Hari ni hari sabtu. Kerja addmath aku dah siapkan malam tadi. Essay tinggal nak buat penutup je. Menyampah aku essay. Acah mat saleh sangat. Haha.
Aku duduk di depan komputer. Menaip web yang terdapat cerita-cerita jepun yang terbaru dan masih panas. Sejak naik form 4 ni, aku dah jarang on web ni. Maklumlah, tahun depan spm.
Aku mencari movie yang aku tengok sedikit scene nya tadi dalam ig dari account spoiler. Macam best. Ada Yamazakiah Kentot omegad(tak kenal? takyah kenal la hehe).So aku nak tengok sikit la kan. Nanti boleh buat story dengan merakam part yang best-best. Dah lama menyepi sangat ig tu tanpa diisi story. Kang orang ingat dah mati.
Aku suka record scene movie or drama yang aku suka then share kat story ig walaupun aku tau orang tak kesah. Ada juga yang anggap aku ni penyokong penjajah. Mereka ingat aku ponteng kelas sejarah kot sampai tak belajar dan tak tau pasal tanah melayu zaman dulu.
Saat aku syok menengok crush aku sedang bergembira sebab menolak cinta orang tanpa rasa bersalah dan tak fikir perasaan orang tersebut yang aku imagine itu adalah aku,pedih weh perasaan tersebut!,tiba-tiba ada orang ketuk pintu bilik aku. Dia ketuk macam saja nak bagi pintu tu patah. Aku pause cerita tu lalu menuju ke pintu untuk membuka pintu.
Ouh, aku tau sape. Abang akulah haha.
"kau dah pahal ketuk macam nak curi pintu bilik aku?"
"hehe saja" dia tersengih macam kerang busuk yang mati dalam iman.
"kau nak apa?"
"aku laparlah." dia mengusap perut dia yang macam takde perut tu. Kurus weh dia!! Tapi tak hensem.
"pegilah makan." aku buat-buat menguap acah ngantuk.
"masakkan. Hehe"
"malas aku. Kau panaskanlah lauk malam tadi. Bukan susah pun. Tunggu menggelegak je. Pastu tutup api. Setel"
"kau lah buat"
"aku busy"
"eleh busy layan penjajah je. Dasar gedik!"
Aku buat muka tak kesah.
"tolonglah dik. Aku dah nak mati ni. Kau nak ke kehilangan aku?"
Dia buat cerita sedih.
"aku malas la nak turun"
"haa kalau centu belikan aku burger kat tempat ijan."
"lagilah aku malas! Huh dah la blah." aku cuba menutup pintu tapi berjaya dihalang.
"kau nak ke aku cakap dengan ibu yang kau tak lipat pun kain baju kau semua tu tapi kau longgok je dalam almari kau. Kau nak aku cakap kat ibu?"
Aku mengeluh. Ya, aku main sumbat je semua dalam almari. Yelah, bagi aku, buat apa nak lipat kalau baju tu kita akan pakai suatu hari nanti.
"bak sini duit" aku menghulurkan tangan.
"haa macamtulah adik aku. Kau pakai duit kau dulu. Aku takde duitlah. Hehe" dia mengusap kepala aku. Aku menepis tangan tulang dia. Dasar macam apa!! Heshh!!
Aku masuk ke bilik untuk mengambil duit dan tudung. Aku turun ke bawah.
"aku nak burger daging dia ada dua tau."
"apa nama benda tu?"
"kau cakap je epul nak burger cam biasa. Nanti ijan tau lah."
aku melangkah keluar dengan muka yang bengang. Bengang sebab duit aku kena bedal, dan bengang sebab crush aku dipause masa mukanya sangat hodoh. Huhh mesti dia kecewa dengan aku.
.....
"bang ijan"
"ya alin, nak beli untuk epul ke?"
"haah. Dia nak macam biasa"
"okay set. Alin pegi duduk dulu."
Aku menuju ke kerusi yang memang ada kat situ. Haiihh untungnya kalau si ijan tu jadi abang aku. Dah la rajin, baik, hensem plak tu. Fuhh beza gila dengan epul pemalas si kaki busuk kat rumah tu. Sementara tunggu tawaran u tu, dia bukan reti nak belajar cari, kumpul duit sendiri. Alasan dia, ayah kami mampu nak tanggung. Dia tak sedar ke? Tanggung dia macam tanggung tapir hidup!
"nah alin" lamunan aku terhenti sewaktu abang ijan menghulurkan burger yang diorder aku.
Aku mengambil.
"eh bang, salah bagi ke? Alin order satu je"
"takpe lagi satu tu abang belanja. Terima kasih datang"
Selesai membuat bayaran, aku melangkah kaki ke rumah.
Sewaktu sedang berjalan, seseorang mencuit aku dari belakang. Aku menoleh.
Terkejut aku bila tengok muka orang tu. Mukanya comot. Giginya kuning dan jarang. Baunya, perghh kalah bau kaki si epul.
Aku mengundur.
"kau pernah mimpi?"
"hah?"
Aku semakin kebelakang. Dia makin mendekati ku. Aku taktau kenapa aku dungu pergi layan dia.
"kau punya hidup mesti sedih kan? Kau taknak hidup macam orang lain ke? Bahagia. Kau taknak?"
"taknak"
"sebenarnya, kau nak kan? Walaupun dalam mimpi. Hahaha. Kau tau yang kau sebenarnya boleh kawal mimpi kau?"
"taktau dan aku taknak tau"
Aku melajukan langkah aku tapi dia sempat memegang tangan aku.
"kau akan menyesal kalau kau tak cuba. Kau takkan rasa kebahagiaan sampai bila-bila."
"macam mana?"
Aku sengaja bertanya.
"hehe" orang itu menunduk sambil tangannya menyeluk poket seluarnya.
"nah. Buka link ni. Ikut semua benda yang dia suruh" dia menghulurkan pada aku secebis kertas yang agak lusuh dan sedikit berbau. Aku teragak-agak nak ambil.
"ambil je. Kalau tak kau menyesal" dia lalu meletakkan kertas tu ke dalam plastik burger tadi. Aku tak sempat menghalang.
Orang itu pergi meninggalkan aku dengan perasaan gembira.
Bagai ada masalah yang dia pikul seumur hidup yang baru dia selesaikan dengan jayanya.
YOU ARE READING
Mimpi
RandomApa benda yang paling menyeronokkan bagi seorang remaja yang berumur 16 tahun selain dapat tidur? Mungkin sesetengah manusia memilih untuk spend time dengan boyfriend or girlfriend. Mungkin juga memilih untuk berkurung di dalam bilik sambil ditemani...