"Laila dah siap?"
"Dah mak. Kita pergi Mana awal lagi?"
"Kerja, Mula Hari ni Laila kerja dengan mak. Bos Mak ingat En Firduas yang bagi Laila Kain buat baju kurung?"
"Yang Mana Satu. Tak boleh bayang"
"Tak apa lah kalau Tak boleh bayang. Kan mak cakap ikat rambut, pakai sikat Ni. Nanti mak dapat gaji mak bawa Laila pergi potong rambut panjang sangat ni"
"Suka. Potong di Mana mak?"
"Kedai rambut lah"
"Ohh. Laila dah siap. Betul macam ni?"
"Betul, cepat Van nak sampai dah"
"Wan Salam"
"Pergilah malas aku nak tengok muka"
"Mak Tak kerja ke?"
"Cuti Dua Hari. Lega aku Tak tengok muka dia. "
"Ayu pergi dulu."
😠😠😠😠
"Laila, ini tempat kerja baru Laila"
"Besar mak. tempat apa ni? Banyak kereta kena basuh ke?"
"Tak Laila dengan mak kerja, sebagai cleaner di RNR. Sini tempat orang singgah nak pergi solat, makan, rehat sebelum jalan jauh"
"Jalan pergi Mana?"
"Mana Mana saja. Setiap Hari Laila datang kerja, Laila masuk sini ambil baldi, Kain, serbuk pencuci semua disini. Mak Rasa Laila lap saja lah Hari ni. Sini mak tunjuk, ambil Kain Ni, spray warna biru, spray di cermin macam ni lap pakai Kain Ni, lepas tu ambil benda tarik dari tepi sini, bahagian atas ke bawah. Tengok mak buat. Boleh?"
"Boleh"
"Cuba buat mak tengok"
"Betul ke?"
"Betul. Laila lap semua cermin Ni, kejap mak datang"
"Mak Tak tinggal Laila kan?"
"Tak" Ayu berdiri dari luar tandas lihat Laila membersih cermin.
"Macammana?"
"Terkejut Ayu. Macam tu lah"
"Sarapan? Saya beli Nasi lemak lebih"
"Boleh. Jom duduk sini" Ayu hulur nescafe panas pada Firduas.
"Terima kasih Firduas bagi Laila kerja kerja disini."
" Tak apa lagi pun dia boleh buat kerja biar lah dia buat slow slow."
"Ayu susah hati kalau tinggal dengan mak, suka sangat marah Laila. Dah tahu dia memang macam tu. Tak boleh nak buat apa dah. Tak Ada siapa minta Lahir macam tu"
"Saya pun kesian jugA tengok Laila, nasib seseorang hamba Allah tapi cantik dia tu aduihh Tak tahu nak cakap macammana"
"Selama Ayu dengan arwah Tak pernah sekali arwah cerita pasal mak Laila. Cuma arwah pesan rantai Tali hitam Batu Rubi tu jangan ditanggal. Yang Ayu pelik,dari baby lagi pakai rantai tu, Tak putus Tali, tak mengecil. Loket tu Batu Rubi tu sentiasa merah. Pernah sekali batu tu bersinar sangat. Mak dah berapa nak ambil Batu Rubi Laila, tapi Tak boleh"
"Mungkin arwah Ibu dia punya"
"Mungkin."
"Ayu Hal Kita macammana?"
"Bagi Ayu sikit Masa boleh. Kalau Ayu ikut abang, Laila macammana?"
"Bawa sekali. Abang boleh terima dia"
YOU ARE READING
Puteri Laila @ Bunian (New)
FantasyZaharin (abang) 27 tahun berkerja sebagai Doktor Pakar Puan, tidak suka kanak kanak. Suka sendirian, suka pada perempaun yang lembab dari segala bidang. Zahri (adik) 27 berkerja sebagai Archaeologist. Suka merantau, misi seterus menkaji sejarah pur...