"Pak Buntar pulihkan ingtan anak ku. Pulih kan segalanya. Tapi aku mahu Laila masih ingatkan suami nya. Aku mahu Laila mempuyai zuriat. Keturunan ku tidak Harus habis disini. Selepas semuanya selesai Akan ku bawa anak ku jauh dari golongan manusia. "
"Hanum, bunda tidak Akan setuju"
"Buat apa kenahuan ku atau aku Akan penjarakan kamu Pak Buntar. Melur, jaga anak ku. Aku punyai tugas yang mahu ku selesaikan."
"Pak Buntar buat saja APA kemahuan Hanum, atau Kita Akan susah"
"Ku tidak mempunyai pilhan Melur, kita semua tidak mempunyai pilihan."
"Melur takut sama Hanum." Melur belai rambut Laila.
"Puteri Laila sangat cantik nya orang. Sayang hidupnya terseksa kerana kesalahan bunda nya sendiri. Menlanggar peraturan ayahanda."
"Iya, puteri hidup dalam kesedihan."
😦😦😦😦😦
" Asalamualaikum... "
"Rohayu APA tujuan kesini.?"
"Ayah, Ayu datang hendak Tanya dengan ayah Laila cucu ayah Ada datang sini?"
"Mimpi APA kamu, Mana mungkin cucu aku kenal dengan aku. Lagipun tu bukan cucu aku, aku keturunan manusia anak Adam, hamba Allah. Laila keturunan Jin. "
"Laila anak Jin?" Terkejut Rain.
"Ya jIn. Kamu siapa?"
"Saya Zaharin suami Laila? "
"Ayah tolong lah beritahu asal usul keluarga Laila. Selama Ayu nikah dengan arwah Tak pernah cakap apa pun siapa mak Laila."
"Benda dah berlalu"
"Tolong pakcik saya nak tahu asal isteri saya?"
"Dulu anak aku kiranya lelaki terkacak jugA lah dalam kampung Ni. Anak muda kerja dia suka masuk hutan mencari kayu, memburu. Tok penghulu dah bagitau hutan Tak boleh Naik sampai keatas air terjun. Anak muda bukan nak dengar kata. Kata nya nak memburu kijang, untuk kulit. Satu Hari anak aku dengan Dua kawan Naik. Mereka tiga hilang. Satu malam Cari Tak jumpa. Tapi keesokan pagi,jumpa tiga tiga telentang Tak sedar diri atas Batu. Arwah balik meracau tidur nya. Demam. Lepas bomoh pulih dia okay. Kemudian deman lagi. Satu Hari tu bulan mengembang penuh, dia masuk hutan sama Suip. Sejak dari Hari tu anak aku nak kata gila Tak jugA, Hidup dia siang malam gembira saja. Kerja kebun Tak buat asyik masuk hutan. Semakin Hari semakin pelik. Bila berubat baru tahu anak aku bercinta dengan anak Bunian. Bunian bukan sembarang Bunian. Bunian dari keturunan Raja. Selalu nya keturunan Ni Ada baik Ada jahat. Anak aku hilang selama enam bulan. Banyak pawang Cuba dapatkan balik anak Tak boleh. Ada pawang masuk ke Alam Bunian. Tapi Tak dapat jugA pulih anak aku. Sebab anak Bunian dah cintakan anak aku, Dan anak aku pun cinta separuh mati agaknya. Selama hilang dah macam cara. Tak Satu pun berjaya. Anak aku kahwin dengan puteri Bunian. Lepas setahun anak aku balik, dengan isteri dia. Apa masalah di alam dia orang aku Tak tahu. Balik pun Hanum dah sarat sangat. Katanya ayah Dan bunda nya Tak mahu anak keturunan manusia. Tapi bagi aku tu anak keturunan Jin. Hanum bersalin Laila, malam tu jugA dia diambil Naik oleh kaum kerabat. Anak aku hendak di tangkap sama. Dia lari dengan Laila. Cuma dia sempat pakai loket baru Rubi. Dari loket tu lah dia boleh tahu keadaan anak dia. Aku Tak tahu apa sumpah jampi seranah dia pada anak baru Lahir. Hanum terlalu garang Dan jahat. Dia dikurung oleh ayah dia sendiri. Sekarang aku Tak tahu lah dia dah dibebas atau belum. Nasib lah anak aku lepas pulih dia sembuh, tapi jadi bodoh. Bila kahwin dengan kamu Ayu, dia Tak pandai tapi dia iklas. Agaknya anak dia pun sama bodoh macam bapak dia jugA. Kalau ikut keturunan isteri kamu adalah Puteri Bunian. Hanum sendiri orang amat cantik. Tak tahu lah macam Mana Rupa Laila sekarang, dari kecik dia dah cantik, bagai bulan purnama. Tapi hakikatnya kalau ikut kan wajah bunia hodoh belaka. Mata kasar Kita Tak mungkin Akan dapat lihat. Banyak anak Dara, anak teruna dilarikan Bunian dulu kala. Setiap bulan mengambang penuh hingga lah ke Hari ini pasti Bunian Akan turun Mandi di puncak sungai."
YOU ARE READING
Puteri Laila @ Bunian (New)
FantasyZaharin (abang) 27 tahun berkerja sebagai Doktor Pakar Puan, tidak suka kanak kanak. Suka sendirian, suka pada perempaun yang lembab dari segala bidang. Zahri (adik) 27 berkerja sebagai Archaeologist. Suka merantau, misi seterus menkaji sejarah pur...