"Emm bestnyee tidurr ya allahhh" sambil aku meregangkan badan aku yg sedikit lenguhh . selepas pulang dari sekoloh aku terus mandi dan tidur alangkah indahnya hidupp . gila kau tkpenatt teacher nuni suruh round padang 5kaliii wehh 5kaliii . ini kerana budak budak ramai tak siap . dia punya nasihat tu berbakul bakul aduhh penat betull . dah la kena rotan , lepastu kena lari pulakk . nasib kau lah .
Aku turun ke bawah dengan harapan , adalah makanan untuk aku isi perut nii eii lapar lahh . aku membuka tudung saji dan "alongggggg!!! Tkde makanan kee !! Laparrr nii !" Haaa kann dah kenaa , aku menjerit bukannya sloww tpi faham faham lah . along yg entah dari mana menyahut "pergi siap siap kita makan malam kat luar jee" . 'oh ya aku lupa dah pukul 7 , nasib baik aku uzur boleh la bangun tidur lewat lewat' kata hati kecilku .
Aku menuruni tangga dengan hati yang berbunga bungaa . 'yeay yeay dah lama tkdate dengan alongg ' . dalam hati ini bahagia membuak buak sampai tak boleh sorok , jadi aku tersenyum sepanjang perjalanan menuju ke destinasii . "haa ni kenapaa senyum sorang sorang nii" . aku memandang along dan berkata "kan dah lama tak keluar makan berdua dengan along" . aku kembalii senyum dan memandang ke tingkapp . lagu kegemaran aku berkumandang . fight song by rachel platten .
"Adik" . along memanggilku . haa ni yg ak gerunn ni ak tksuka la kalau along serious mcm nii ! " along jgnlaa pnggil mcm tuu seriauu tauu " . ak memandang along dgn muka takut takutt . "haha , sorry adikk . sebenarnya along nk tanya ni " . aku betulkan kedudukan ak , menghadap along . "tanya la" aku senyum segaris . nmpak sgt tkikhlass ! "Kenapa sekarang ni , adik makin garang dgn org tksenyum kat org. Kenapa ?" . aku sedikit terkejut dgn soalan along namun cepat cepat aku menuetral la muka ak dan selemba berkata "biasala along , org tkckup kasih sayang mmg mcm ni". Dan ak pun berpaling kembali menilik cermin di kiri aku . bukan terfikir tentang masa depan aku dan aku mendengar along mengeluhh 'maafkan adik along. Mmg itu pun kebenaran dia' .
Selepas setengah jam , kami pun sampai di destinasi yg di tujuu . terpapar nama restoran tu , nmpak gah dan mewah .RESTORAN TWIN . " kita tkpernah datang makan kat sini kan along ?" . aku bertanya sambil meninjau kawasan restoran itu . Di hadapan restoran terdapat satu air pancut yg diterangi oleh lampu kelip kelipp . cantik sgt . aku mencari telefon pintarku dan selfiee . yelah cantik sgt . along mengeleng kepala melihat gelagatku . aku tersenyum . hihihi . "behave la sikit adik . dah form 5 mcm budak budak lagii" . aku menjeling manja along aku . "i'll always be a sweet little girl when i with you" . ye, ak mmg manja dgn along . manja sgt sgt . eii aku memang sayanglah kat along aku ni ! . "alololo yelah adik alongg . sekarang ni kita masuk dlu ye . perut along dh lapar ni . restoran ni kawan along yg punya kita mmg tkpernah dtg pun" . oooo aku mengangguk faham dan berjalan seiring dgn along .
"Woii fahmii sini wehh !" . seorang lelaki memanggil along aku . ape bahase daa dia guna untuk panggil kawan. Klau kawan aku panggil mcm nii dah lame dah . dah la aku sepakkk . "along , tu kawan along panggil" . aku menegur along aku . yelah dari td kwan dia panggil tpi dia tidak perasan pun fokus mencari tempat hendak duduk . "mana ?" . aku pun tunjuk dengan jari telunjuk aku . "along dah plan eh ngn kawan kawan along nk lepak sama ? Kenapa along bawak adikk . kan adik tksuka..... " . aku bercakap mcm budak budak nk mengamuk , melerettt . "taklah , mana ada along plan . takkan la along nk bawa adik klau nk melepak . tkplan pun. Ni terjumpa secara tidak sengaja" . aku melihat mata along dalam dalam sambil sepetkan mata aku dan berkata "yekee" .
