nii . eiii aku btul2 tkpaham la kenapaa semua org tidak suka mata pelajaran matematik sedangkan aku oke jee dgn cara cikgu itu mengajar lagipun klau tidak faham boleh saja bertanyaa . alahaii masalah betul budak budak nii . "selamat tengah hari murid murid , semua blh duduk "
"Terima kasih cikgu "
" ok guyss todayy we just discuss about yesterday, homework semalam siap ke tidak ? " . hahh sudahh . ni tkde sapa yg mention cikgu sendirii yg mention homeworkk nii . muka sorang sorang dah mcm ayam berak kapur dh semuaa . semua orang diamm dan cikgu teruskan berbicara " siapa yg tksiap berdiri sekarang ! Yg tkbwak buku pun berdiri ! " . hihi berdirila korang , aku siapp . hahaha . dengan bahagianya aku mengambil buku latihan di dalam bag sekolah . cari punya carii .... Gulp ! Alamakkk !! Tidakkkkkkkk !!!

Flashback
"Along ajar ni kejap , tkpaham sgt lah " . aku cuba bertanya kepada org yg lebih memahami dan mendalamii fuhh . along aku nii otak geliga bijak sikit . maklumlah budak addmath kan . aku pun tidak tahu dia mewarisi gen mana sbb pandai sgt .. Aishh ptutlaa ibu abah sayangg . sian aku . " ohh senang je nii " . haaaa kan dah kataa budak pandaiii . "ajarlah"
Seusai aku membuat kerja rumah dengan abang sulung ku di biliknya , aku turun ke dapur untuk membuat air miloo . nk bagi ganjaran la kat along aku sebab dah tolong aku . kesian juga dekat dia sebab dalam tengah busy buat kerja dia sempat juga tolong aku. Hihi sbb tu ak sayang ! Umur ak dan along beza 6tahun . along berumur 23tahun .

Tok tok tok

" along ni air milo nii " perlahan lahan membuka pintu biliknya , tkut mengganggu aje . " letaklah atas meja ni , kejap lgi along minum terima kasih " .
"Sama sama . along , kita nk tnya ni "
" apa ? " along menjawap tanpa memandang aku . sibuk benar dia .
" best ke masuk u ?" . ramai yg aku dgr masuk u ni pening lah , sakit otak lag tu lah ni lahh . baik aku tanya alongg kann . along meneguk air milo sebelum menuturkan kata kata . " best gila dik , tpi mmg la sakit kepala nk siapkan asignment , tpi dik klau kau buat awal2 tktangguh confirm heaven dikk . best mmg best . rasa dia tkmcm kat sekolah menengah tuu . u ni lgi senang dripd sekoloh menengah tu cuma kita je jgn silap ambil course . ambil apa yg suka , mmg best " . selepas menuturkan kata , along kembali menghadap laptopnya . " oh yeke ? Bunyi mcm best " . "bukan mcm tpi memang . memang best " . sayup sayup aku terdgr telefonku berdering lalu aku bergegas ke bilik ku , di sebelah bilik along saja . aku menekan butang hijau " hello , ye ade ape lisa?"
Selepas 20minit bercakap dgn lisa tentang rancangan untuk masuk tusyen di luar , aku tertidur . lama . sampai lupaa buku math yg berada di dalam bilik alongg . knapa boleh tkingat benda penting gila nii !!!!!

End flashback

Back to reality
"Semua yg tkbawa dan tkbawa bgnnn !!" Sekali lagii teacher nuni menjerit . aku terkejut sehinggakan bahu aku ternaik dan cepat cepat aku bangun sbb tidak membawa bukunya .
Kelihatan seperti cikgu sedang memegang bulu ayam . eii ni msti nak rotan nii eii kenapa la tkbawa . stupid stupid stupid . teacher nuni beredar satu tempat ke satu tempat , hmm lagi 5 langkah iti giliran aku lah . tkpe , tak sakit kan ? Pedih sikit aje kan ? Tkpe tkpe sikit jee . "hah! Kamuu , kenapaa berdiri ?" Tangan aku dh berpeluh dah nii . ak kerling kiri dan kanan aku , semua org menundukk . yelah dah buat salah kan ! " er..err ..ss.ssayaa tt..ter..tinggal bb..bbuk..bbuku " hahh kan dah tergagap , mmg aku jenis tergagap kalau dah berdebarr hmmm .

dia aku dan kau Where stories live. Discover now