biodata

15 0 0
                                    

"Apahal kau balik ? Pandai pulak kau balikk ! Ingatkan lupa yg kau tu ada mak bapak " . jerkah ibu apabila sampai aje muka pintu .

"Apa ni ibuu .. Org balik la sbb tok meninggal . kenapa ibu kena jerkah hani mcm nii " . jawapku dgn nada suara yg masih stable .

Aku memberi isyarat mata kepada abg shahrul supaya masuk bilik . malu juga aku dgn dia .

Dia seakan akan mengerti dan terus menuju ke bilik tamu .

Tinggalkan aku ibu abh dan along .

" kau ni anak jenis apa ha ?! " . laung ibu sambil menyekeh kepala ku dgn kasar . abis tudung aku hmm

" dah la ibuu . tkelok mcm nii . tok baru je meninggal " . pujuk along

"Eii geram je aku tgk kau . baik kau tkpyah baik laa !" . kata ibu sambil memandang tajam ke arah ku

"Apa masalah ibu sebenarnya ? Kenapa ibu tksuka sgt kat hani ? Apa yg hani buat sampai ibu benci sgt kat hani " . terluah lah aku yg aku pendam selama .

"Hani cuba tau nk berbaik ngan ibu . tpi ibu ? Apa ibu buat ? Langsung tklayan hani mcm ibu layan along ngan angah . apa dosa hani bu ?" . air mata tkdapat lagi ku tahan mengalir bak air hujan berserta esakan .

"Dah la hani syg . hani pergi naik ok . pergi mndi rehat ye nak " . pujuk abah

Aku sedikit terkejut dengan pujukan ayah kerana selama ini abah hanya berdiam diri jika ak dimarahi ibu . tpi bersyukur terubat juga hati yg tengah sakit ni .

Aku mengangguk dan naik keatas .

"Haa backup la anak yg tkthu diuntung tu backup backup !" . suara ibu seluruh pelusuk rumah boleh dgr .

Selepas menyegarkan badan , aku pergi ke balkoni bilikku . rindu betul nk lepak sampai malam kat sini . boleh tengok bintang yg menerangi langit dengan cahaya bulan yang malar . segar sungguh udara kat sini . semua masalah hilang .aku suka je duduk kat sini tapi hm tulah sel telinga aku tktahan dgn suara ibu .

Dengan hanya tuala dijadikan sebagai penutup kepala aku membuka pintu balkoni .

Langit sungguh indah malam ni . tidak pernah aku melihat bintang sebanyak ini . subhanallah sungguh cantik ciptaanMu ya allah .

"Woiiiii ! Berkhayal nampak !" .

Satu sergahan itu telah membuat aku terkejut . lantas aku memandang ke arah suara ituu . ohh along tengah lepak dengan abang shahrul rupanyaa .

"Alahh kacau betul la along nii org nk feel sikit tkboleyy" .

"Jom la turun lepak lepak " . pelawa abang shahrul .

Waaa interesting ! Tanpa melengahkan lagi masa , aku turun ke bawah dengan pecut sekali . sampai aje ruang tamu aku menghendap hendap nk pastikan ibu ada ke tak .

Line is clear !

Aku keluar bukan dengan tangan kosong tpi membawa sedulang air kopi dan roti . baik kan ?

" waaa . so sweet princess . macam tahu tahu je kita lapar " . kata abang shahrul

"Well nk lepak kena la ada makanan " . kataku sambil menuangkan kopi ke dalam setiap cawan .

"Dah macam bibik ni " . ejek along

"Ciss mulutt tkde insurance " .

Kami ketawa bersama dan suasana makin senyap .

"Erkk.. Abg shahrul sorry eh pasal gaduh tadi tu . biasala keluarga ni complicated sikit " . aku sebenarnya malu dgn tpi tkpelah nk buat acane .

"Sepatutnya abg yg kena minta maaf sbb jd org luar pulak masa korang gaduh . abg yg rasa serba salah "

dia aku dan kau Where stories live. Discover now