"Demi allah , along tk tipu summp......" Belum sempat along habiskan kata katanya aku memotong "yelah yelah , adik percaya kat along adik nii" . "thats my girl"
"Kau cari tempat duduk ke ?" . itu pertanyaan kawan along . 'yelah tknmpak ke semua tempat duduk ni penuh pigidaaa' . aku meninjau kawasan dalam restoran . tempat ini luass kerusi mejanya teratur walaupun ramai org. Ade candle light dinner dgn isteri awekk . ade yg family meeting semua family berkumpul bergurau sendaa . waa bahagianyaaa ! Walaupun family aku tidak cukup sempurna macam keluarga yg lain tpi aku turut bahagia even aku mampu tengok sahaja .
"Hello adikk , are you still here ?" . tnya along sambil melambai lambai tangannya di hadapan muka aku . ehh ak mengelamun ke tadi ? Aduhh parah betul . "hah ape along ? Sorry sorry " . semua mata memandang aku dan aku menunduk maluu fuhh .
"Along tanya ni , boleh ke tak makan kat meja ni " . tanya along sambil menggelengkan kepalanya. Hehe"Eh boleh jee . adik pun lapar jgk " . ak menggaru tempat yang tidak gatal . orang tanya lain kita jwap lain . tulah berangan lagi !
" kau dengan sarah macam mane?" . gulp . sarah . 'along ada partner ke ?' Aku meletakkan pisau dan garpu di atas pinggan . huh hilang seleranya . aku ralit memandang along yang sedang rancak berbual dgn kawannya . " mcm tu lah kawan . pasang surut " . 'ooo tgh gaduh la ni.. Tpi siapa sarah ? Along tak pernah kenalkan pun . hish tkboleh jd ni' . aku berdehem . "ehem ... Ehemm . eehemm" . aku memandangkan along dengan muka tidak puas hati . "ye adik, nanti along explain dalam kereta kejap lgi yee. Eii budak nii telinga lintah betull . semua benda dia dengar" . aku tersenyum puas "you better do" . "ye sayang" . dan aku tersenyum manis lagii . cairrr dengan along sendirii ! Hahaha ...
_________****________
"You own me an explanation along" . aku yang menyandar kenyang memandang along dengan tidak puas hatii ."Yee adikk . tpi sekarang ni kita nk gi airport dlu" .
"What?!! I mean what forr ?" . aku memusing 360° ke arah along aku . 'eii nk ambik sape pulak kat airport . takkan angah balik kot. Hah ! Angah !'. "Angah balik ke long" . tanya aku dgn hati yg berdebar debarr ."Mujur benar kalau angah nk balik malaysia ni dikk" . along yg sedang fokus memandu memandang muka aku . " nk ambil kawan along kejap"
'Fuhh leganyaaa' . aku tidak ngam sgt dengan angah aku sbb dia tkloving mcm along ! Selalu marah aku ! . "pastu dia tidur hotel ke kat rumah kita ?"
"Rumah kita laa . lgipun byk bilik kosong kan".
" alongggg ! Tak ckap awal awall . adik tk kemas mana mana bilik pon" . aku mengeluh perlahan. Masakan tidak 3bilik kosong itu lama dah tiada ada orang yg usik .
"Jangan risau . along dah kemas dah pagi td" . kata along sambil menggosok perlahan kepala aku ."Jangan laa abis tudung adik . ni nk betulkan balik nii lambat pulakk . along ni main main ehh ". Aku mencubit paha along sebelum mengambil mirror di dalam dashboard .
" im driving sweetheartt" .
"Yelah yelah . sorry"