fake

8 0 0
                                    

Setelah 6jam perjalanan maka tibalah aku di hadapan rumah org tua ku . fuhhh . rumah ibu ayah dekat je dgn rumah moyang aku tu . berderet semua rumah org beranak kami .

"Along nk pergi pukul brapa rumah tok ?" . tanyaku sambil mengangkat beg msuk ke dalam rumah .

"Nk pergi lah ni " . jwap along

"Wht ! Tkletih ke duduk la dlu ke take five"

"Moyang kita meninggal dik , tkde masa nk take five . kot ye pun tknk jumpa ngan family jgn la sampai tkboleh nk hormat arwah buat kali terakhir . adik dah besar dah . matured sikit . masalah family kita letak tepi dulu nnti klau selesai pengebumian kita settle . please adik tolong laa " .

Gulpp ! Padan muka kau tia . dah kena sebijik dgn along .

"Hm sorry along . adik takut along penat drive je " . ujar ku

"Tak , tak penat . dah la jom " .

Aku msuk ke dalam kereta . hati aku dah berdebar debar dah ni . tangan pun dah berpeluh peluh nii aishh rilek tia rilekk

         
               _________*******_________

"Weh hani ! Ya allah rindunya aku kat kau weiii " .

Aku kenal suara . ye aku pun rindu jgk . the only one sepupu yg rapat dgn aku . tapi satu je yg tk best , dia ialah nadia adik alif

"Aku pun rindu kau jgkk" . kami pun berpelukan melepaskan rindu .

"Makin cntik sekarang" . kata nadia

"Well biasala wei . hahaha . eh mane mak aku ?" . aku meninjau ninjau kawasan rumah moyang yg sesak dgn org ramai .

"Ada kat belakang . jomla" . ajak nadia

Kaki aku rasa macam berat je hadap semua org yg ada kat situ . diorang bukannya tkthu masalah aku ngn ibu aku .

Sedang melangkah untuk ke belakang , ada terserempak dengan abah . rasa nk gugur jantung aku allah je tahuu .

Aku pun bersalam dengan abah dan meminta maaf .

Abah macam nk tknk je salam aku . tapi sempat juga dia menggosok perlahan kepala aku dan berlalu pergi . mungkin sibuk dengan persiapan pengebumian . ye aku try untuk paham .

Untuk sekian kalinya aku bersalam dengan ibu . sebak jgk dlm dada ni tapi aku kena tahan kena kuatt !

"Rindunya kat anak perempuan ibuu ".  Ujar ibuku

Aku tak thu la dia rindu sungguh atau pura pura depan org ramai . sbb aku tahu dia kuat fake !

" hmm". Aku meleraikan pelukan kami dan aku bersalam dengan semua yg ada kat dapur .

" dah besar anak kau mawar "

"Cantik anak kau ni "

"Dah ada pakwe ke ? Kalau tak boleh jdkan menantu "

"Laaa haii cantik dah hani ni yee "

Yeyeye kalau balik pstu ada keramaian mmg gini la jdnya . erghh aku hanya tersenyum sekadar berbasa basi .

" tkpelah hani pergi depan eh " . pintaku

"Pergilah cium arwah . dah nk kapankan dh pon tu " . kata maklong ku

Aku mengangguk dan berlalu pergi .

Tok , walaupun tok taksayang hani mcm tok syg cicit cicit tok yg lain . hani tetap syg tok mcm mane cicit cicit kesayangan tok syg  tok . semoga tenang disana . insyaAllah hani akan selalu doakan tok .

Aku mencium ubun ubun tok dan air mata hampir tumpah tetapi sempat aku kesat .

Aku kembali ke belakang dan duduk ditepi ibu .

" balik rumah kejap lgi . aku nk ckap sikit dengan kau " . bisikan ibu masuk dalam telinga aku dgn jelas .

Kan ak dah kataa ibu ni fake aje depan orang ! Erghhh

dia aku dan kau Where stories live. Discover now