"HUARRGHHGGHGH!!!" aku menguap.
"weh gila la kau dik, macam badak!!" epul menunjal kepala aku. Aku menyiku perutnya.
"hai ibuku" aku memeluk ibuku dari belakang yang sedang sibuk menyiapkan sarapan.
"haa eloklah tu anak dara tak bangun subuh" ibu menegur.
"kita cutilah. Tak boleh solat. Hehe" aku tersengih menampakkan gigiku yang masih berbau.
"cuti pun tak boleh bangun awal tolong ibu?"
Aduuyahai ibuku sudah mula.
"emm yelah yelah" aku melepaskan pelukan dan menuju ke bilik air untuk mandi.
"bang, nampak tuala aku tak?" aku menjerit dari dalam bilik air.
"mana aku tau!! Nak suruh aku ambikkan la tu!" huisshh epul dah tau.
"tolong la weh ambikkan!"
"ambik la sendiri!! Pemalas!! Patut badan tak kurus-kurus!!" dia membalas jeritan aku.
"hekeleh diamlah kau!! Kau ingat semua orang kurus tu sihat belaka ke?! Tengok jelah kau!! Ada resdung!! Boo!!"
"hidung je tersumbat. Bukan perut yang tersumbat!!"
Aku tak membalas. Aku tak paham apa yang dia cakap.
"hesshh apa korang ni jerit-jerit? Tak malu ke jiran dengar?" Kali ni ibu pula meninggikan suara.
"maaf bonda!" epul menjerit dari ruang tamu.
"heshh aku luku budak bertuah ni kang! Tak paham bahasa!" ibu memarahi epul si kaki busuk.
Aku keluar dari bilik air dan menuju semula ke bilik untuk mengambil tuala aku. Dekat tingkat dua ada je bilik air tapi aku slalu mandi bilik air bawah. Bilik air kat tingkat 2 rumah kami tu epul yang suka guna. Taknak aku guna. Ada bau 'lelaki sejati'!
Aku turun semula untuk mandi.
...
"along, adik jom makan!" ibu memanggil dari dapur.
"baiklah bonda!" epul bangun dari sofa dan mencampakkan bantal yang dia peluk tadi ke muka aku. Dia dengki hidung aku mancung sebenarnya.
Dia memang suka panggil ibu aku bonda. Aku taktau nape. Tapi tulah, macamtu lah.
Aku menuju ke dapur. Sebenarnya tadi aku ada tolong ibu aku masak tapi aku ke depan balik lepas sambal yang aku buat dah pecah minyak. Panas kat dapur. Tak on kipas so aku duduk depan sementara ibu siapkan kerja dia. Epul je pemalas tak tolong pape.
"mana ayah, bonda? Tak turun lagi?"
"ayah kau awal-awal lagi dah pegi kerja. Harini dia OT" ibu membalas.
"ouh.. Rajin sungguh ayahandaku"
"memanglah kena rajin skit. Bela tapir perlukan kos yang banyak" aku bersuara.
"kau la tu tapir. Tengok badan pun dah tau. Nasib sedar diri. Hahah"
"eh aku perli kau lah!"
"dah dah. Kang dua-dua ibu bagi makan pasir je kang. Sebok nak bertekak depan rezeki."
Ibu meleraikan kami.
"rumah cik piah ada kenduri hari ni"
Ibu bersuara lagi.
"adik ada homework la ibu tak siap lagi"
Aku memberikan alasan untuk taknak ikut.
"eleh alasan. Mengada! Padahal nak tengok drama. Macam aku taktau perangai kau!"
YOU ARE READING
Mimpi
RandomApa benda yang paling menyeronokkan bagi seorang remaja yang berumur 16 tahun selain dapat tidur? Mungkin sesetengah manusia memilih untuk spend time dengan boyfriend or girlfriend. Mungkin juga memilih untuk berkurung di dalam bilik sambil ditemani...