Zaharin & Laila

4.6K 146 25
                                    

"Sini, Mak pakai baju kurung. Rambut Mak sanggup ye, Tak panas"

"Mak pakai cantik cantik pergi Mana?"

"Doktor nak datang"

"Mak sakit ke? Laila Ada buat dosa dekat mak?"

"Tak. Doktor nak bawa Kita pergi rumah doktor makan makan. Tapi janji dengan mak, pergi rumah orang duduk diam jangan sentuh barang. Kalau orang hidang makan, makan dengan sopan"

"Baik mak."

"Anak make memang baik. Dah cantik Jom Kita turun. Mana bag tangan yang mak beli?"

"Wan gunting. Putus"

"Amboi nak pergi mana?"

"Jalan jalan" Terus Ayu ambil Kasut Laila keluar tutup pintu.

"Kain kena angkat mak?"

"Sikit saja Kotor Ni lantai basah"

"Baik mak" sebaik turun kebawah, Zaharin sedia menunggu dibawah. Terpegun melihat Laila.

Ya Allah cantik nya dia..

"Maaf llama doktor tunggu"

"Baru sampai."

"Laila duduk depan."

"Mak pergi mana?" Terkejut Laila keluar dari kereta.

"Mak duduk belakang. Masuk" Zaharin masuk. Pandang wajah Laila.

"Saya beli bunga untuk Laila" Zaharin hulur sejambak Mawar merah. Laila teragak agak hendek mengambil.

"Ambil untuk Laila" Laila terima bunga.

"Nak buat apa?" Ketawa Ayu dibelakang.

"Cium bunga tu" Laila cium bunga. Zaharin terus memandu keluar.

"Mana Dua ekor tu pergi naik kereta mewah" Mak Ayu masuk kedalam rumah. Di dail no Ayu. Berkali Kali Ayu tidak menjawab.

"Mak lama lagi ke Laila kena cium bunga" ketawa Zaharin melihat Laila masih mencium bunga.

Laila pandang muka Zaharin. Laila ikut ketawa. Ayu dibelakang ketawa lihat telatah Laila.

"Mak, Kita ketawa pasal apa?" Zaharin masih ketawa.

"Pasal Laila comel"

"Mak comel tu APA?"

"Doktor cakap Laila cantik" Laila pandang muka Zaharin, diperhati lama sekali. Sehingga Ayu tepuk bahu Laila.

"Kenapa Laila" Laila geleng kepala.

"Kita dah sampai"

"Cantik nya rumah doktor. Tu mama dengan ayah doktor?"

"Ya, Jom Laila" Laila turun. Berdiri lihat sekeliling.

"Cantik mak"

"Amat cantik" Laila bersalam dengan Ibu Jane Dan Ayah Mansor.

Laila pegang tangan Ayu. Terpegun lihat seketikar rumah. Laila buka Kasut diletak atas kabinet Kasut. Sekali lagi bersalam dengan Ibu Jane. Masuk berdiri pandang sekeliling. Mereka yang hanya perhati Laila. Laila berjalan menuju ke frame gambar besar arwah datuk Zaharin. Laila usap wajah datuk Zaharin. Pusing melihat sekeliling. Hiasan di Satu sudut cermin, meja solek dahulu kala, Laila hampiri. Usap kerawang meja solek. Laila berdiri pandang wajahnya didalam cermin.

Laila pejam mata, tarik nafas. Tiba Tiba jari Laila menyentuh cermin.

"Laila..." Sayu suara memanggil. Airmata mengalir. Teresak esak Laila menagis. Terkejut Ayu. Terus hampiri Laila.

Puteri Laila @ Bunian (New) Where stories live. Discover now